• Tiger1977

Behöver tips på film till barnkalas...

Min flicka fyller snart år och jag tänkte ha lite lekar och sånt på kalaset. Tänkte också att man kunde visa en film en liten stund. MEN...Hittar ingen film som bara varar 20-40min. Längre vill jag inte att de ska sitta.

Har ni tips? SNÄLLA hjälp mig ifall ni vet någon bra film...

Barnen är 3,5 - 5,5 år gamla. Blandade flickor och pojkar.

Filmen kan vara ny, gammal, svensk eller utländsk. Spelar ingen roll!

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver tips på film till barnkalas...
  • Indisputable

Merry Madagascar är bara 20 minuter lång :)
    Och Shrek julfilmen är också där kring 20 minuter lång!

• Girlinthecity

Mitt tips är att inte ha någon film. Varför vill du ha det? Barn i den åldern roar väl sig helt fantastiskt på egen hand, hittar på egna lekar och fantasin är på topp!

Annars är mitt tips ett avsnitt ur någon Astrid Lindgren serie.

• lunkentuss

spöket laban finns väl som köpfilm?
    Den som nyligen gick på bio var 40 min =)

• Tiger1977

Tusen tack!

Girlinthecity: Varför jag vill ha film? Tänkte att de skulle sitta still och äta en stund och då kunde det vara lite lyxigt att få se film samtidigt?

Indisputable: kan man köpa dessa filmer? Eller hur får jag tag i dem?

• Cia o krabaten

JAg skulle också skippa film.
    2h kalas går av bara farten med lek och tårta och fiskdamm eller liknande.
    Ungarna lyckas lätt fylla den tiden.

• Girlinthecity
    Tiger1977 skrev 2009-12-26 20:30:47 följande:
    Tusen tack!Girlinthecity: Varför jag vill ha film? Tänkte att de skulle sitta still och äta en stund och då kunde det vara lite lyxigt att få se film samtidigt? Indisputable: kan man köpa dessa filmer? Eller hur får jag tag i dem?
    Lyxigt, eller ett störande moment? Tror du inte hellre de pratar med varann än stirrar på en TV? Men smaken är som baken.
  • Indisputable
    Tiger1977 skrev 2009-12-26 20:30:47 följande:
    Tusen tack!Girlinthecity: Varför jag vill ha film? Tänkte att de skulle sitta still och äta en stund och då kunde det vara lite lyxigt att få se film samtidigt? Indisputable: kan man köpa dessa filmer? Eller hur får jag tag i dem?
    Jag tror att Merry Madagascar ska finnas ute i butiken nu,
    och den andra filmen heter Ha en Shrektigt God Jul och finns att beställa på bland annat Cdon-com :)
  • Rapunzella

Skulle definitivt skippat film. De är ju på kalas, inte sitter man och tittar på film då!

• Saskia

Själv tycker jag att det är trist att titta på film när man är på kalas. Då vill man ju umgås. Annars finns det väl hur mycket filmer som helst..

• Tiger1977

Oj vad känsligt det var för vissa om film!!!!

Mina barn tittar nästan aldrig på film därför tyckte jag det var lyxigt. Men som sagt smaken är som baken.
    (Förstår bara inte hur man orkar vara bror duktig när någon bara har en oskyldig fråga, onödigt tycker jag)

• red rose 06

låter bra med film ! kul! viss e så stela, herregud barne får ju fan inte göra ngt, inte tiita film, inte äta glas, chips godis osv. mÅSTE SOVA PRICK EN TID!
    o listan går vidare....

slappna av !!!

• Girlinthecity
    Tiger1977 skrev 2009-12-27 12:19:53 följande:
    Oj vad känsligt det var för vissa om film!!!!Mina barn tittar nästan aldrig på film därför tyckte jag det var lyxigt. Men som sagt smaken är som baken.(Förstår bara inte hur man orkar vara bror duktig när någon bara har en oskyldig fråga, onödigt tycker jag)
    Om det där var riktigt till mig så försäkte jag inte visa mig duktig, utan ge dig ett "oskyldigt" tips. Inte ett dugg känsligt, känndes bara väldigt onödigt! Lycka till med kalaset.
  • red rose 06

du kan ju ha på en film en stund medans dom äter ... eller ba ha den i bakgrunden! vi har alltid på film hemma :9

• Rapunzella
    Tiger1977 skrev 2009-12-27 12:19:53 följande:
    Oj vad känsligt det var för vissa om film!!!! Mina barn tittar nästan aldrig på film därför tyckte jag det var lyxigt. Men som sagt smaken är som baken. (Förstår bara inte hur man orkar vara bror duktig när någon bara har en oskyldig fråga, onödigt tycker jag)
    Det är inte känsligt för mig, jag tyckte bara att det lät tråkigt. Men tydligen var det känsligt för dig....
  • Girlinthecity
    Rapunzella skrev 2009-12-27 13:14:04 följande:
    Det är inte känsligt för mig, jag tyckte bara att det lät tråkigt. Men tydligen var det känsligt för dig....
    nej, det var TS som skrev att det verkade känsligt. Titta på film ett helt kalas om ni vill.
  • Girlinthecity
    Girlinthecity skrev 2009-12-27 18:48:07 följande:
    nej, det var TS som skrev att det verkade känsligt. Titta på film ett helt kalas om ni vill.
    Nu blev det fel... trodde du citerat mitt inlägg! *förvirrad!*

Ja, ett barnkalas brukar ju ha ganska bra ljudnivå som det är, bakgrundljud och bild medan man äter känns som ett onödigt komplement.
  • KajsaSthlm

Vi har visat film de två senaste kalasen. Det har funkat toppenbra och har varit mycket uppskattat. Efter barnen fått sitt godis så passar det jättebra. Då slipper man godisklet i hela huset och att de sitter ned i lugn och ro och äter så att man slipper riskera att ngn sätter i halsen. Dessutom är det ett bra sätt att varva ned och avsluta kalaset.

Om du har några Disney Pixar filmer på DVD, t ex Bilar, så brukar det följa med en eller ett par kortfilmer med dessa. Vi visade Bärgarn och spökljuset på ett kalas. Den är väl max 10 min. Ett annat tips kan ju vara ett avsnitt Scooby Doo.

Lycka till med kalaset!

• Ina stina

www.spoketlaban.com finns allt med Spöket Laban och också senaste filmen som släppts på DVD. Den är omkring 40 min uppdelad i flera småavsnitt om man vill stänga av ännu tidigare. Perfekt! Jag har varit 2 ggr med mina barn och sett den på bio!

Svar på tråden Behöver tips på film till barnkalas...