• zazla

Varför är invandrare överrepresenterade i svensk brottsstatistik?

Jag håller på att skriva en hemtenta i sociologi B och jag ska komma på tre frågeställningar och sedan svara på dem. Rubriken är en av frågorna jag har valt och nu skulle jag vilja ha förslag eller åsikter om VARFÖR det är såhär. Min enda källa på att detta stämmer är Leif GW Persson i efterlyst (som ju verkar veta ett och annat) och att iallafall jag ser det med egna ögon. Det är ju ett väldigt känsligt ämne eftersom vi i sverige är så himla rädda att bli kallade rasister, därför tror jag att det är svårt att hitta någon riktigt källa på att min frågeställnig är sann. Men nu utgår jag från att det är sant och jag undrar om ni har några teorier om varför det är så. Jag har egna förslag men jag vill gärna ha fler.

• Svar på tråden Varför är invandrare överrepresenterade i svensk brottsstatistik?
  • turia

kan man inte hitta någon statistik i fängelserna?

Men om man tänker hur många invandrare finns nu i sverige?
    Ganska många skulle jag tro.

• zazla

turia: skulle tro att det är sekretessbelagt. Och det finns ju fortfarande fler svenskar än invandrare i sverige. Men det är inte det väsentliga. Jag vill ha åsikter om VARFÖR det kan va så.

• turia

varför kan nog ingen svara säkert på...men jag har min teori
    o det är att invandrare helt enkelt har en annan syn på saker..

• Gisse the one and only

zazla

Du kan väl söka på nätet, här blir det bara en häftigt disskusion som urartar. Läs något av Leif GW Persson.

• turia

ja man törs nästan inte skriva nått här, leder ingen vart..blir alltid 2 läger..

• Pärsicka

De flesta invandrare har det inte så lätt - det har det svårare att komma in på arbetsmarknaden, svårare att få bostad, blir helt enkelt oftare hårdare bemötta. Ett utanförskap som i förlängningen leder till kriminalitet.

• zazla

Gislöv: Jo jag misstänker att det kan bli så. Men jag vill ju gärna ha åsikter från folk. Det skulle vara intressant att spekulera i det. Urartar det så får jag väl be någon moderator att stänga tråden.

• Pärsicka

Rättar mig... Ett utanförskap som KAN leda till kriminalitet.

• Gisse the one and only

zazla

Det jag menar är att du antagligen redan "vet" vad folk tycker.

• Jillsan7003

En stark känsla av ett utanförskap, en "dom mot oss" mentalitet som fötts ur att vi svenskar varit dåliga på att integrera nysvenskar ut i samhället med jobb, bostad och sociala kontakter.

När allt omkring en andas hopplöshet med t.ex föräldrar med en bra utbildning som går långtidsarbetslösa. När de människor som har det bra materiellt ställt har fått detta på olalgig väg är steget inte så långt till att vilja ha samma. När skolan gett upp, när föräldrar gett upp, när respekt i förlängningen innebär andra människors rädsla och, återigen, att vara utan framtidshopp.

Har man inte bra förebilder runt sig är det svårt. Är man en otålig tonåring och ser att genvägar ger dig fördelar just nu, i stunden - ja, då bryr man sig inte om att man kan få det ännu bättre fast inom en 5-årsperiod om man bara pluggar och kämpar.

Tror jag? Kanske?

Svar på tråden Varför är invandrare överrepresenterade i svensk brottsstatistik?