• Eilenna 83

Bostadsområden i västra Göteborg

Jag vill flytta till Västra Göteborg & håller på att söker lägenheter där, men jag undrar om det är någon som vet vad det finns för områden som är lugna områden i just västra göteborg?? Vore väldigt tacksam för svar. Bor för tillfället i Kortedala & känner inte att detta området längre är ngt för mig för det är rätt stökigt här. Vill hitta en lägenhet i västra göteborg men som sagt, områden har jag ingen riktig koll på. Kollar i Högsbo bla, men någon som kan komma med lite tips på områden??

Tack på förhand

• Svar på tråden Bostadsområden i västra Göteborg
  • amalie79

Kortedala har ju tyvärr blivit lite stökigare, synd att det blivit så men det har väl att göra med att de gamla dör av och den "nya" sortens hyresgäster kommer in...det är tråkigt, för jag växte upp där och då var det ett helt annat klimat. Det finns ju fortfarande bättre och sämre gator, men det går mot något som skär i hjärtat...

Högsbo är bra, mycket pensionärer men det flyttar in fler yngre nu har jag hört. Samma bebyggelse som Kortedala då de är mer eller mindre samtida, trevåningstegel, ja, du vet.

De flesta delar av västra Göteborg är ju lite grann som där du bor,så jag skulle väl undvika ställena runt Frölunda Torg, Tynnered,etc... tror inte du skulle tycka det var bättre...

• anna klara

Skulle faktiskt tipsa om tex mandolingatan, där är lugnt, ligger visserligen brevid torget, en endå lugnt.

Ruddalen, järnbrott är oxå lugnt. Poseidon som hyr ut lägenheter har bra o lugna ställen i väster. Kolla dom.

• Eilenna 83

Tack. Va söta ni är. Ni vet inte fler namn på områden?? Är inne på Boplats.se & söker & där står ofta områden som jag inte har den blekaste aning om vad det är för områden...

amalie79: Ja det är så himla tråkigt att det blivit så i Kortedala. Men som du skriver så går de äldre bort & det flyttar in nya sorters hyresgäster. Är så tråkigt för när jag flyttade hit för 3 år sen bara så var det jättelugnt & fint här & jag trivdes så himla gott... Nu är det helt annorlunda & jag känner mig inte alls trygg här längre tyvärr... Kan tänka mig att det va fint här när du växte upp eftersom det bara är sån skillnad sen tre år tillbaka. Det är så synd att det går åt det hållet...

• CeciliaB

Vi bor på beryllgatan, dunder bra område!

Ska ni hyra eller?
    Smyckegatan och karneol är toppen isf....
    Ska kolla på boplats vart de finns...
    Bara att fråga, finns absolut toppen ställen i tynnered dock inte alla!

• amalie79

Eilenna 83 skrev 2009-12-27 19:33:03 följande:

Tack. Va söta ni är. Ni vet inte fler namn på områden?? Är inne på Boplats.se & söker & där står ofta områden som jag inte har den blekaste aning om vad det är för områden...amalie79: Ja det är så himla tråkigt att det blivit så i Kortedala. Men som du skriver så går de äldre bort & det flyttar in nya sorters hyresgäster. Är så tråkigt för när jag flyttade hit för 3 år sen bara så var det jättelugnt & fint här & jag trivdes så himla gott... Nu är det helt annorlunda & jag känner mig inte alls trygg här längre tyvärr... Kan tänka mig att det va fint här när du växte upp eftersom det bara är sån skillnad sen tre år tillbaka. Det är så synd att det går åt det hållet...
    Ja visst är det... jag bor inte kvar, men har resten av min familj där fortfarande,och man märker ju verkligen en skillnad... tråkigt men sant. HOppas du hittar ett ställe där du trivs!
  • Eilenna 83
    CeciliaB skrev 2009-12-27 19:36:59 följande:
    Vi bor på beryllgatan, dunder bra område! Ska ni hyra eller? Smyckegatan och karneol är toppen isf....Ska kolla på boplats vart de finns...Bara att fråga, finns absolut toppen ställen i tynnered dock inte alla!
    Hej!

Tack för ditt svar. Och tack för att du hjälper mig. Det kan verkligen behövas känner jag

Ja jag är ute efter en hyreslägenhet. Vill bo i en tvåa i ett lugnt område & inget höghus utan ett hus med kanske bara max 4 vån.

Amalie79: Tack. Ja vi får hoppas att jag finner ett bra område där jag kan trivas att bo & att det inte tar alltför lång tid att finna det.
  • Jävelunge

Askim ligger ju mer i Sydväst men där finns det hyreslägenheter som ägs av Stena Fastigheter bl.a. Pilegården.

• CeciliaB

Eilenna 83 skrev 2009-12-28 18:45:50 följande:

Hej!Tack för ditt svar. Och tack för att du hjälper mig. Det kan verkligen behövas känner jag Ja jag är ute efter en hyreslägenhet. Vill bo i en tvåa i ett lugnt område & inget höghus utan ett hus med kanske bara max 4 vån. Amalie79: Tack. Ja vi får hoppas att jag finner ett bra område där jag kan trivas att bo & att det inte tar alltför lång tid att finna det.
    Men Lilla Grevegårdsvägen( www.gzetterberg.se/dev/&fast=lilla )
    Smyckegatan (Stena Fastigheter)
    Karneolgatan ( www.amlovs.se/fastigheter/karneolgatan.html )

De är mina förstahandsval om jag skulle flytta....Mycket för att de är nära till allt, cyckelavstånd till havet 10 med bussen till stan....
    Och bra områden såklart!

Lycka till!
  • SweetNilam

Eriksberg, iofs på norra sidan av Göteborg. Men jag älskar det! Bostadsbolaget bygger nya hyresrätter där (www.vastraeriksberg.se/bostadsbolaget-0), samt att JM bygger nytt, fast det verkar vara mest bostadsrätter (www.jm.se/Templates/ProjektSubPage.aspx&Guid=3MHBV3NSKACR69L7&Dpid=9728)

vet inte alls vad för gränser som finns i ekonomin. Men det är fina områden. Lugna, härliga med närhet till city. Fast ja, det kan kosta en slant. Och ja, det är höghus iofs...

• Eilenna 83

Kollar som en tok & letar för fullt... Vet någon något om hur Mölndal är som område?? Det ligger ju iofs inte i västra göteborg, men undrar ändå.
    När det gäller ekonomin som några har skrivit om så är inte den det bästa... Har som max jag kan lägga på en lägenhet 4500 kr/ månad.

• ankling
    Eilenna 83 skrev 2010-01-06 17:33:29 följande:
    Kollar som en tok & letar för fullt... Vet någon något om hur Mölndal är som område?? Det ligger ju iofs inte i västra göteborg, men undrar ändå. När det gäller ekonomin som några har skrivit om så är inte den det bästa... Har som max jag kan lägga på en lägenhet 4500 kr/ månad.

Mölndal är ju en relativt stor kommun, så det beror ju på var i Mölndal du menar?
    Krokslätt är helt ok och centralt.

Sandarna ligger ju i västra GBG och där är helt ok och billigt att bo.
    Likaså Majorna och Kungsladugård

• anka11

Bodde inte på Smyckegatan men på Turkosgatan och skulle väl jämföra Smycke med Hjällbo ungefär. Inget ställe jag skulle vilja bo på igen. Har vuxit upp i Angered. Mölndal är helt ok. Bor i bifrost men det skiljer sig lite var i bifrost man bor. Likaså med Åby, väldigt blandat. Men på det stora hela så trivs vi bättre i Mölndal än i Göteborg

• Smilla0608

Jag söker lägenhet och fick ett erb. i kortedala. På nymånegatan....Var där igår och ho som bodde där nu sa att det vart supermysigt med mkt småbarn och att nymånegatan var en av de bättre delar av kortedala.
    Stämmer det?

Anka 11:
    Måste bara fråga med vad du men ar med att "smycke är som Hjällbo ungefär? " Förstår inte rikigt.

Och att Mölndal skulle vara bättre{#lang_emotions_innocent}...
    Har endel vänner o släkt som bor där och de söker sej desperat därifrån tyvärr.
    Så, smaken e som baken även här

• amalie79
    ankling skrev 2010-01-06 17:37:24 följande:
    Mölndal är ju en relativt stor kommun, så det beror ju på var i Mölndal du menar?Krokslätt är helt ok och centralt.Sandarna ligger ju i västra GBG och där är helt ok och billigt att bo. Likaså Majorna och Kungsladugård  
    Mm, det är centralt och bra. Problemet är att det är sisådär 2-3000 sökande ibland ännu fler på varje lägenhet som sägs upp och det kan ta flera år att få en lägenhet där...
  • amalie79
    Leyhla skrev 2010-02-13 06:57:35 följande:
    Jag söker lägenhet och fick ett erb. i kortedala. På nymånegatan....Var där igår och ho som bodde där nu sa att det vart supermysigt med mkt småbarn och att nymånegatan var en av de bättre delar av kortedala.Stämmer det?Anka 11:Måste bara fråga med vad du men ar med att "smycke är som Hjällbo ungefär? " Förstår inte rikigt.Och att Mölndal skulle vara bättre...Har endel vänner o släkt som bor där och de söker sej desperat därifrån tyvärr. Så, smaken e som baken även här
    Ja, det stämmer ungefär som hon säger vad jag förstått. Har bekanta och även min chef bor i den delen av Kortedala, södra delen och är mkt nöjd.
  • fam åberg

Jag bor i kaverös som ligger mellan högsbohöjd och flatås. Här är mycket barnfamiljer och väldigt lungt...

• Smilla0608

Amalie79
    Vad kul
    Sitter just nu o diskuterar detta hemma...Är så kluven!
    Vill helst ha en uteplats när barnen e små, men denna ligger på andra våningen.
    Köp är inget alt för oss, därför är det lgh som gäller....

Svar på tråden Bostadsområden i västra Göteborg