• Mummy

Extra kostnader för bagage på flyg inom USA?

Kommer resa med USAir, Continental Airlines och Northwest Airlines och ser nu (sent, jag vet) att det nog tillkommer ett par hundralappar/flyg för vårt bagage! Stämmer det? Det stod inget om betalning av det när vi bokade, alltså att man kunde välja att betala för X antal väskor.
    Stämmer det att det brukar komma fler utgifter eller har vi missuppfattat det?

• Svar på tråden Extra kostnader för bagage på flyg inom USA?
  • Virriga Vera

Jag brukar kolla på flygbolagens hemsida vad som gäller för bagage innan jag bokar och reglerna skiftar mycket mellan bolagen och mellan världsdelarna. Väljer sedan det som blir billigast sammantaget. Bagaget betalas inte vid bokningen utan vid incheckningen vad jag vet.

• Dixie

det är olika för olika bolag - men visst finns det som tar ut avgift för bagage - det gör ju att resan ser billigare ut än den egentligen är.........

• Mummy

Har bokat genom travelstore, så tänkte aldrig på att det skulle bli extrautgifter än det man betalade där. Men, men...då vet vi det till nästa gång

• linnma

Har aldrig betalat något extra för bagaget. Har varit över 12 ggr nu, senast i maj i år. En gång fick vi skäll för att vi hade för mycket på hemvägen, och dom sa att vi skulle få en räkning på $100 hemskickad. 3 år senare har den inte kommit fram ;0)

Är det här nånting nytt? Senast åkte vi med Delta, men har åkt med SAS, American Airlines, United Airlines, Continental mfl.

• evaoregon
    linnma skrev 2009-12-28 21:59:37 följande:
    Har aldrig betalat något extra för bagaget. Har varit över 12 ggr nu, senast i maj i år. En gång fick vi skäll för att vi hade för mycket på hemvägen, och dom sa att vi skulle få en räkning på $100 hemskickad. 3 år senare har den inte kommit fram ;0) Är det här nånting nytt? Senast åkte vi med Delta, men har åkt med SAS, American Airlines, United Airlines, Continental mfl.
    Det är om man flyger inom landet. Alltså inrikesresor inom USA som inte bara är ett stopp på vägen ifrån Europa till någon stad i USA.
  • längtar och väntar

Jag flög inrikes i USA förra året och vi betalade inget extra för vårt bagage..

evaoregon skrev 2009-12-29 00:29:01 följande:
    Det är om man flyger inom landet. Alltså inrikesresor inom USA som inte bara är ett stopp på vägen ifrån Europa till någon stad i USA.
  • evaoregon
    Mummy skrev 2009-12-27 10:42:06 följande:
    Kommer resa med USAir, Continental Airlines och Northwest Airlines och ser nu (sent, jag vet) att det nog tillkommer ett par hundralappar/flyg för vårt bagage! Stämmer det? Det stod inget om betalning av det när vi bokade, alltså att man kunde välja att betala för X antal väskor. Stämmer det att det brukar komma fler utgifter eller har vi missuppfattat det?
    Om du ska flyga inrikes i USA (alltså inte flyg som hänger ihop med resan ifrån Europa) så är det numera oftast så att du får betala bagaget och man kan göra det i förväg.

Vad jag minns så ska du flyga vidare efter några dagar och då kommer du nog att få betala. När vi flög till Hawaii ifrån Portland med Hawaiian airlines så fick vi betala redan med första väskan (man fick alltså inte ha med sig några väskor alls gratis).
  • evaoregon

längtar och väntar skrev 2009-12-29 00:30:40 följande:

Jag flög inrikes i USA förra året och vi betalade inget extra för vårt bagage..
    Det beror på vilket flygbolag du flyger med. Vilket flög du med? De flesta flygbolag har lagt på fler och fler avgifter de senaste åren.
  • längtar och väntar

Vi flög med North West!

evaoregon skrev 2009-12-29 00:35:16 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-12-29 00:30:40 följande: Det beror på vilket flygbolag du flyger med. Vilket flög du med? De flesta flygbolag har lagt på fler och fler avgifter de senaste åren.
  • evaoregon

längtar och väntar skrev 2009-12-29 10:18:40 följande:

Vi flög med North West!
    Det händer mycket här på kort tid. Nu tar Northwest betalt redan för första väskan på inrikesflyget. $ 15 för första väskan, $25 för andra, $125 för tredje och $200 per styck för fjärde till tionde...
  • Virriga Vera
    evaoregon skrev 2009-12-29 16:17:15 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-12-29 10:18:40 följande: Det händer mycket här på kort tid. Nu tar Northwest betalt redan för första väskan på inrikesflyget. $ 15 för första väskan, $25 för andra, $125 för tredje och $200 per styck för fjärde till tionde...
    Då blir det billigare att posta väskorna.
  • evaoregon

Virriga Vera skrev 2009-12-29 16:52:19 följande:

Då blir det billigare att posta väskorna.
    Ja, för tredje till tionde väskan kan det nog bli billigare att posta dem, men inte för de två första. Jag tror att man satt så pass stora belopp för tredje till tionde väskan är för att avskräcka folk ifrån att ta med sig så många väskor. Två per person brukar ju räcka för de flesta.
Svar på tråden Extra kostnader för bagage på flyg inom USA?