• Peak

Halsfluss - ingen medicin?

Jag tror jag har halsfluss, ont i halsen vill helst inte svälja eller äta & dricka och har feber. Ringde sjukvårdsrådgivningen igår som säger att det ska läka ut av sig själv. Har man slutat ge penicillin? Jag har haft halsfluss/streptokocker vid många tillfällen då jag var yngre och har ätit penicillin.
    Försöker läsa om det på nätet och det står så dubbelt, å ena sidan ska man bara ta kontakt med läkare om man har väldigt svårt att svälja, äta, dricka och har haft feber i 4 dagar å andra sidan står det att man brukar ge penicillin för att undvika att smitta andra och skynda på tillfrisknandet.
    Jag jobbar på bemanningsföretag och de sparkar ju folk för att de varit hemma mycket oc varit sjuka och/eller vabbat! Så det känns extra trist att man inte vågar sjukanmäla sig!

• Svar på tråden Halsfluss - ingen medicin?
  • Nyfiken gul

sist jag hade halsfluss fick jag bara coccillana mot hostan. Annars var tipset att ringa sig sjuk och stanna hemma.

• Licens To Kiss

Kåvepenin fick jag när jag hade halsfluss. Om du kollar in i munnen och ser vita blåsor har du halsfluss.

Älskar mina fina barn.
  • Mary Jo

Nu har jag inte halsfluss mer men för 3 år sedan hade jag det 4-5 ggr om året och jag fick ALLTID penicellin! Man blir ju frisk fortare och slutar smitta efter 3 dagar. jag tycker du ska ringa igen och säga att du vill ha penicellin! Inte kul att behöva vara hemma från jobbet längre än nödvändigt!

• Peak

Licens To Kiss skrev 2009-12-27 11:35:40 följande:

Kåvepenin fick jag när jag hade halsfluss. Om du kollar in i munnen och ser vita blåsor har du halsfluss.
    ja det har jag också haft, funderade på att medicinera själv så man kan svälja, men de hade gått ut Tur kanske haha!
    Ja min man kollade i halsen på mig imorse och han sa att det är vita prickar.
  • hon mot strömmen

Ursäkta mig, men halsfluss kan gå över till halsböld om man har otur. Ta du kontakt med en läkare i stället för sjukvårdsrådgivningen. (Tycker att sjukvårdsrådgivningen är en hög med inkompententa ******, finns säkert vettiga där med.)

• Meli

Jag har alltid fått penicillin.

Min man gick med halsfluss länge utan att söka lärarvård. Det var inget som läkte ut själv, och när han till sist tog sig till läkaren, så fick han penicillin, starkare, och sjukskrevs i två veckor, då läkaren sa att det inte är bra att gå så, att organen kan skadas om man går med det för länge.

Själv kan jag inte tänka mig at inte få penicillin, jag hade 4 halsflussar förra året och var såååå sjuk varje gång, jättehög feber och fruktansvärt ont i halsen.

• Licens To Kiss
    Peak skrev 2009-12-27 11:38:37 följande:
    Licens To Kiss skrev 2009-12-27 11:35:40 följande: ja det har jag också haft, funderade på att medicinera själv så man kan svälja, men de hade gått ut Tur kanske haha!Ja min man kollade i halsen på mig imorse och han sa att det är vita prickar.
    Fy fan! Gå till vårdcentralen är mitt tips. Du får medicin utskrivet utan snack.
    Älskar mina fina barn.
  • Meli

Man har inte alltid vita prickar i halsen när man har halsfluss, men har man det ofta lär man sig att känna igen det på smaken och sättet det gör ont på.

• Peak
    hon mot strömmen skrev 2009-12-27 11:39:06 följande:
    Ursäkta mig, men halsfluss kan gå över till halsböld om man har otur. Ta du kontakt med en läkare i stället för sjukvårdsrådgivningen. (Tycker att sjukvårdsrådgivningen är en hög med inkompententa ******, finns säkert vettiga där med.)
    ja jag har haft "början till halsböld" var inne och kollade på sjukhuset och de avvaktade med att skära upp den. Medicinen jag fått innan lindrade tydligen så det gick ner av sig själv. Kan bara föreställa mig hur ont det gör om man har halsböld om jag bara hade "början till det"!

Har medicinerat mig själv med voltaren vi hade hemma, är de fortfarande receptbelagda tro? Så nu kan jag svälja lite och ska passa på att äta lite fil! Tyvärr är de slut nu så man får väl passa på att äta medan den verkar.
  • arianne03

Man får ofta inte antibiotika för enklare infektioner eftersom vi har problem med resistenta bakterier.
    Därför är läget annorlunda nu vid tex öroninflammation (otit) och halsfluss.

Svar på tråden Halsfluss - ingen medicin?