• Vårkänslor

Väktare..

Jag vill arbeta som väktare. Men jag har ingen gymnasieutbildning. Är det helt kört då? Jag kollade på G4S, securitas och rapid. Och alla dom hade som krav att man skulle ha gymnasieutbildning. Någon som vet något ja inte vet? Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Väktare..
  • wenger

Det behöver man inte men däremot så är det ju lågkonjuktur så bolagen kan ställa lite högre krav då. Man skall dock vara 20år gammal. Dom stora bolagen vill ju gärna att man ska ha vu1 eller vu2 redan innan men är inget krav. Så ge inte upp sök dig fram :)

• Vårkänslor

Ok tack.. Då ska ja fortsätta leta då =)

• Vårkänslor

Tack så mycket =)
    E du väktare?

• wenger

Nej men arbetar på ett vaktbolag och vi har en del väktare på min avdelning också så man kan en del om det :). Så har du några frågor och funderingar så säg till bara :)

• Mattean

Hej hej

Väktarbolagen brukar även gilla att anställa människor som är utbildade och förordnande ordningsvakter från polisen.

Vet inte hur viktigt det är med gymnasieutbildnings för bolagen men mina kolleger som är ordningsvakter har haft lättare att få jobb hos dom pga av att bolagen inte behöver utbilda dom då.

Dock så kostar det runt 9000 kronor att bli ordningsvakt.

Men fortsätt kämpa :)

• Vårkänslor

Jo det va ju tanken, att jag skulle betala utbildningen själv.. Och därför kände jag att det va viktigt att jag tog reda på om jag skulle kunna få något jobb.. Vill ju inte betala en massa pengar i onödan! =)
    Tack..

Mattean skrev 2009-12-29 07:07:29 följande:
    Hej hejVäktarbolagen brukar även gilla att anställa människor som är utbildade och förordnande ordningsvakter från polisen.Vet inte hur viktigt det är med gymnasieutbildnings för bolagen men mina kolleger som är ordningsvakter har haft lättare att få jobb hos dom pga av att bolagen inte behöver utbilda dom då.Dock så kostar det runt 9000 kronor att bli ordningsvakt.Men fortsätt kämpa :)
  • Vårkänslor

Jaha okay.. Då förstår jag =) Tack så mycket..

wenger skrev 2009-12-29 06:19:36 följande:
    Nej men arbetar på ett vaktbolag och vi har en del väktare på min avdelning också så man kan en del om det :). Så har du några frågor och funderingar så säg till bara :)
  • wenger
    Mattean skrev 2009-12-29 07:07:29 följande:
    Hej hejVäktarbolagen brukar även gilla att anställa människor som är utbildade och förordnande ordningsvakter från polisen.Vet inte hur viktigt det är med gymnasieutbildnings för bolagen men mina kolleger som är ordningsvakter har haft lättare att få jobb hos dom pga av att bolagen inte behöver utbilda dom då.Dock så kostar det runt 9000 kronor att bli ordningsvakt.Men fortsätt kämpa :)
    Fast det där beror ju lite på vart i Sverige man bor också. I sthlm tex är det svårt att få gå ordningsvaktsutbildningen även fast du vill betala för den. Dom tar i första hand dom som bolagen garanterar arbete som ordningsvakter efter avslutad utbildning då det saknas så många ordningsvakter, och sen är det en stor skillnad på att arbeta som ordningsvakt och väktare. Väktare får i praktiken göra väldigt lite medans en ordningsvakt har helt andra befogenheter.

Är massor med väktare som aldrig blir antagna för att få ta ordningsvaktsbrickan. Skillnaden är ju att polisen utbildar ordningsvakter och BYA utbildar väktare. Däremot så bor man ute i landet så kan det vara jättelätt att få ta brickan beroende på vart man bor.
  • Mattean
    wenger skrev 2009-12-29 20:34:05 följande:
    Fast det där beror ju lite på vart i Sverige man bor också. I sthlm tex är det svårt att få gå ordningsvaktsutbildningen även fast du vill betala för den. Dom tar i första hand dom som bolagen garanterar arbete som ordningsvakter efter avslutad utbildning då det saknas så många ordningsvakter, och sen är det en stor skillnad på att arbeta som ordningsvakt och väktare. Väktare får i praktiken göra väldigt lite medans en ordningsvakt har helt andra befogenheter.Är massor med väktare som aldrig blir antagna för att få ta ordningsvaktsbrickan. Skillnaden är ju att polisen utbildar ordningsvakter och BYA utbildar väktare. Däremot så bor man ute i landet så kan det vara jättelätt att få ta brickan beroende på vart man bor.
    Det kan du nog ha rätt i, Det är väldigt få ordningsvakter som jobbar i dörr iaf uppe i norrbotten som är antällda av ett vaktbolag dom flesta av oss är anställda direkt av krogen.
    Sen så har du rätt att det är bättre att jobba som ordningsvakt än som väktare om jag får säga min åsikt. Men det finns bra väktar jobb med.
  • Vårkänslor

Asså ja märker ju att jag har noll koll.. Vad är skillnaden mellan ordningsvakt och väktare =P

• wenger

Väktare har inte samma befogenheter som en ordningsvakt. Ordningsvakten har ett förordnande från polisen på att han ska upprätthålla ordningen det kravet har inte en väktare. Fördelen för ordningsvakten är att det oftast är roligare men också mycket tuffare arbete. I stockholm är det väldigt många ordningsvakter i tunnelbanan tex. Nackdelen för ordningsvakten är att det ofta är natt eller kvällsarbete för ordningsvakten medans väktare ofta kan arbeta dag. En väktare är som vem som helst i praktiken, om jag kommer ihåg rätt så kan ju vem som helst gripa någon som begår ett brott som kan ge 6mån fängelse. Och det är bla det som väktaren arbetar efter. Medans ordningsvakten kan ingripa direkt när någon är ordningsstörande, och det kan vara väldigt många olika saker. Mattean verkar vara ordningsvakt så han kan nog fylla på mer :). Vanliga arbeten för ordningsvakter ute i landet är ju på dörren i krogbranschen. I sthlm finns det väldigt många i tunnelbanan, centrumanläggningar och i dörren såklart.

• wenger

Vart bor du förresten? Försök med dom mindre bolagen dom är det lättast att få anställning på sen kan du gå vidare sen. Och oftast får man ta ett riktigt skitjobb i början och sen arbetar man sig upp från det.

• Vårkänslor

Jaha okay! Hehe då vet ja lite mera =) Intressant.. Nu har ja lite att klura på..
    Jag bor i Sthlm.. Och jag vill ju jobba natt =) Hehe så för mig är det ingen nackdel =)
    Tack för att du tar dig tid o svarar på mina frågor =)

• wenger

Det är väldigt intressant och vu1:an och 2:an är riktigt roliga att gå. Jamen försök att ta ordningsvaktsbrickan om du gillar att arbeta natt. Tunnelbanan kan dock vara ganska tuff, vissa klarar av och gillar att arbeta där nere medans andra inte gör det och söker sig vidare. Sen ska man gärna vara duktig på att argumentera på ett bra sätt utan att bli upprörd och social bara måste man vara. Sen ska man vara duktig på att fika också hahaha eller rättare sagt det är nåt man får lära sig ganska snabbt ;) vu1:an brukar kallas för en 5kg kurs ;).

Du är så välkommen att fråga tycker det är ganska roligt att tala om det. Är väl lite yrkesskadad ;) fråga mer sen om du har fler funderingar :)

• Mattean
    wenger skrev 2009-12-30 21:50:01 följande:
    Väktare har inte samma befogenheter som en ordningsvakt. Ordningsvakten har ett förordnande från polisen på att han ska upprätthålla ordningen det kravet har inte en väktare. Fördelen för ordningsvakten är att det oftast är roligare men också mycket tuffare arbete. I stockholm är det väldigt många ordningsvakter i tunnelbanan tex. Nackdelen för ordningsvakten är att det ofta är natt eller kvällsarbete för ordningsvakten medans väktare ofta kan arbeta dag. En väktare är som vem som helst i praktiken, om jag kommer ihåg rätt så kan ju vem som helst gripa någon som begår ett brott som kan ge 6mån fängelse. Och det är bla det som väktaren arbetar efter. Medans ordningsvakten kan ingripa direkt när någon är ordningsstörande, och det kan vara väldigt många olika saker. Mattean verkar vara ordningsvakt så han kan nog fylla på mer :). Vanliga arbeten för ordningsvakter ute i landet är ju på dörren i krogbranschen. I sthlm finns det väldigt många i tunnelbanan, centrumanläggningar och i dörren såklart.
    Wenger har helt rätt i ovanstående.

Jag har ingen väktar utbildning utan jag tog mitt förordnande själv år 2000 och jobbar i dörren på krogen samt andra tillställningar där ordningsvakter behövs enligt tillståndet.
    Jag hade för mycket tid över och ville tjäna lite extra pengar så jag sökte fick gå utbildningen.
    Men det är ett bra jobb dock jobbigt till och från men bara man har tålamod och är lungn i sättet och inte brusar upp lätt och kan prata för sig så kommer man långt. 

En bra kväll för mig är när man kommer till jobbet och inte behöver göra nått fysiskt och man kan gå hem lika glad som när man kom till jobbet. :) 
Svar på tråden Väktare..