wenger skrev 2009-12-30 21:50:01 följande:
Väktare har inte samma befogenheter som en ordningsvakt. Ordningsvakten har ett förordnande från polisen på att han ska upprätthålla ordningen det kravet har inte en väktare. Fördelen för ordningsvakten är att det oftast är roligare men också mycket tuffare arbete. I stockholm är det väldigt många ordningsvakter i tunnelbanan tex. Nackdelen för ordningsvakten är att det ofta är natt eller kvällsarbete för ordningsvakten medans väktare ofta kan arbeta dag. En väktare är som vem som helst i praktiken, om jag kommer ihåg rätt så kan ju vem som helst gripa någon som begår ett brott som kan ge 6mån fängelse. Och det är bla det som väktaren arbetar efter. Medans ordningsvakten kan ingripa direkt när någon är ordningsstörande, och det kan vara väldigt många olika saker. Mattean verkar vara ordningsvakt så han kan nog fylla på mer :). Vanliga arbeten för ordningsvakter ute i landet är ju på dörren i krogbranschen. I sthlm finns det väldigt många i tunnelbanan, centrumanläggningar och i dörren såklart.
Wenger har helt rätt i ovanstående.
Jag har ingen väktar utbildning utan jag tog mitt förordnande själv år 2000 och jobbar i dörren på krogen samt andra tillställningar där ordningsvakter behövs enligt tillståndet.
Jag hade för mycket tid över och ville tjäna lite extra pengar så jag sökte fick gå utbildningen.
Men det är ett bra jobb dock jobbigt till och från men bara man har tålamod och är lungn i sättet och inte brusar upp lätt och kan prata för sig så kommer man långt.
En bra kväll för mig är när man kommer till jobbet och inte behöver göra nått fysiskt och man kan gå hem lika glad som när man kom till jobbet. :)