Ni som ger ersättning till era nyfödda
Hur ofta och hur mycket per gång äter era små? Min son på två veckor äter enligt oss oerhört mkt, varannan timme 90-120 ml per gång. Han kräks aldrig heller..
Hur ofta och hur mycket per gång äter era små? Min son på två veckor äter enligt oss oerhört mkt, varannan timme 90-120 ml per gång. Han kräks aldrig heller..
Vår son på snart 4 veckor äter mellan 45-120 per mål. Oftast 120 på kvällen/natten, men då är det nästan alltid 4-6 timmar mellan målen. På dagen äter han oftare och är mer vaken. Då blir det mellan 45-90 varannan till var fjärde timme.
Kräks gör han inte särskilt mycket. Kan komma lite när han rapar eller när man byter på honom efter målet.
Men kolla med BVC vad de tycker. Jag ska själv fråga just om bara vatten....ibland verkar han mer törstig än hungrig.
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket han käkade när han var två veckor, men det jag reagerar på när det gäller "flaskbarn" är att dom allra flesta tycker att man ger dom så mycket mat. Ska han få flaskan igen osv. Men när man ger bröstet är det inte alls samma reaktioner, för man ska amma fritt. Men det gäller ju även flaskbarnen. Bara det att då märker man hur mycket dom äter det kan man ju inte mäta om man ammar barnet.
En tumregel är att de "ska" äta 200 ml per kilo och dygn, dvs en trekilos bebis ska äta 600 ml/dygn, en fyrakilos 800 osv. Men variationer förekommer. Min kille kom aldrig upp i 200 ml/dygn, men gick upp bra i vikt ändå, så det kan säkert vara normalt med motsatsen också. Fråga bvc och hoppas att du får bra svar!
Mm.. vi ska till Bvc här i veckan så vi ska höra efter då. På förpackningen står rekomendationen 80-150ml 6 ggr/dygn.. Jag försökte amma honom men redan på BB rekomenderade dom oss tillägg då han inte gick upp som han skulle plus var hungrig hela hela tiden. Dom såg det oxå på han torra hy lr vad dom sa.. Har gett upp amningen nu då han bara blev frustrerad av att ligga 20.40 min å endå inte bli mätt.. Jaja.. ska fråga Bvc som sagt. Men kan man verkligen ge för mkt? för är de inte så att om det blir för mkt så kräks dom? Men tack för era svar iaf!
Du kan inte ge för mycket, som du säger, blir det för mycket kräks dom.
Jag har hört att man inte kan ge dom för mycket. Är de hungriga så är de hungriga annars kräks det upp det som "blir över".. De äter ju såpass oregelbundet också. Iaf min lille kille, han äter som många andras mellan 45-90 åt gången. Under dagen är det mest 60ml portioner som går ner å mer på kvällen ca 110 åt gången + lite bröstmjölk på flaska även om den går ner högst motvilligt så ger nog upp det ganska snart.
Vår son är 2 veckor och äter mellan 30-90ml per gång. Oftast gör vi iordning 60 ml och sen tar vi det därifrån. Sen hur ofta är väldigt olika. Oftast går det ca 2-3timmar mellan målen på dagtid men på natten blir det ca 4-5timmar mellan målen.
Vad lustigt, bara för att jag skrev dehär så sov sonen nästan fem timmar i sträck inatt! :) Har inte hänt sedan han föddes.. :) Hoppas att det inte var en engångsföreteelse.. :) Äter gör han fortfarande i mängder! Men om det börjar gå lite längre emellan så är det ju inte så "konstigt" längre lixom..
Jag o mina killar skrev 2009-12-27 13:04:14 följande:
när min skrotta va nyfödd till ca 3 veckor gav jag henne bara 60ml per gång (det stod ju på paketet)! men då ville hon ha mat ja var o varannan timme.
då bestämde jag mig för fuck paketet, jag provar o ge henne tills hon slutar äta. Inte när PAKETET säger att hon ska va mätt. då blev det kanske 90 per gång och sov dästo längre, men nu är hon 6 veckor och har sedan ca 4v ätit 170-250 ml per gång o sover skitbra! hon går upp som hon ska..
men som dum förstagångsmamma med flaska så tror man ju att paketens anvisningar gäller. fattade ju att man borde ge annorlunda, som Hon blir nöjd av men jag visste ju inte bättre..