• Anonym (Jag)

Skillnad mellan Mini piller och P piller ? För/nackdelar tack

Jag va hos barnmorskan för ca 2 veckor sedan och hade ett blod tryck på 180/90 fick vila en kvart men det va ingen skillnad.....

jag ska dit igen om två veckor och ta nytt tryck, skulle inte få fortsätta med p piller om jag hade lika högt utan byta till mini piller...

vad är egentligen skillnaden ?
    Hört att vissa blivit gravida trotts att de ätit mini piller...

kan det stämma att man lättare bli det fasten man äter dom under tiden ?

jag har ändå funderat att byta till mini piller för har hört nu å läst att det är så mycket biverkningar av p piller =( .....

• Svar på tråden Skillnad mellan Mini piller och P piller ? För/nackdelar tack
  • Chris Cross

Kombinerade p-piller innehåller även östrogen till skillnad från minipiller som bara innehåller gulkroppshormon. I princip förhindras ju ägglossning med p-piller vilket det inte alltid görs med minipiller, däremot blir det en ogynnsam miljö i livmodern så befruktning ska ej kunna ske. Cerazette ska dock innehålla så mycket gulkroppshormon att ägglossning uteblir. Minipiller kan ge oregelbundna blödningsmönster med mycket mellanblödningar. En del mår hur bra som helst av minipiller, kan till och med slippa mensen helt. Andra (som jag) blöder oavbrutet. Man behöver prova i minst 6 månader för att veta hur man mår av pillren.

Högt blodtryck är inte alls bra om man äter vanliga p-piller. Det kan till och med vara farligt för man kan få proppar av det. Du kan ju prova minipiller, du får säkert Cerazette för det är väldigt populärt. Det finns ju även andra hormonfria preventivmetoder, skrivs väldigt mycket om dem här på FL. Kolla andra trådar här under "skydd"...

Lycka till och var rädd om dig!

Svar på tråden Skillnad mellan Mini piller och P piller ? För/nackdelar tack