• Clee

Hur vet man att det är tvåäggstvillingar av samma kön?

Jag har sett på en del BF-listor att folk vet att de väntar tvåäggs - av samma kön. Jag undrar hur man kan veta det?

Så som jag uppfattat det hela kan man under vissa omständigheter veta att det rör sig om tvåäggs- respektive enäggstvillingar. Tvåäggs- i de fall då barnen är av olika kön och enäggs- i de fall barnen har en gemensam yttre fosterhinna. Eftersom enäggstvillingar kan ha varsin yttre hinnsäck och moderkaka precis som tvåäggstvillingar undrar jag därför hur man skiljer på detta redan i fosterlivet? I sådana fall vore väl DNA-test nästan överflödiga eller?

Jag har en teori dock om att alla läkare där ute inte är så jättepålästa med det här med hinnor och tvillingsort. Den läkare som i v 13 konstaterade att jag väntade tvillingar avslöjade nämligen det hela med att fråga ifall jag hade tvillingar i släkten - för att sedan konstatera att om det fanns någon skiljehinna alls var den väldigt, väldigt tunn. Med andra ord såg hon ett kriterium för enäggstvillingar - som är slumpmässigt och inte ärftligt.

• Svar på tråden Hur vet man att det är tvåäggstvillingar av samma kön?
  • ortwins

Vi blev sagda redan i v 9 att det är tvåäggs, dels pga var sin moderkaka och var sin säck men även pga hur _skiljeväggen_ såg ut, den hade V form.

Det blev många ul under graviditeten pga blödningar jag hade och alla sa att det är tvåäggs, även när det har visat sig att det är två flickor jag bär på.
    De är olika som dag och natt förresten.

• Fossa

Det är inte vederlagt att det kan finnas en grad av ärftlighet även när det gäller enäggstvillingar. Skiljeväggarna är inte heller något entydigt bevis för enäggs- respektive tvåäggstvillingar så det kanske var därför du fick frågan om du hade tvillingar i släkten. Mina tvillingar delade yttre fostersäck trots att de är tvåäggs.

• Clee

Oj, ja om det ni säger stämmer så finns det väl inget sätt att diagnosticera enäggs- eller tvåäggstvillingar överhuvudtaget, utom där de sitter i samma inre hinnsäck? Men ortwins, jag känner igen det där med hur hinnorna är fästade osv. Jag har ändå bara läst "pålitlig" litteratur, som "Par i barn" (som väl ska vara skriven av Sveriges främsta tvillingexperter) och "Fler än en" (som är utgiven i samarbete med Tvillingklubben). Eller Fossa, var det så att dina hade varsin moderkaka men satt i samma yttre hinnsäck? För vad du menar är väl att man i vissa fall, beroende på hinnorna, kan fastställa att det är enäggstvillingar men däremot inte tvåäggs-/enäggs- om hinnorna är flera? Låter förresten intressant att det spekuleras om att enäggs- kan vara ärftligt också, vet du var man kan läsa mer om det? Det ställer ju också allt jag läst om ämnet på ända, men jag vill verkligen veta mer. :)

Hur gamla är era barn och är deras zygositet fastställd med DNA-test? Menar inte att misstro er men det nämns två fall i "Par i barn" där man var helt övertygad om att barnen var enäggs- respektive tvåäggstvillingar och att det sedan motsades av DNA-testen.

• Clee

Fossa: Glömde nämna, med läkaren i mitt fall så verkade hon inte veta ett jota om tvillingar så jag tror inte hon kände till de rön som finns om att "enäggigheten" kan vara ärftlig. :)

• Fossa
    Clee skrev 2009-12-27 18:09:37 följande:
    Oj, ja om det ni säger stämmer så finns det väl inget sätt att diagnosticera enäggs- eller tvåäggstvillingar överhuvudtaget, utom där de sitter i samma inre hinnsäck? Men ortwins, jag känner igen det där med hur hinnorna är fästade osv. Jag har ändå bara läst "pålitlig" litteratur, som "Par i barn" (som väl ska vara skriven av Sveriges främsta tvillingexperter) och "Fler än en" (som är utgiven i samarbete med Tvillingklubben). Eller Fossa, var det så att dina hade varsin moderkaka men satt i samma yttre hinnsäck? För vad du menar är väl att man i vissa fall, beroende på hinnorna, kan fastställa att det är enäggstvillingar men däremot inte tvåäggs-/enäggs- om hinnorna är flera? Låter förresten intressant att det spekuleras om att enäggs- kan vara ärftligt också, vet du var man kan läsa mer om det? Det ställer ju också allt jag läst om ämnet på ända, men jag vill verkligen veta mer. :) Hur gamla är era barn och är deras zygositet fastställd med DNA-test? Menar inte att misstro er men det nämns två fall i "Par i barn" där man var helt övertygad om att barnen var enäggs- respektive tvåäggstvillingar och att det sedan motsades av DNA-testen.
    Jag hade också läst bla de böcker du refererar till och blev jätteförvånad över att de delade yttre säck och alltså bara hade två hinnor i skiljeväggen vilket inte stämde med litteraturen. De hade varsin moderkaka. Jag vet iaf en tjej till här på fl som har haft samma yttre säck till sina tvåäggs. Mina ungar kom till efter IVF med två embryon och är flicka/pojke så det är ingen tvekan om saken.

Ang enäggstvillingar och ärftlighet togs det upp på tvillingklubbens föreläsning och sedan har jag stött på teorin här och var man jag minns inte vilka artiklar.
  • Clee

Fossa: Häftigt! Men detta måste vara splitternya rön, några år bara? Om jag går på någon av tvillingklubbens föreläsningar måste jag komma ihåg att fråga mer om det.

Men visst känns det ändå som att det finns en rätt stor risk att många läkare ute i landet inte har koll på hinnor och zygositet utan tänker att "aha, två skilda yttre hinnsäckar med varsin moderkaka, då är det tvåäggs" - för det är ju egentligen de fallen som är kluriga. Och då kanske det är så att många får höra att det är tvåäggs innan läkarna egentligen kan vara säkra på det? Eller, är det jag som är en paranoid jävel?

Svar på tråden Hur vet man att det är tvåäggstvillingar av samma kön?