Hur vet man att det är tvåäggstvillingar av samma kön?
Jag har sett på en del BF-listor att folk vet att de väntar tvåäggs - av samma kön. Jag undrar hur man kan veta det?
Så som jag uppfattat det hela kan man under vissa omständigheter veta att det rör sig om tvåäggs- respektive enäggstvillingar. Tvåäggs- i de fall då barnen är av olika kön och enäggs- i de fall barnen har en gemensam yttre fosterhinna. Eftersom enäggstvillingar kan ha varsin yttre hinnsäck och moderkaka precis som tvåäggstvillingar undrar jag därför hur man skiljer på detta redan i fosterlivet? I sådana fall vore väl DNA-test nästan överflödiga eller?
Jag har en teori dock om att alla läkare där ute inte är så jättepålästa med det här med hinnor och tvillingsort. Den läkare som i v 13 konstaterade att jag väntade tvillingar avslöjade nämligen det hela med att fråga ifall jag hade tvillingar i släkten - för att sedan konstatera att om det fanns någon skiljehinna alls var den väldigt, väldigt tunn. Med andra ord såg hon ett kriterium för enäggstvillingar - som är slumpmässigt och inte ärftligt.