• pippis

Hur ofta TVÄTTAR du dig?

Gjorde en ny tråd för jag håller med om att frågeställningen "Hur ofta duschar du?" är ganska missvisande.

Alltså, hur ofta gör du rent dig själv och på vilket sätt?

Ungefär såhär kan det se ut om man svarar:

"Jag duschar hela kroppen en gång i veckan då jag också tvättar håret, men tvättar mig med tvål och vatten under armarna och mellan benen dagligen"

eller kanske:

"Jag duschar varje dag och tvättar håret två gånger i veckan"

eller kanske:

"Jag duschar två gånger i veckan och tvättar mig inte utöver det alls"

Svara precis så som ni själva håller er rena helt enkelt :)

• Svar på tråden Hur ofta TVÄTTAR du dig?
  • pippis

Börjar själv: Duschar just nu varannan dag ungefär, men ska jag ut och inte har duschat så tvättar jag mig i alla fall under armarna och tar på deodorant. En dusch är att föredra egentligen, men ibland har man ju inte tid eller ork.
    Håret tvättas två, tre gånger i veckan. Dock duschar jag (endast tvätta sig räcker inte för mig) alltid innan sex om jag inte duschat samma dag för då kan jag bara skölja av mig lite. :)

• pippis
    idiblon skrev 2009-12-27 15:25:36 följande:
    Alldeles för sällan.
    Haha!
  • Tigra79

Duschar och tvättar håret varannan dag, oftare om jag tränat (vilket händer väldigt sällan :P ). Tvättar i princip alltid håret om jag duschar, tycker det är för krabbigt att försöka hålla det torrt.

• Pormoicheia

Tja.
    En gång i veckan kör jag en grundligt tvätt av hela kroppen:
    - hårtvätt/hårinpackning
    - ansiktsmask/peeling
    - inoljning/kroppspeeling

Utöver det blir det sporadiska duschar när jag känner att det behövs samt tvätt av "strategiskt utvalda platser" vid behov (vilket oftast är varje eller varannan dag). Men då oftast enbart med vatten.
    Ibland händer det dock att jag kör ansikte och kropp samt en lätt hårtvätt mitt i veckan också om jag känner att det behövs, men det är sällan det händer.

Om det blir täta duschar så kör jag däremot med olja lite oftare än bara en gång i veckan p.g.a. den extra uttorkningen.

• Mei

Jobbdagar (i princip alla vardagar plus några helgdagar) så duschar jag varje morgon. Helger kan jag hoppa över duschen en eller båda dagarna lite beroende på vad jag gör och hur mycket jag har för mig och om jag ska träffa folk eller ej. Hårtvätt två-tre ggr/vecka.

Handtvätt - hur många gånger som helst

• Vroooooom

Eftersom att jag har dermografism försöker jag att begränsa duscharna så mycket jag kan men jag tvättar mig (t ex under armarna) varje dag. Håret tvättas ungefär 2 gånger i veckan.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • StarkMamma

Duschar 2 gånger i veckan och tvättar håret då också men tvättar under armar och mellan benen varje morgon och ansiktet givetvis också

• såffan

duchar varannan dag och tvätter håret då också, eller om jag har gjort något jag blir svettig/smutsig av eller ska göra något speciellt. Utöver det tvättar jag mej inte något extra förutom i ansiktet (och händerna såklart)...

• Parniara

duschar 2 dagar per vecka och då tvättar jag även håret. Trepunktstvätt plus ansiktet med tvål och vatten de andra dagarna. Om jag gör nåt speciellt som tränar, bygger på huset eller så duschar jag oftare.

• neelliee

Jag fattar inte hur man orkar tvätta sig utan att duscha... Blir ju blött överallt ju, om man först ska blöta, sedan tvåla och skölja. Bara torka med våt handduk känns meningslöst om det gäller t.ex. svettlukt. Då hoppar jag hellre in i duschen än tar geggandet som blir om man ska tvätta olika kroppsdelar separat vid handfatet.

• bridezilla

Tvättar håret varje till varannan dag, tvättar mig varje dag och duschar 1-2 gånger per vecka.

• bridezilla
    neelliee skrev 2009-12-27 18:04:48 följande:
    Jag fattar inte hur man orkar tvätta sig utan att duscha... Blir ju blött överallt ju, om man först ska blöta, sedan tvåla och skölja. Bara torka med våt handduk känns meningslöst om det gäller t.ex. svettlukt. Då hoppar jag hellre in i duschen än tar geggandet som blir om man ska tvätta olika kroppsdelar separat vid handfatet.
    Jag böjer mig över badkaret och tvättar under armarna med bara vatten, tvål kan jag inte använa varje dag. Sedan tar jag fuktiga bomullspads och tvättar mig i ljumskar och underliv. Ja, lite krångligt är det men det är det eller lukta äckligt eftersom jag inte tål att duscha varje dag.
  • Magrat
    neelliee skrev 2009-12-27 18:04:48 följande:
    Du kanske upplever att det är meningslöst, men en fuktig handduk på nyss uppkommen svett tar faktiskt bort svettlukt så det är en alldeles utmärkt variant.
Svar på tråden Hur ofta TVÄTTAR du dig?