• LAV0LINA

Det drar massor från balkongdörren!

Och det är från själva dörren det drar, inte från lister eller vad man nu ska kalla det (dvs det drar lika mkt fastän vi satt nya tätningslister (gummilister?).
    Det blåser liksom genom själva dörren.
    Vad gör man?

• Svar på tråden Det drar massor från balkongdörren!
  • Parenthood

Byter till en isolerad dörr, eller isolerar den befintliga.

Eller så kan ni sätta upp ett draperi framför dörren, det gör underverk. Häng genast upp en filt och prova får du se. Se till att den går hela vägen ner till golvet och sluter så tätt som möjligt runt sidorna, i överkant spelar ingen roll.

• Parenthood

eller så sätter ni en dörr till innanför.

• xXx

Ta bort ca 10cm fönsterlist i överkanten på alla fönster och dörrar

• Parenthood
    xXx skrev 2009-12-27 17:39:46 följande:
    Ta bort ca 10cm fönsterlist i överkanten på alla fönster och dörrar
    Å peta in en pinne till i brasan...
  • LAV0LINA
    Parenthood skrev 2009-12-27 17:35:47 följande:
    Byter till en isolerad dörr, eller isolerar den befintliga. Eller så kan ni sätta upp ett draperi framför dörren, det gör underverk. Häng genast upp en filt och prova får du se. Se till att den går hela vägen ner till golvet och sluter så tätt som möjligt runt sidorna, i överkant spelar ingen roll.
    Får man göra det själv? Bor i hyreslägenhet, är det värden som ska göra det?
    Draperi vet jag inte om det skulle funka, nu hänger den tjockaste av gardiner för dörren och det drar ändå (gardinen "fladdrar" duktigt av draget)
  • Parenthood

Om gardinen fladdrar av draget för att det "blåser igenom dörren", då är det ju hål i dörren!?!?!, annars är det inte ordentligt isolerat mellan dörr och karm, och det är väl det troligaste, kolla den isoleringen igen. Även den isoleringen ska ju egentligen göras av hyresvärden.

• LAV0LINA

Har försökt rita en bild i paint (avacerat värre )
    www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phpyifxzr.jpg
    Det fält som finns innanför den röda ramen är inte lika tjockt som resten av dörren.
    Och det är precis i dessa skarvar, i den röda ramen som draget är.
    Ska man be om en ny dörr?

• Parenthood
    LAV0LINA skrev 2009-12-27 19:02:51 följande:
    Har försökt rita en bild i paint (avacerat värre ) www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phpyif... Det fält som finns innanför den röda ramen är inte lika tjockt som resten av dörren. Och det är precis i dessa skarvar, i den röda ramen som draget är. Ska man be om en ny dörr?
    Ja, det tycker jag, eller åtminstone be hyresvärden göra något åt problemet. Det kostar ju en hel del extra i uppvärmning om inte annat.

Så länge kan ni tejpa igen skarvarna med lite silvertejp eller liknande. (Finns även vit silvertejp).
  • Bei Bei

Be om en ny dörr? Kräv en eller att problemet åtgärdas. Det har ni all rätt till!

• Åsa Lund

Man kan nog foga runt fyllningen (som det heter) från utsidan och få dörren tätare. Annars tejpa där (utsidan) så länge om värden inte vill göra nåt åt det hela.

• Tjoflöjt

I många gamla balkongdörrar finns det knappt någon isolering i det området som TS ritat ut. När vi bodde i en gammal villa med sådana dörrar tog vi bort skivan på insidan och isolerade i mellanrummet, det blev mycket bättre.

Men om jag vore TS skulle jag kontakta värden.

• LAV0LINA
    Tjoflöjt skrev 2009-12-27 23:29:41 följande:
    I många gamla balkongdörrar finns det knappt någon isolering i det området som TS ritat ut. När vi bodde i en gammal villa med sådana dörrar tog vi bort skivan på insidan och isolerade i mellanrummet, det blev mycket bättre. Men om jag vore TS skulle jag kontakta värden.
    Skulle mkt väl kunna stämma, balkongdörren är garanterat mer än 30 år gammal. Ska höra mig för med värden. Jag tvivlar på att de vill byta ut dörrar, har grannar som klagat på drag genom fönster också och värden säger bara "jasså" och sen händer inget.
  • Bei Bei
    LAV0LINA skrev 2009-12-28 10:48:20 följande:
    Skulle mkt väl kunna stämma, balkongdörren är garanterat mer än 30 år gammal. Ska höra mig för med värden. Jag tvivlar på att de vill byta ut dörrar, har grannar som klagat på drag genom fönster också och värden säger bara "jasså" och sen händer inget.
    är du med i hyresgästföreningen?
Svar på tråden Det drar massor från balkongdörren!