• kisse katt

Jag vill byta namn!

Det är såhär att jag vill byta namn. Inte lägga till en bokstav, t.ex ChristinaH, eller byta stavning: Kristina. (heter inte såhär, men ett exempel). Jag vill inte bara byta förnamn, utan även efternamn.

Dessa två namn jag har tänkt ut är inte de vanligaste, om man ska uttrycka sig så. De kanske är påhittade av mig, jag är inte säker om någon faktiskt är döpt till detta. Men det är inget provocerande.

Jag har tänkt på detta länge och är säker på att jag vill byta. Men är det möjligt? Kan jag byta både för- och efternamn till något helt annat än vad jag heter idag?

Jag läste på skatteverket men hittade ingen information om just detta.

• Svar på tråden Jag vill byta namn!
  • Solrosisolna

Ring till skatteverket i morgon och rådfråga dem...De måste säkert göra en utredning om du ska byta till ett namn som inte finns...

• Petra 1972

Ansök till PRV när du vill:
    ?byta alla dina förnamn
    ?ändra stavningen på ditt efternamn
    ?skapa ett helt nytt efternamn (nybildat)
    ?skapa ett efternamn genom att ta din fars eller mors förnamn med tillägg av -son eller -dotter
    ?byta till ett gammalt släktnamn
    ?byta till ett i släkten nybildat efternamn
    ?återta ett tidigare efternamn
    ?byta till det efternamn som du hade innan adoption (om du är över
    18 år)
    ?byta till fosterföräldrars efternamn (om du är över 18 år).

Saxat från PRV's sida.

• kisse katt

Tack så mycket för alla svar.

• kisse katt

Förresten, är det någon som har en aning om vad det kostar att byta förnamn resp. efternamn?

• kisse katt

Vill tyvärr inte avslöja något om min identitet och avslöjar jag det nya namnet så kommer jag vara den enda i Sverige med detta namn och det kan ju lätt kollas upp. Inte av dig kanske, men ändå

• Tinka70

tror det är gratis att byta iaf förnamnet EN gång, vill man byta igen kostar det nån tusenlapp....TROR jag som sagt

• nilla 1972

kisse katt skrev 2009-12-28 00:48:55 följande:

Vill tyvärr inte avslöja något om min identitet och avslöjar jag det nya namnet så kommer jag vara den enda i Sverige med detta namn och det kan ju lätt kollas upp. Inte av dig kanske, men ändå
    ok, förstår , hoppas det ordnar sig, kram
  • baby010

Jag bytte namn dagen jag fyllde 18 år, 2,5 år sen nu. "Första gången" kostar det ingenting, varken förnamn eller efternamn, däremot om du skulle ångra dig eller av någon anledning vill byta tillbaka kostar det runt 1000 lappen.
    Det är bara för dig att gå in på skatteverket och säga att du vill byta namn eller efternamn och fyller då i papper där- Tar runt 1 vecka för förnamn att bli fastställt, (gjorde det för mig iaf) kan dock ta längre tid för efternamn men är inte säker. Hoppas du blir nöjd med ditt nya namn :)

• kisse katt

Bytte du till ett helt annat namn? Jag tänker att det kanske kostar om man byter från ett namn till ett helt annat, men om det nu är så att det inte kostar så är det ju bara härligt!

Är du nöjd med ditt namnbyte eller har du någon gång ångrat dig?

• baby010

Jaa jag bytte till ett helt nytt namn som jag valde själv :) Alltså inget jag redan hade som mellannamn. Nej jag har aldrig ångrat det, jag vantivdes såpass mycket med mitt gamla så jag skulle aldrig vilja byta tillbaka till det.

• Memnok77

Jag bytte också namn. Hette tidigare Gunnar Hitler. Som ni säkert förstår var det jävligt jobbigt att ha det namnet och jag bytte så fort jag blev myndig. Skatteverket var väldigt förstående och numera heter jag Bengt Hitler istället.

Lycka till!

• Cornellia

Förnamn kan man nästan välja vad som helst (det får inte vara stötande eller dyl).
    När det gäller efternamn så får du bara ta ett efternamn som funnits i släkten, skapa ett helt nytt efternamn (nybildat), skapa ett efternamn genom att ta din fars eller mors förnamn med tillägg av -son eller -dotter.

Du får inte ta ett efternamn (om det inte funnits i släkten) som någon annan har, eller är för likt något redan existerande efternamn).

• khartoum
    baby010 skrev 2010-01-03 00:08:16 följande:
    Jaa jag bytte till ett helt nytt namn som jag valde själv :) Alltså inget jag redan hade som mellannamn. Nej jag har aldrig ångrat det, jag vantivdes såpass mycket med mitt gamla så jag skulle aldrig vilja byta tillbaka till det.
    Hur bemöttes du av omgivningen med ditt nya namn? Vad sade familjen? Jag är nyfiken då jag bara känner en person som bytte bort sitt namn (Berit) till ett annat mer vanligt förnamn. Hennes mormor vägrade att tilltala henne med det nya namnet, men andra tyckte det var ok.

Hon var dock inte 18, utan närmare 30 när hon bytte.

Är ditt nya namn ett vanligt namn, eller ovanligt? Mycket annorlunda ditt gamla eller? Själv har jag funderat en del på det här då ett av våra barn säger att h*nvantrivs med sitt namn. De förslag som h*n vill byta till är ganska extravaganta, men det är också ett barn vi talar om. Men det kan sitta i och frågan är om det isf blir ett byte när barnet är myndigt.

Hur länge vantrivdes du med ditt ursprungsnamn?
  • fochf

Jag betalade 1500:- när vi bytte efternamn förra året.

• baby010
    khartoum skrev 2010-01-16 21:51:35 följande:
    Hur bemöttes du av omgivningen med ditt nya namn? Vad sade familjen? Jag är nyfiken då jag bara känner en person som bytte bort sitt namn (Berit) till ett annat mer vanligt förnamn. Hennes mormor vägrade att tilltala henne med det nya namnet, men andra tyckte det var ok.Hon var dock inte 18, utan närmare 30 när hon bytte. Är ditt nya namn ett vanligt namn, eller ovanligt? Mycket annorlunda ditt gamla eller? Själv har jag funderat en del på det här då ett av våra barn säger att h*nvantrivs med sitt namn. De förslag som h*n vill byta till är ganska extravaganta, men det är också ett barn vi talar om. Men det kan sitta i och frågan är om det isf blir ett byte när barnet är myndigt.Hur länge vantrivdes du med ditt ursprungsnamn?
    Jaa, det va väl blandade reaktioner om man säger så, min föräldrar va väl inte allt för glada till en början och sa att de aaaldrig skulle tilltala mig med det nya namnet. Men det ändrades efter ett litet tag, när de accepterat att jag bytte namn pga av att jag faktiskt vantrivdes med det gamla. Men det tog ju sin lilla tid innan de vande sig och det sägs faktiskt fortfarande "fel" namn till mig emellanåt av ren rutin ;) Men det är ju så det är! Vänner däremot accepterade det direkt, visst blev det vääldigt mycket frågor om just Varför jag bytte, men det får man försöka ha överseende med, även att det blir drygt efter ett tag. Jag själv tycker att det är upp till var och en om man vill byta namn, förutsatt att man då är myndig förståss. Folk runtomkring som inte skulle acceptera det av någon anledning (bortsett från föräldrar kanske, det kan jag förstå) de finner jag ytterst respektlösa!
    Jag har vantrivts med mitt namn sen jag började 3-4 klass, då mitt namn ansågs som "gammalt" jäntemot andra namn och det blev en massa "rimningar" och "glåpord" kastandes om det. Och det fick mig att må dåligt och vantrivas. Och det har liksom hållt i sig sen dess.
  • khartoum

Tack för ditt personliga svar! Jag fick fundera en hel del på dina rader och vi får väl se om vårt barn byter namn en dag. Gör h*n det så skulle jag absolut respektera det. Nu verkar dock namnet lugnat sig lite (och jag hade också en period som barn där jag avskydde mitt namn), så det blir kanske inget mer med det.

Själv funderar jag på att byta ett av mina förnamn (inte tilltalsnamnet). Egentligen känns det löjligt, för jag använder inte det namnet ändå, men jag tycker att det är fult. Tyvärr är det min mammas älsklingsnamn och jag fick det eftersom pappa inte accepterade det som tilltalsnamn.

Jag funderar mycket kring lojalitet och jag är rädd för att såra känslor, eller kanske ännu mer för att få kritik. Relationen till mina föräldrar känns inte stabil och trygg nog för att jag skall våga.

Vad dumt egentligen, när man är vuxen och allt...

Ja, ja... kanske skall jag vänta tills de dör. Egentligen spelar det ingen roll.

Svar på tråden Jag vill byta namn!