khartoum skrev 2010-01-16 21:51:35 följande:
Hur bemöttes du av omgivningen med ditt nya namn? Vad sade familjen? Jag är nyfiken då jag bara känner en person som bytte bort sitt namn (Berit) till ett annat mer vanligt förnamn. Hennes mormor vägrade att tilltala henne med det nya namnet, men andra tyckte det var ok.Hon var dock inte 18, utan närmare 30 när hon bytte. Är ditt nya namn ett vanligt namn, eller ovanligt? Mycket annorlunda ditt gamla eller? Själv har jag funderat en del på det här då ett av våra barn säger att h*nvantrivs med sitt namn. De förslag som h*n vill byta till är ganska extravaganta, men det är också ett barn vi talar om. Men det kan sitta i och frågan är om det isf blir ett byte när barnet är myndigt.Hur länge vantrivdes du med ditt ursprungsnamn?
Jaa, det va väl blandade reaktioner om man säger så, min föräldrar va väl inte allt för glada till en början och sa att de aaaldrig skulle tilltala mig med det nya namnet. Men det ändrades efter ett litet tag, när de accepterat att jag bytte namn pga av att jag faktiskt vantrivdes med det gamla. Men det tog ju sin lilla tid innan de vande sig och det sägs faktiskt fortfarande "fel" namn till mig emellanåt av ren rutin ;) Men det är ju så det är! Vänner däremot accepterade det direkt, visst blev det vääldigt mycket frågor om just Varför jag bytte, men det får man försöka ha överseende med, även att det blir drygt efter ett tag. Jag själv tycker att det är upp till var och en om man vill byta namn, förutsatt att man då är myndig förståss. Folk runtomkring som inte skulle acceptera det av någon anledning (bortsett från föräldrar kanske, det kan jag förstå) de finner jag ytterst respektlösa!
Jag har vantrivts med mitt namn sen jag började 3-4 klass, då mitt namn ansågs som "gammalt" jäntemot andra namn och det blev en massa "rimningar" och "glåpord" kastandes om det. Och det fick mig att må dåligt och vantrivas. Och det har liksom hållt i sig sen dess.