• Liljeblomman

Autogiro - inga pengar på kontot

Vad händer egentligen om man inte har täckning på sitt konto när man brukar betala med autogiro? Säg att de försöker 2-3 gånger och det finns inte tillräckligt med pengar någon av gångerna.

Får man en betalningsanmärkning för detta?

• Svar på tråden Autogiro - inga pengar på kontot
  • Enniie

Vet faktiskt inte helt säkert. Men det slutar väl kanske med att dem skickar hem räkningen. Jag vet att om det är försäkringar, så slutar dem gälla. dvs att dem automatiskt sägs upp om du inte betalar...

• frostfödd

Pengarna dras även om man inte har pengar på kontot. Det har hänt mig en gång när ett autogiro inte hade avslutats korrekt och pengarna drogs fast att de inte skulle dras.

Så du kommer att ha minus på kontot och du kommer antagligen att åka på en straffavgift från banken för att du ligger på minus (100:- blev det för mig, jag har SEB).

• Hadjelina

Har aldrig varit med om att det dragits pengar när det inte finns några? :-O. När vi inte haft täckning på kontot har vi fått en faktura/påminnelsefaktura hemskickad.

• Liljeblomman

OK, inte värre än så - det var ju skönt.
    Då får jag se till att betala fakturan som kommer med posten så fort som möjligt, helt enkelt. Man får väl ingen prick i något register eller blir kontaktad av banken för att det inte finns täckning på kontot vid ett tillfälle? Detta har inte hänt tidigare, jag brukar ha koll på mina utgifter i vanliga fall men just denna månad har allt kört ihop sig totalt...

• MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar

Om du betalt med kort i affär dras pengarna i efterhand oberoende på om du har pengar på kontot, då kan du hamna på minus.

Den som ska få pengar via autogiro brukar ofta göra en koll dagen innan, och saknas täckning på kontot kommer ingen dragning göras. Du får hem ett meddelande om att täckning saknades på kontot och dubbla belopp kommer dras nästa betaldag, plus eventuell dröjesmålsränta.

• MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar
    Liljeblomman skrev 2009-12-27 20:14:57 följande:
    OK, inte värre än så - det var ju skönt. Då får jag se till att betala fakturan som kommer med posten så fort som möjligt, helt enkelt. Man får väl ingen prick i något register eller blir kontaktad av banken för att det inte finns täckning på kontot vid ett tillfälle? Detta har inte hänt tidigare, jag brukar ha koll på mina utgifter i vanliga fall men just denna månad har allt kört ihop sig totalt...
    Nej, inte första gången. Men händer det frekvent eller flera gånger i rad tar nog autogirotagaren till åtgärder. Men händer det en gång eller så brukar inte vara några problem.
  • StaffOnly

När det hänt oss så brukar de skicka hem ett meddelande om att de inte funnits täckning på kontot oh att de istället drar dubbelt månaden efter.

• Butterscotch

Det har hänt oss någon gång och då kom det en faktura med posten istället, inkl påminnelseavgift.

• Himmelsblå
    StaffOnly skrev 2010-01-01 21:29:29 följande:
    När det hänt oss så brukar de skicka hem ett meddelande om att de inte funnits täckning på kontot oh att de istället drar dubbelt månaden efter.
    samma här!
  • MaNiMi

Jag har alla autogirodragningar från ett servicekonto, då finns det alltid pengar där till det som ska dras, därmed så gör det inget om jag skulle tappa kollen på vad jag har på det kontot jag har kortet på.
    Det som händer är att du förmodligen får en faktura med påminnelseavg..å får du inte en sån så hör av dig själv till dem som du har räkningar hos.
    Betalningsanmärkning får du inte för en sån sak..då måste det gå till fogden först!

• SuzyQgirl

På företaget jag jobbar på så får vi en återrapportering från banken att det har saknats teckning på kontot. (Vi drar påförfallodagen.) Om man som kund inte upptäcker det själv & betalar in fakturan manuellt inom de närmsta dagarna så går det ut en påminnelsefaktura m. påminnelseavgift. (Måste betalas manuellt.) Gör man sen en inbetalning så händer ingenting. Skulle du däremot inte betala så skulle det i nästa steg gå ut ett kravbrev m. kravavgift. Betalas den så händer ingenting men gör du det inte så kommer det att gå vidare till intrum justitia och det blir en betalninganmärkning.

Svar på tråden Autogiro - inga pengar på kontot