• Meee

Ansöka om Lånelöfte

Vi har hittat ett hus som vi ev vill lägga ett bud på förutsatt att vi får lån förståss. I somras när jag pratade med banken skulle de inte vara några problem men nu till "problemet".

Sambon tjänar 27500 i månadslön.

Och dag har jag 2 jobb ett där jag tjänar ca 11-12 tusen resp 5-6 tusen i ren timlön sen får jag semesterersättningen och milersättning utbetald också. Vilket innebär att jag får ut i handen ca 18 tusen.

From den 1 feb förlorar jag pga arbetsbrist de "lilla" jobbet, jag kommer även från någongång i feb gå på föräldraledigt då jag har bf i mitten av mars.

Så frågan är vad anger jag för inkomst i låneansökan? min lön idag? min lön på mitt fasta jobb from feb eller är det föräldrapenningen som gäller? Eller räknas inget?

Vi ska söka ett lån på ca 1,5milj

• Svar på tråden Ansöka om Lånelöfte
  • En glad tjej

Säg vad du tjänade detta året, det är ju ingen lögn. Det hade jag sagt i alla fall.

• h80

Jag hade sagt det du kommer att ha. Banken räknar ju på om ni kommer att klara av att ha ett lån när de ger lånelöfte. Inte speciellt kul att ha ett lån som man inte klarar av.

• Tjoflöjt

Tänk på att ett lånelöfte gäller under förutsättning att dom uppgifter som lämnats i ansökan fortfarande gäller vid tidpunkten för lånet. Ändras detta kan banken neka er att låna.

Och som h80 säger, vad gör ni om ni inte klarar lånet?

• Joual

Som andra redan sagt tycker jag att du ska räkna på det ni kommer att ha i inkomst under det kommande året. Om banken säger nej så är det ju inte för att vara elaka, utan för att de räknar med att ni faktiskt inte har råd med lånet.

Mitt tips är att ni gör en egen budget där ni räknar ut vad en genomsnittsmånad kommer att kosta er om ni bor i huset. Det är såklart svårt att göra en exakt uträkning, men räkna på 6% ränta och väl tilltagna driftskostnader. Räkna också ut vad andra saker kostar - mat, bensin, försäkringar, läkarbesök, mobiler osv. Om ni själva kan visa på att ni klarar av att lånet med era inkomster så ökar det era chanser att få lånet. Lycka till!

• Meee

Hur mkt jag kommer få senare vet jag inte riktigt än, då sgi måste fastställas på nytt och min lön varierat en del sista året så då är det svårt säga på rakarm hur mkt jag får. Dock vet jag att jag minst kommer få samma som vid förra föräldraledigheten. Vi köpte denna radhuslägenhet vid förra föräldraledigheten och kostnaden här är skyhög i förhållande till vad vi räknat ut att ett hus skulle kosta även fast vi har räknat på högre driftkostnad än de uppgett (räknar på 36 000 istället för 24000
    ) och med högre ränta än dagens (räknar med 2-3% på dagens) . Om de skulle neka oss bo billigare känns konstigt men visst lånet är högre än vad vi har idag (450 ooo + 7500 i månadsavgift idag)

Men fråga är hur fyller man i ansökan egentligen då det är svårt säga vad man kommer ha.

• h80

Prata med banken så hjälper de till. Vi har precis varit o ansökt om lånelöfte o de räknar inte bara på den låga räntan som är nu, utan på en högre.

• Meee
    h80 skrev 2009-12-28 19:23:38 följande:
    Prata med banken så hjälper de till. Vi har precis varit o ansökt om lånelöfte o de räknar inte bara på den låga räntan som är nu, utan på en högre.
    japp och de räknar inte heller på lägre driftkostnad än 36 000
Svar på tråden Ansöka om Lånelöfte