• Dundermamman

Lanzarote vs Kap Verde

Hjälp oss välja!

Ska vi resa till Lanzarote eller Kap Verde-öarna??!!

Vi tänkte resa i slutet på februari eller mitten/slutet på mars, men kan inte bestämma oss {#lang_emotions_cry}, 2 vuxna (reser utan barn) som vill ha sol, god mat & dryck, lugn och ro och även en och en annan utflykt!

Vi har tidigare varit på kanarieöarna (Teneriffa och Gran Canaria), så vi vill isf testa Lanzarote men är även väldigt nyfikna på Kap Verde!

Ni som varit på något av ställena eller kanske rent av bägge...berätta vad ni gillade/ogillade!

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • Svar på tråden Lanzarote vs Kap Verde
  • Kodia

Jag har inte varit på Kap Verde, men gillade verkligen Lanzarote! Det var massor av intressanta saker att titta på, tex nationalparken Timanfaya, och grottor mm. med vulkan-anknytning. Helt klart värt ett besök om man inte varit där! Vädret kan ju vara varierande, men det är billigt att hyra bil och finns ju mycket att titta på, så det gör inget om det inte är badväder varje dag.

• Dundermamman

Tack Kodia{#lang_emotions_sunny}!
    Jag har också hört en del positivt om Lanzarote! Bla att det ska vara den solsäkraste av kanarieöarna med endast 11 regndagar per år! Bara det är positivt

Ingen som har något positivt att säga om Kap Verde?

• Dundermamman

Inga fler som har något att tillägga ?

• Ain

Vi var pa Lanzarote i slutet av Mars för tva ar sedan. Jag är kanske inte rätt person att "rekommendera" Lanzarote, för vi är egentligen inga sol-och-bad-personer (akte mest för att ha en lugn första resa med var da 4-manaders bebis). Vi tyckte det var ganska trakigt pa Lanzarote. Det fanns saker att titta pa för en dag och vi hyrde en bil och akte runt. Men vi valde att inte aka en andra dag, för vi tyckte vi hade sett nog av ön. Men det finns helt säkert folk som tycker det finns massor av saker att se pa. Kanske ocksa mer om man har lite äldre barn. Vara arkitektkompisar tyckte det verkar finnas hur mycket som helst att se pa - men sa är de ju lite insnöade pa att titta pa hus ocksa

Annars bodde vi pa ett jättefint hotell. Jättenöjd med service osv (princesa Yaiza). Blev uppgraderade till minisuite.
    Stranden var inte alls överfull, men vattnet kallt.
    Skönt att veta att det finns bra sjukvard om man skulle bli sjuk.

Maten - ibland var det riktiga turistsyltor där det inte smakade sa gott, ibland jättegoda restauranter med färsk fisk osv (alltsa som i alla länder, ibland hittar man en bra restaurang ibland blir man besviken...).

Om ni trivdes pa de andra kanarieöarna kan ni nog tycka att det är jättefint pa Lanzarote.

• happyhappy

Jag min man, två 17-åringar och en 2 års flicka ska åka till Lanzarote i Mars.

Har nyss hållit på att kolla upp roliga aktiviteter.
    Det finns massa mys som skulle passa till ett par!

Mycket vacker artitektur om man vill promenera eller hyra bil.
    Romantiskt med vulkan lagad mat.
    Solsäkert som någon annan skrev.
    Tryggt när det gäller sjukvård, OM något skulle hända.
    Bra mat!öjligheter med flera båtturer varje dag till bla Fuentaventura
    om man vill variera.

mm.mm.

Kap-Verde har jag ingen erfarenhet av, säkert kanon det också.

• Dundermamman
    Ain, tusen tack för att du tog dig tid {#lang_emotions_flower}

Vi gillar att ligga på stranden halva dagen och sedan ta en promenad eller åktur!
    Det vi vill ha är sol och värme, gärna badtemperatur, några trevliga utflyktsmål och restauranger med god mat! Vi vill mest få tid att rå om varandra, slappa och få vuxentid då maken arbetar borta mycket!
     Jag tar in dina intryck och ska försöka hitta mer information om Kap Verde-öarna

happyhappy, tusen tack även för dina ord{#lang_emotions_dreamer}!
    Jag tror nog vi skulle kunna slå ihjäl en vecka på Lanzarote , men ska som sagt försöka luska ut like mer om Kap Verde innan vi bestämmer oss!

Jag önskar er en trevlig resa!
  • Ain

I slutet av mars/början av april da vi var pa Lanzarote var det inte badvarmt i vattnet. Fast endel som badade sag vi ju. Men skulle nog rekommendera ett hotell med uppvärmd pool.

Lycka till med beslutet!

• Dundermamman

Åhh, sån jäkla beslutsångerst {#lang_emotions_cry}...
    Nu har vi även börjat kika på Dubai och Gambia också och med det ännu svårare att välja...vi vill iaf ha sol och värme{#lang_emotions_cool}

• Ain

Jag har faktiskt ocksa funderat lite pa Dubai, att aka till nu när nästa bebis kommer att vara liten. Min man som varit där säger dock att det inte finns sa mycket att göra. Men hotellen och maten är nog väldigt bra. och shoppingen!

Min mamma var för nagot ar sedan i Oman. Hon tyckte det var fint, men tyvärr blev hon väldigt sjuk i salmonella Men det borde ju inte alla raka ut för, sa det är kanske ocksa ett alternativ för er?

Eller kryssning pa Nilen kombinerat med ett par dagar bad?

• Linda Famillia

det är lika dyrt på båda ställena ungefär.
    lanzarote har nog mer att se.
    kap verde är mest öken, (sal o boavista)
    sol sol sol på kap verde. blåser lite också viket jag tycker är skönt.

jag älskar kap verde. men det är ingen vanlig turistort och det försöker jag få alla att förstå innan man åker så man inte blir besviken.

No stress- cabo verde

o cabo verde... saudade
  • Dundermamman

Tusen tack alla som har tagit er tid att ge mig råd!

Nu har vi till 99% bestämt att det blir Gambia den 18/2 {#lang_emotions_cool}, väntar nu på att infektionskliniken ska ringa ang. vaccinationer! Vi har Epaxal och Duplex men behöver nog också gula febern och malariatabletter?!

Svar på tråden Lanzarote vs Kap Verde