Mjölkfri tårta!
Min lilla skrutta fyller år i övrmorgon, och skulle vilja bjuda på en tårta som även hon kan äta. Finns det någon som har tips, recept på hur man gör en mjökfri tårta?
Min lilla skrutta fyller år i övrmorgon, och skulle vilja bjuda på en tårta som även hon kan äta. Finns det någon som har tips, recept på hur man gör en mjökfri tårta?
Gör som vanligt, men byt ut allt med mjölk mot mjölkfria produkter, typ soja eller havre. Det går att göra i princip lika många sorters mjölkfria tårtor som sådana med mjölk i, så jag tycker att det är lite svårt att föreslå ett recept när jag inte vet vilken sorts tårta du helst skulle vilja ha.
Tack för ditt svar. Jag tänkte jag skulle göra typ som en sockerkaka med sylt i, men vet inte vad jag mer ska fylla den med.
Kolla i mjölkallergitrådarna. BlåMyran, K Kavat och jag har en del recept i våra bloggar.
Oatley har jättegod vaniljkräm, du kan också ta mosad banan, krossad ananas eller mjölkfri kola eller chokladsås...
Gör sockerkakan med mjölkfrittmargarin och kolla så att ströbrödet är mjölkfritt. Om du vill fylla med vaniljsås/vaniljvisp så finns det färdig sådan av olika märken som kan användas i kakan. Annars är väl mosad banan något som många barn gillar? Gärna med lite saft eller juice fördelad på tårtbotten så att den blir saftigare och lättare att äta. Om du vill ha grädde på tycker jag att den bästa mjölkfria "vispgrädden" är Soyatoo, speciellt om man smaksätter den med kanel.
Tack så mycket för era svar!
Vi har aldrig gjort mjölkfria tårtor då mjölkfri "grädde" inte alls är gott enligt alla vi känner som tål mjölk. Utan vi har gjort kladdkaka med mjölkfria produkter, använder Mildas mjölkfria bakmargarin eller vad det heter. Sen har dottern fått Oatlys vaniljvisp till och vi andra grädde eller vanlig vaniljvisp. Sen kan man ju ha bär eller frukt till också.
Bakar vi något annat (tex. bullar, sockerkaka) så byter vi ut mjölk mot solhavre dryck och vanligt smör mot Mildas mjölkfria margarin/smör och det funkar hur bra som helst.
Det blev en kladdkaka med massa bär på! :) Tack för alla tips! Nu ska det firas här ...