• myran82

Tips på olika förrätter?

På nyårsafton har vi bjudit hem lite kompisar på middag, ska bli riktigt roligt =)

Men jag kan inte komma på någon bra förrätt alls.

Vi kommer att äta fläskfilé med hasselbackspotatis och ha någon chokladefterrätt.

• Svar på tråden Tips på olika förrätter?
  • Bei Bei

rödbetor i ugn med valnötter, chevreost honung och ruccola? (honung och ruccolan har man inte i ugnen utan tillsätter sedan)

halv avocado fylld med räkor, citronröra och en dillkvist på toppen (går ju att dekorera fint med citron, paprika, sallad ect)

klassisk rost-smörgås med räkor på?

trattkantarell-soppa?

brieost tårta i ugn (hel brieostbit som man kryddar med soltorkade tomater, färsk basilika, färska tomater, vitlök, havssalt, olivolja, svartpeppar) + fräsch sallad till.

• Parenthood

Jag röstar för chevrén, men med rödlök istf betor, åsså ovanpå en bit toast. mums mums

grillad chevré rullad i parmaskinka är också en höjdare.

• gamlingen

Rödbetor är en underskattad maträtt.

Koka dem så att de har lite tuggmotstånd i mitten. Skala dem EFTER kokningen. Skär i skivor och lägg lite chevré emellan. Enkelt och supergott. Man kan också använda vanlig fetaost eller en sås gjord på gräddfil och pepparrot.

Annars klassikern röd kaviar (så fin som ni vill kosta på er), gräddfil och hackad rödlök. Mums.

• Parenthood

Carpaccio är också en höjdare.

• myran82
    Parenthood skrev 2009-12-27 20:50:30 följande:
    Carpaccio är också en höjdare.
    Njae, är inte det rått kött?
  • Parenthood
    myran82 skrev 2009-12-27 20:59:13 följande:
    Njae, är inte det rått kött?
    Du äter inte sill då, förstår jag, det är ju rå fisk, riktigt äckligt

Carpaccio är supergott!
  • myran82

Ser gärna mer tips =)

Mycket av det ni har tipsat om låter riktigt gott, men en hel del av det bör man inte äta som gravid och sen är jag allergisk mot räkor *hehe*

Vet att jag blev omständig nu

• Parenthood
    myran82 skrev 2009-12-27 21:01:20 följande:
    en hel del av det bör man inte äta som gravid
    nej visst, men vadå, är någon av gästerna gravid, hon får väl få ett par köttbullar eller sillbitar från julbordet då, det ska väl de andra inte behöva lida för

Till efterrätt kan jag rekommendera en äkta hemmalagad chokladpudding, baserad på 75-80% choklad. Serverade en sådan till juldagsmiddagen, mumsmums.
  • myran82
    Parenthood skrev 2009-12-27 21:24:02 följande:
    nej visst, men vadå, är någon av gästerna gravid, hon får väl få ett par köttbullar eller sillbitar från julbordet då, det ska väl de andra inte behöva lida för Till efterrätt kan jag rekommendera en äkta hemmalagad chokladpudding, baserad på 75-80% choklad. Serverade en sådan till juldagsmiddagen, mumsmums.
    Jag är gravid och vill kunna äta av förrätten jag bjuder på.
  • Buggster

vilket är det du är orolig över att äta om du är gravid? parmaskinka kan du frysa och sen tina så går den fint att äta, brieosttårta som varit i ugn och gratinerats går fint att äta, carpaccion kan du ju låta bli men annars är det ju rätt ok

• Googels

Vi hade en sallad med färska fikon, mozzarella, ruccola och mynta till förrätt härom dagen - jättegott, hade aldrig ätit färska fikon innan men kan helt klart rekommendera det!

Och det funkar dessutom bra när man är gravid

• Bei Bei

TS: All ost är ok att äta när den varit i ugnen, så du får äta chevre när den varit bubblande het eller kommit upp i 70 grader (man kan ju använda en termometer om man är orolig) inget jag har hittat på utan det står i kostråden för gravida på slv.se

Annars är "feta in the owen" helt grymt god.

hacka chili och gul lök fint, lägg i en ugnsfast form med lite olivolja.
    På med generösa mängder fetaost och tomatskivor.
    In i ugnen med lite olja på. Supergott och alla kan äta (även gravida)
    Garnera med fräsch sallad. Ruccola, pinjenötter, färska små tomater och lite citronolja på blir gudomligt gott.

• Maagda

Gratinerad löksoppa är min favorit! Dock är den lite mättande, men för mig gör det inget:D

• myran82
    Maagda skrev 2009-12-28 09:56:38 följande:
    Gratinerad löksoppa är min favorit! Dock är den lite mättande, men för mig gör det inget:D
    Det låter gott =) Hur gör man det?
  • Maagda

GRATINERAD FRANSK LÖKSOPPA

4 pers

5 stora gula lökar
    3 msk smör eller olja
    1 1/4 liter vatten
    1,5 tsk salt
    ev. 1 grönsaksbuljong
    1 krm peppar
    3 krm timjan
    3-4 dl riven ost
    4 vita brödskivor

sskala och skiva löken tunt. Fräs på svag värme i en kastrull. Löken ska inte få färg, bara glansig och genomskinlig. Tar minst 15 min. Rör om lite då och då.
    Slå på vattnet salta och lägg ev i buljongtärningen. Krydda med peppar och salt.
    Koka i ca 25 min under lock.

Riv ost, och rosta brödet i brödrost.
    Fördela soppan i ugnssäkra skålar, lägg i en brödbit i varje skål, toppa med osten.
    Gratinera soppan i 5-10 min tills osten blivit smält och blivit guldgul. 250-275 grader.

MUMMA! Fast det är varmt:)

Svar på tråden Tips på olika förrätter?