• Anonym

Slemproppen i vecka 10....

Nån mer som har haft delar av slemproppen som lossnat redan i vecka 10....rätt "mkt" och i omgångar...och ytterst lite rosa på pappret?

• Svar på tråden Slemproppen i vecka 10....
  • Anonym (vet ej..)

Förlåt.. men.. det är inte missfall då?
    Kan slemproppen lossna så tidigt? Den lossnar ju innan förlossningen, om den lossnar i överhuvudtaget väl..?

• Lilla JJ

Det har väl inte ens bildats så mycket till slempropp så tidigt att man märker av om den lossnar.

• Anonym
    Lilla JJ skrev 2009-12-27 21:53:02 följande:
    Det har väl inte ens bildats så mycket till slempropp så tidigt att man märker av om den lossnar.

alltså jag har barn innan... vet exakt hur slemproppen ser ut...och detta e exakt så. Slemmet eller va man ska säga e som snor. Går inte att ta miste...

Men så här tidigt?

Med mina andra har dom lossnat i slutet.

Anonym (vet ej..) skrev 2009-12-27 21:52:05 följande:
    Förlåt.. men.. det är inte missfall då?Kan slemproppen lossna så tidigt? Den lossnar ju innan förlossningen, om den lossnar i överhuvudtaget väl..?
    Va..kan det va missfall på g om den lossnar nu..
  • Lilla JJ

Har i alla fall aldrig hört någon som har en fullt utvecklad slempropp i v.10. Däremot kan det vara rikliga slemmiga flytningar. Ganska vanligt.

• Anonym
    Lilla JJ skrev 2009-12-27 22:00:39 följande:
    Har i alla fall aldrig hört någon som har en fullt utvecklad slempropp i v.10. Däremot kan det vara rikliga slemmiga flytningar. Ganska vanligt.
    Dessa e gula, som stora snorlobbor.
    När jag torkade mig så fastnade det en massa på pappret.
    Och flytningar ser jag ju skillnaden på...detta va inte vanliga flytningar.

Jag har aldrig haft så här ... så här tidigt. Därför blir jag fundersam..
  • Anonym (Gravid efter 3mf)

Anonym (vet ej..) skrev 2009-12-27 21:52:05 följande:

Förlåt.. men.. det är inte missfall då? Kan slemproppen lossna så tidigt? Den lossnar ju innan förlossningen, om den lossnar i överhuvudtaget väl..?
    slemproppen byts ut flera gånger under en graviditet..
  • Anonym

Med tanke på att förlossningen i regel startar 1-7 dagar efter slemproppen gått så får vi väl hoppas på att det inte är slemproppen det gäller i det här fallet.
    Skulle tro att det är flytningar som är blodblandade - vilket är väldigt vanligt i en så pass tidig graviditet då slemhinnorna är känsligare än vanligt. (Har egna erfarenheter av detta...)
    Så länge du inte känner av smärtor så behöver du inte oroa dig, men kontakta en barnmosrksa om du känner att du inte kan vara lugn.

Lycka till!

• Anonym (Gravid efter 3mf)
    Anonym skrev 2009-12-27 22:03:23 följande:
    Dessa e gula, som stora snorlobbor. När jag torkade mig så fastnade det en massa på pappret. Och flytningar ser jag ju skillnaden på...detta va inte vanliga flytningar. Jag har aldrig haft så här ... så här tidigt. Därför blir jag fundersam..
    Låter som dom flytningarna jag har.. bm sa att de va helt normalt så länge de inte luktar eller kliar....finns inte mkt att göra åt de tyvärr...
  • Lilla JJ

Mina flytningar är också gula som snorlobbor ibland. Jag antar att det är normalt. Är också i v.10. Så länge man inte har ont och blöder med klumpar i så tror jag att det är lugnt.

• Anonym
    Anonym (Gravid efter 3mf) skrev 2009-12-27 22:05:55 följande:
    Låter som dom flytningarna jag har.. bm sa att de va helt normalt så länge de inte luktar eller kliar....finns inte mkt att göra åt de tyvärr...
    Åh va skönt att höra att det e nån mer som har så.
    Tack för ditt svar.
    Ska nog ringa min bm imorgon iallafall så man kan andas ut lite mer.
  • silhuett
    Anonym skrev 2009-12-27 22:03:23 följande:
    Dessa e gula, som stora snorlobbor. När jag torkade mig så fastnade det en massa på pappret. Och flytningar ser jag ju skillnaden på...detta va inte vanliga flytningar. Jag har aldrig haft så här ... så här tidigt. Därför blir jag fundersam..
    Sådär ser mina vanliga flytningar ut ibland. Flytningarna kan förändras mycket när man blir gravid, så det behöver inte vara slemproppen.
  • Familytime

Du som har barn sen innan vet väl också att det inte finns en graviditet som liknar den andre. Det är slemmiga flytningar, kanske en svampinfektion på g. För svamp behöver varken klia eller göra att man blir röd i underlivet, utan det kan vara just såna flytningar som du beskriver. Har haft ett antal under mina tre graviditeter. Att det skulle vara slemproppen är helt uteslutet, finns ingen anledning till att misstänka det ens.

Ta kontakt med din BM imorrn och be henne göra en kontroll så att du inte har svamp nästa gång du ska dit. Om du ens varit där... jag tror inte jag varit hos BM innan v 12 då inskrivningen varit, men det kan ju vara olika.

Så slappna av, det är säkert i sin ordning.

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2009-12-27 22:05:11 följande:
    Med tanke på att förlossningen i regel startar 1-7 dagar efter slemproppen gått så får vi väl hoppas på att det inte är slemproppen det gäller i det här fallet. Skulle tro att det är flytningar som är blodblandade - vilket är väldigt vanligt i en så pass tidig graviditet då slemhinnorna är känsligare än vanligt. (Har egna erfarenheter av detta...) Så länge du inte känner av smärtor så behöver du inte oroa dig, men kontakta en barnmosrksa om du känner att du inte kan vara lugn. Lycka till!
    Skitsnack, bara om graviditeten är fullgången och den lossnar pga att livmoderhalsen mognar och vidgar sig.

En slempropp som lossnar tidigt återbildas och kan göra så flera gånger under graviditeten. Även när man är ogravid så kan man ha spår av slemproppar...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym
    Teskedsmamman skrev 2009-12-28 00:19:09 följande:
    Skitsnack, bara om graviditeten är fullgången och den lossnar pga att livmoderhalsen mognar och vidgar sig.En slempropp som lossnar tidigt återbildas och kan göra så flera gånger under graviditeten. Även när man är ogravid så kan man ha spår av slemproppar...
    Skitsnack?? Är du barnmorska eller gynekolog?
    Kollade frågor och svar i länken som finns här ovan och där finns t ex denna:

"5. Jag har precis fått veta att jag är gravid i vecka 6. Men jag har rosafärgade flytningar med lite blod. Kan detta vara slemproppen? Jag är väldigt rädd för en spontanabort.

Svar från barnmorskan: Detta är inte en slempropp, men det du beskriver är vanligt i början av graviditeten. Många har lite blodblandade flytningar i början. Slemhinnorna blir sköra och mer lättblödande under graviditeten. Hoppas allt är bra och att du har kontaktat din barnmorska eller läkare."
Svar på tråden Slemproppen i vecka 10....