• Anonym (Vilket ettigast?)

Alva vs Enya?

Är gravid med mitt tredje barn.

Vi kan dock inte bestämma oss om tjejnamn.

Alva eller Enya är favoriterna.

Detta är lite kämpigt.

Svärsyster heter Anja(angelica) och Enya uttalas "Enja" vilket krånglar till det, då detta är mitt favorit namn.

Alva heter en bekants barn. Men det passar väldigt bra in till mina andra barns namn, och jag gillar det skarpt sedan länge. Och även varit på listan över tjejnamn lika länge.
    Precis tagit upp kontakten med mamman till Alva och jag är rädd hon inte kommer gilla att vi tar samma namn....

Hur ska vi göra.. vilket namn tycker Ni?
    Andra namnförslag är välkomna, men jag har letat högt och lågt efter andra namn men inte hittat ngt som passar bra med mina andra barns namn...

• Svar på tråden Alva vs Enya?

hjälp?

vilket vettigast skulle jag hetat som anonym namn... jaja..ingen som kan hjälpa mig lite i funderingarna..

• Anonym (Alva-mamma ;-))

Vad heter dina andra barn då? Kan vara lättare att komma med tips om man vet det. Hur tätt umgås du och Alvas mamma? HUr länge har ni umgåtts nu den senaste gången? Kan du inte säga till henne att du haft Alva som förslag länge och inte vill byta nu?

Vad menar du med svärsyster? Är det ett annat barn som kommer att ha "syskonrelation" till din lilla så tycker jag att Enya och Anja är för lika men är det en släkting lite längre bort så tycker jag att det kvittar.

• Googels

Hur gammal är kompisens Alva? Kommer det vara nära i ålder mellan henne och ditt nya barn? Tror du behöver kolla läget med kompisen för att se hur hon skulle ställa sig till om ni väljer samma namn. Om du säger att ni funderar på samma namn så kommer hon förhoppningsvis vara ok med att ni med väljer det så länge du nämner det först och inte bara en dag meddelar att ni valt samma namn när barnet är fött.

Anja och Enja är visserligen lika, men om det barnets fulla namn är Angelica så är det ju ändå väldigt stor skillnad på de fulla namnen.

Elva vore kanske något annat... lite kombination av Enya och Alva.

Mina andra barn har lite ovanligare namn så jag vill inte nämna dom här.
    Vill kunna prata med mamman först om vi nu bestämmer oss för Alva..

Vi umgås inte tätt men ibland sen ngr veckor tillbax.

min mans syster menade jag. Hon kallas Anja.
    Så ja vi umgås väldigt tätt.
    Men hon heter ju inte det egentligen så namnen blir ju inte lika men det låter ju lika eftersom hon kallas Anja.. :)

tack för svaret!!=)

Det kommer skilja fem år på barnen.
    Klart jag ska berätta för mamman om vårat ev namnval.

Anja är min svägerska som vi umgås tätt med..(skrev fel förut)

Elva har jag tänkt och vridit på, men jag gillar inte de för jag förknippar det bara med en siffra.

försvann alla med massa bra tankar?

blir inte klok på detta, känns som barnet kommer stå mellan två namn länge när det fötts..
    om inte det dyker upp ngt namn som får mig at trilla dit mer än dessa, tvivlar...

ååh..så jobbigt läge..

någon mer med tankar att dela med sig av?

poff

• Mei

Men alva är ju ett högst etablerat namn så att kolla med någon som har en fem år äldre alva tycker jag skulle vara hysteriskt nervöst. Självklart kan man välja namnet ändå. Hade det rört sig om ett unikt namn så kan jag förstå att man kanske vill förankra det.

Frågar du mig så säger jag Alva. Jag tycker det är jättefint! Och jag tycker inte man behöver välja uteslutande unika/jätteovanliga namn på sina barn även om man börjat så med sina första. Det är ju inte direkt så heller att det finns flera Alvor i varje klass/dagisgrupp. Enya...då tänker jag bara på artisten och har svårt att släppa det. Skulle inte vilja få den frågan hela livet om jag hette det efter den Enya.

Svar på tråden Alva vs Enya?