• Lilla Frugan

    konstig mens efter x?

    Hade ett utomkveds i aug/sep som gav med sig av sig själv, jag behövde mao inte opereras eller ta nån medicin. Fick min första mens 6 v. efter sista x-blödningen och både den ch efterföljande var jättekonstiga och väldigt lika den blödning jag hade vid x:et. De var vattniga, flytningsblandade och sparsamma blödningar som smygkom och aldrig blev riktigt mycket. Höll på lika länge som en vanlig mens (ca 1 vecka) men mycket mindre. Normalt sett kommer den "pang på" och är relativt riklig under några dagar. Denna gång verkar den ha blivit mer som vanligt (peppar peppar, är bara på dag 2...) men undrar om blödningarna tidigare kan ha varit på verkade av x:et på nåt vis? hormonomställningar i kroppen? Iom att blödningarna varit så sparsamma har jag funderat på om slemhinnan i livmodern är för tunn för att ett ägg ska kunna fästa? Vill gärna bli gravid igen så snart som möjligt men blir fundersam om förutsättningarna.... Inser att 4 månader inte är någon lång tid egentligen, även om det känns som en svighet. Undrar bara om x:et kan ha påverkat förutsättningarna att bli gravid (alltså inte att få et tnytt x utan att bli gravid) Hur lång tid tar det för kroppen att ställa in sig på att bli gravid igen efter ett x eller missfall? Nån med liknande erfarenhet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:19
    Puffar för tråden för har samma frågeställning fortfarande... Sparsam, vattnig och flytningsblandad mens(det blöder iaf men är betydligt mindre än innan x). De är helt annorlunda i färgen, aprikos och blek (utspädd?) på nåt vis. Vad kan det beror på? Normalt att kroppen ställer om? Nån som känner igen sig?

  • Svar på tråden konstig mens efter x?
  • ewaulrica

    Jag opererades för snart 6 veckor sedan, dock tog de bort rubbet inklusive vänster äggledare på mig. Jag fick min mens för en vecka sedan.. Den var rejäl och med jättemycket livmoderslemhinna och koagler... Ont hade jag också. Nu vet jag inte hur det brukar vara när kroppen tar hand om ett X av sig självt, men det låter ju lite mysko, den blödningen du har haft? Jag hade några hattiga blödningar efter X:et också, mer vattniga som du berättat om, och jag antar att det blir kanske lite så när hormonerna går ur kroppen.

    Jag fick beskedet om att jag skulle kunna börja försöka lite försiktigt 2 månader efter op, och eftersom jag opererarades i mitten av nov så har vi bestämt att vi ska försöka igen vid nästa ägglossning. Egentligen så tror jag att de vill att man ska vänta bara för att kroppen ska få komma igång med menscykel osv, för att det ska bli lättare för kroppen att få behålla det, för att kroppen ska bli stark och "normal" igen. 3 månader tror jag att de säger minst, när det gäller de som fått cellgifter, men det har ju varken du eller jag? Jag litar på min kropp, när jag KAN bli gravid igen så tror jag kroppen fixar det.. Har du inte varit på återbesök? Vad har de sagt om hur din äggledare ser ut? Du borde ju kunna få en spolning så att det inte finns risk för att ett ägg fastnar på samma ställe igen, det är rätt så vanligt nämligen. X:et i sig påverkar inte fertiliteten, det är ju bara ägget som inte kommit igenom äggledaren... Du borde kunna få en utredning på vad som orsakade X:et och om du talar om att du vill bli gravid igen så tycker inte jag att du ska behöva riskera något.

  • Lilla Frugan

    Ewaulrica: Tack för ditt svar.

    Hmmm...ja svårt att veta. Ska nog slå en pling till gynekologen jag träffade då. Var på efterbesök och då såg allt normalt ut och hcgt var nere på 3 så det ska inte finnas några rester kvar. Dock kunde de aldrig se ngt foster i äggledaren utan det var hcg och frånvaron av graviditet i livmodern som gjorde diagnosen. Mitt hcg var heller aldrig särskilt högt (drygt 800 som mest).

    Läkaren sa då att det visserligen var något förhöjd risk att få ett x igen men sa inget om hormonomställning och ev. svårigheter att bli med barn. Vad skulle det annars kunna vara? KAnske är så att kroppen har tagit några månader på sig att ställa om sig?

    Är det så att sparsam mens=tunn livmoderslemhinna=minskad chans att ägget kan fastna?? Har läst det nånstans men å andra sidan allt är relativt. Någon som vet?

  • Jenslund

    Jag hade ett X förra året och blev gravid direkt efter, hann inte få någon mens emellan. Dock slutade det i MA. Har efter det haft 3 tidiga MF men är nu gravid igen i v.9 och så här långt har det gått bra.
    Var också orolig för ett nytt X men har man haft det en gång så får man gå på tidigt VUL för att kontrollera så att allt sitter på rätt plats.
    Lycka till!

Svar på tråden konstig mens efter x?