• Kicki86girl

Är det irriterande om er granne duschar tidigt på morgonen?

Frågan jag har är ifall ni blir irriterade ifall grannen i lägenheten bredvid/under/över duschar tidigt på morgonen (5.30-6.30)?

Frågar eftersom jag inte har så bra koll på hur mycket som låter ut från lägenheten till grannarna när man tex. dammsuger, har igång diskmaskinen, duschar osv.

Vilken tid tycker ni är den tidigaste/senaste acceptabla tiden att dammsuga, duscha, ha igång diskmaskinen?

• Svar på tråden Är det irriterande om er granne duschar tidigt på morgonen?
  • fruis

Jag störs absolut inte av duschar eller dammsugare. Tvättmaskiner däremot kan ju låta rätt duktigt när de centrifugerar så där bör man hålla vettiga tider (inte senare än 21-22).

Jag dammsuger aldrig själv före kl 10 men då har jag tagit i lite extra. Det låter knappast särskilt mycket till grannarna. Blir man väckt av det är man väldigt lättstörd.

• Fille Fjonkan

Jag blev aldrig störd av grannars duschande. Däremot blev jag störd av att grannen en trappa upp efter duschen klapprade runt i klackar mellan 6.30-7.00 på morgonen.

Efter 22 och före 7 (på vardagar, 9 på helger) tycker jag att man bör ta det lugnt med maskiner som låter högt etc.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Kicki86girl

Anledningen till att jag frågar är eftersom jag har bott i villa hela mitt liv och inte riktigt vet hur pass mycket det brukar låta till grannarna och jag brukar tycka om att börja dagen med en snabbdusch ibland men inte riktigt kommit mig för det pga jag inte vill störa grannarna.

• Majuni

En del lägenheter är ju mer lyhörda än andra också.
    Men en dusch på morgonen borde inte vara störande för grannar.

• magplask

jag hör absolut ingenting från grannarna på sidan, själv bor jag längst ner men jag hör dock när grannen ovanför går på toa, duschar, dammsuger eller går med klackar inne :p

jag skulle inte bli irriterad om hon skulle ta en snabbdusch 6.30, eller kanske tidigare ändå.
    däremot har jag tidigare haft en granne som badade mitt i natten!!!! 3-4 tiden varje natt, det är INTE ok. jag var så jävla förbannad varje natt, usch å fy fan.

dammsuga tycker jag att man kan göra från 8 och fram till 21-22, samma med tvättmaskin och bada/långa duschar..

• Silverflingan

Jag hör inte när grannarna duschar men hade jag gjort det så hade jag inte irriterat mig på det, duscha måste man ju få göra.

Däremot hade jag förut en granne som hade för vana att dammsuga kl 7 på morgonen både vardag och helg och det tyckte jag inte var okej.

• Siili

Den lägenhet vi bodde i senast var otroligt lyhörd och där stördes jag av när grannen dammsög kl 6 på morgonen. Alltid prick kl 6 började hon. Sedan hade en annan granne tv/radio på finska igång på jättehög volym vareviga morgon. Hon drog alltid igång 4.45 och det var superstörande.

De andra lägenheterna jag har bott i har inte varit så lyhörda och jag har knappt märkt när någon har duschat, dammsugit eller liknande.

• Avelyn

Jag har inget emot om grannarna dammsuger, duschar, tvättar eller om deras barn är ledsna vilka tider det än är. Det är normala ljud som man kan räkna med tycker jag. Inte heller hörs det särskilt tydligt. Så känslig kan man inte vara Själv duschar jag mitt i natten om jag har hemska förvärkar.

Däremot har jag svårt för dem som borrar, spikar eller spelar musik. Där tycker jag man kan tänka till och inte hålla på efter kl 22.

• Siili
    Avelyn skrev 2009-12-27 22:57:43 följande:
    Jag har inget emot om grannarna dammsuger, duschar, tvättar eller om deras barn är ledsna vilka tider det än är. Det är normala ljud som man kan räkna med tycker jag. Inte heller hörs det särskilt tydligt. Så känslig kan man inte vara Själv duschar jag mitt i natten om jag har hemska förvärkar. Däremot har jag svårt för dem som borrar, spikar eller spelar musik. Där tycker jag man kan tänka till och inte hålla på efter kl 22.
    Fast det beror ju på hur lyhört det är som sagt. När vår granne damsög lät det som om hon skulle varit i samma rum. Samma sak med radion. Men det är nog extremt lyhört just i det huset misstänker jag, då jag inte brytt mig särskilt mycket i andra lägenheter.
  • parvati

Det finns många människor som måste gå upp 6.30 för att duscha och göra sig i ordning. Störs man av normala vardagsljud som det borde man flytta själv.

Svar på tråden Är det irriterande om er granne duschar tidigt på morgonen?