• Sebbes    mamma

Funderar på att skaffa höns!?!?! vad behöver jag göra och veta??

Jag och sambon har snackat lite fram och tillbaka på att skaffa höns!
    vi vet inte så mkt om det så jag tänkte kolla lite grann här?

Vad behöver man veta?
    Vad behövs göras?
    vad ska man tänka på??

osv osv

• Svar på tråden Funderar på att skaffa höns!?!?! vad behöver jag göra och veta??
  • Pallas

Jag följer gärna din tråd, då jag tänkte skaffa höns till våren. Jag har funderat på ett par dvärghönor, eftersom de i allmänhet har ett trevligt temperament, men jag skulle också vilja bevara någon "utrotningshotad", svensk ras.

Hur många hade du tänkt ha?

• Sebbes    mamma

Vi hade oxå tänkt ngt litet... iaf till o börja med...
    vi funderar på mellan 6-8 höns och en Tupp!

ska du skaffa tupp oxå eller du ska bara ha höns?

• Pallas

Jag har för mig att jag har läst nånstans att man bör ha en tupp, men jag vet inte alls. Har inte hunnit läsa på något än.

Vi hyr en gård och där finns redan hönsgård (som bara ska täckas med tak) och isolerat utrymme för hönorna. Därför känns det som en ganska "enkel" affär att skaffa hönor. Kul att du också är på G, så jag kan snika på alla tips du får i denna tråd!

• kvinnan47

Först och främst se till att hönorna har reden att lägga ägg i.
    Jag strödde halm på golvet som suger åt sej och är lätt att mocka.
    Jag gav mina hönor mycket rester efter oss som dom älskade , men även höns foder är viktigt .
    Krossade äggskal eller kalk för äggens skull.
    Och till sist men inte minst en stilig tupp.

Lycka till med era pullor !

• Wizz

Jag har ett knippe höns, fråga på bara så ska jag försöka svara! Jag har bland annat dvärgkochin och de kan jag rekommendera till nybörjaren om man inte har ambitioner att få stora ägg.

Man bör tänka på att ge dem bra mat samt snäckskal, se till att de bor dragfritt och har sittpinnar och reden. Kyla klarar de ganska bra, men om man har tupp (vilket jag tycker alla hönsflockar borde ha) så bör man ha värmelampa om man låter de ruva fram kycklingar mitt i vintern (dvärgkochin är duktiga ruvare).

Hur många höns man kan ha beror på hur stort hönshuset är. Man brukar säga max 2 hönor per kvadratmeter golvyta.

Finns många bra böcker om hönshållning för nybörjaren, låna på biblioteket!

• Pallas

Wizz: (Hoppas TS, att det är ok att jag frågar i din tråd?) I vår inhägnad står ett litet träd (ca 1 m högt men kraftigt) är det något som hönorna kan vara intresserade av att sitta i, eller håller de sig på marken bara?

• Wizz
    Pallas skrev 2009-12-27 23:39:19 följande:
    Wizz: (Hoppas TS, att det är ok att jag frågar i din tråd?) I vår inhägnad står ett litet träd (ca 1 m högt men kraftigt) är det något som hönorna kan vara intresserade av att sitta i, eller håller de sig på marken bara?
    Tror säkert de uppskattar trädet! Själv satte jag in en gammal stege i min trädlösa inhägnad och den användes flitigt. Även en gammal huggkubbe var poppis. Allt som gör att de kommer upp från marken brukar vara populärt. Dels för tupplurar under dagen och för att de ska få lite överblick på omgivningen - tupparna brukar vilja ha bra koll på allt som rör sig.
  • Sebbes    mamma

Pallas!! Fråga på bara!! Bara roligt::

det är just dvärgkochin vi har pratat om...

Vi har oxå ett gammalt hönshus (som ska fixas till och isoleras tror jag behövs)

Sen tänkte vi hängna in en bra bit men nät!

hur hög ska inhängnaden vara??

Finns det någon som har bilder på sina hönshus (invändigt o utvändigt) och inhängnader?? Hade varit kul o se!!!

• MaNiMi

Jag tror man behöver någon form av godkännande för att ha höns, sen är väl det lättare att få om man bor på landet än i stadsplanerat område.
    Vad gäller inhägnad och sånt så tror jag jordbruksverket har regler man måste följa.
    En vän funderade ett tag på att skaffa höns men det blev för krångligt byråkratiskt så det las ner.

• mammaflickan

Bra ide ts, med höns. Vi skaffade höns direkt när vi flyttade till gård. Du har fått många bra tips redan men jag berättar ändå lite om "mina flickor" också.
    Vi hade redan hönshus med pinnar o reden klart, så vi byggde en utegård med tak runtom. Därinne står en gammal julgran o lite stenar o grejer. De vill gärna ha sand så de kan gräva ner sig o tvätta sig i. Inne har de sågspån på golvet o halm i redena.
    Tupp är bra, de mår bra av o ha en "pappa" som håller ordning på dem o ger dem trygghet. Vår tupp meddelar dem när de ska ut eller in, o när man ger mat ser han till att alla hönor har fått innan han äter själv.
    Vi köpte "bondhönor" av en granne, som lägger bruna ägg. Sen har vi också tagit emot 5 st hönserihöns, som annars går till slakt när de börjar rugga. (tappa fjädrarna). De kom till oss nakna o rosa, frusna o rädda, med huvena neråt för de hade bott så trångt. Nu är de tuffast i gården, kritvita o fina, o springer med huvena högt o är först ut o först fram överallt. Det är härligt, o se dem, de verkar tycka de har kommit till paradiset. De la 2 ägg om dan i början, men nu när de lever naturligt blir det 1 om dan.
    Hönsmaten köper du typ på lantmännen. Där kan du ju fråga så får du hjälp o få det bästa till just dina pyllor.
    Det gör mig glad att så många har höns/vill skaffa. Jag brukade va livrädd för höns, o ville inte ha, men mannen skaffade ändå, o nu är dom mina! Så kan det gå.

• mammaflickan

ps om ingen sagt det så är det bra o ha tak över utegården, så det inte blir lerigt på marken.

• kutiom

Ok, trevlig tråd. Jag har också funderat på höns och tänkte därför fråga lite här (hoppas det är ok). Behövs värmelampa/värme bara för ruvning vintertid? Blir det inte lite väl kallt utan värme? Bör man inte se till att det är i varje fall plusgrader inne i själva hönshuset? Har här ett gammalt hönshus helt utan isolering i ena änden på en ouppvärmd lada och tycker själv att det verkar väl kallt. Sen ingången till hönshuset, kan de ha en kattlucka? Eller hur har ni hönsägare det? Det kanske till och med är så att man bör stänga in dom nattetid, även om man har nät runt utehägnaden? Grannen här har höns och vi bor inom detaljplanerat område, dock inte stad, men det är klart att det där borde ju också kollas upp. Vem vet, snart kanske det gals på denna sidan staketet också!

• Wizz
    kutiom skrev 2009-12-29 00:42:33 följande:
    Ok, trevlig tråd. Jag har också funderat på höns och tänkte därför fråga lite här (hoppas det är ok). Behövs värmelampa/värme bara för ruvning vintertid? Blir det inte lite väl kallt utan värme? Bör man inte se till att det är i varje fall plusgrader inne i själva hönshuset? Har här ett gammalt hönshus helt utan isolering i ena änden på en ouppvärmd lada och tycker själv att det verkar väl kallt. Sen ingången till hönshuset, kan de ha en kattlucka? Eller hur har ni hönsägare det? Det kanske till och med är så att man bör stänga in dom nattetid, även om man har nät runt utehägnaden? Grannen här har höns och vi bor inom detaljplanerat område, dock inte stad, men det är klart att det där borde ju också kollas upp. Vem vet, snart kanske det gals på denna sidan staketet också!
    Höns klarar kyla bra, men man bör se till att de alltid ha fri tillgång till mat och vatten (man kan ha värmelampa ovanför vattnet). Man behöver inte stänga luckan om inhängnaden utanför är rävsäker, men akta dig för drag. Kattlucka har jag inte hört någon som har, det brukar bara vara ett hål i väggen. För grannarnas skull så är det bra att stänga in dem, tuppar är morgonpigga.
  • Ari Gold

Väcker liv i den hä tråden! Vill också ha höns men har inte riktigt vågat t steget än. Hade tänkt vänta ytterligare något år men nu känner jag mig väldigt sugen. Måste bara övertala sambon också.

• Ari Gold

Kan förresten tillägga att jag haft höns tillsammans med grannarna när jag bodde i kollektivhus som yngre, men det var bara ca ett år så har ingen stor vana direkt.

Svärföräldrarna har höns men de håller nån slags hönserihönsliknande ras som inte alls är trevlig (enl. mig). De är väl mer ute efter äggen tror jag. För min del är det vikigare att hönsen har ett bra temperament så det blir nog någon lantras i så fall.

Det jag minns från min tid som hönsdelägare är att hönsen gräver mycket så om man inte har möjlighet att låta dem gå fritt måste mn ha två hagar att växla mellan så växterna hinner ta igen sig. Annars blir det bara sur jordplätt av alltihop.

• kutiom

Ok, tack för svar Wizz! Någon som har tips på någon barnvänlig, lite lagom trevlig hönsras? Eller blir de tama och trevliga oavsett ras bara man umgås tillräckligt med dem?

• rasajj

Har ni hons for aggen eller for framtida kycklingar? Om jag skulle skaffa hons, sa vore det ju for aggen, och da vill jag inte att de ar befruktade.. med tupp, hur ser man da till att alla agg ar obefruktade? Den familj jag var aupair for, i CA hade hons. Men ingen tupp. Har i Colorado Springs, dar jag bor, far man ha upp till 10 honor pa sin tradgard, aven inne i stan. Men an har vi inte fattat nagot beslut..

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
Svar på tråden Funderar på att skaffa höns!?!?! vad behöver jag göra och veta??