Bra ide ts, med höns. Vi skaffade höns direkt när vi flyttade till gård. Du har fått många bra tips redan men jag berättar ändå lite om "mina flickor" också.
Vi hade redan hönshus med pinnar o reden klart, så vi byggde en utegård med tak runtom. Därinne står en gammal julgran o lite stenar o grejer. De vill gärna ha sand så de kan gräva ner sig o tvätta sig i. Inne har de sågspån på golvet o halm i redena.
Tupp är bra, de mår bra av o ha en "pappa" som håller ordning på dem o ger dem trygghet. Vår tupp meddelar dem när de ska ut eller in, o när man ger mat ser han till att alla hönor har fått innan han äter själv.
Vi köpte "bondhönor" av en granne, som lägger bruna ägg. Sen har vi också tagit emot 5 st hönserihöns, som annars går till slakt när de börjar rugga. (tappa fjädrarna). De kom till oss nakna o rosa, frusna o rädda, med huvena neråt för de hade bott så trångt. Nu är de tuffast i gården, kritvita o fina, o springer med huvena högt o är först ut o först fram överallt. Det är härligt, o se dem, de verkar tycka de har kommit till paradiset. De la 2 ägg om dan i början, men nu när de lever naturligt blir det 1 om dan.
Hönsmaten köper du typ på lantmännen. Där kan du ju fråga så får du hjälp o få det bästa till just dina pyllor.
Det gör mig glad att så många har höns/vill skaffa. Jag brukade va livrädd för höns, o ville inte ha, men mannen skaffade ändå, o nu är dom mina! Så kan det gå.