• Mammatill2

Hur mycket mat till en kattunge??

Hur mycket mat ska en liten kattunge på 12 v ha?? Torrfoder, blötmat??

• Svar på tråden Hur mycket mat till en kattunge??
  • gamlingen

Kattungen bör ha fri tillgång till mat. Ofta äter den bara lite, lite i taget.
    Det är bra med mycket protein när den växer, gärna rå köttfärs eller kokt fisk. Men lägg bara upp någon matsked i taget så att det inte står och blir dåligt.
    Torrmat kan stå framme jämnt. Köp något som är specialanpassat för kattungar i en djuraffär. Det innehåller då mer fett och proteiner än för vuxna katter.
    Du kan också prova med att ge någon matsked gräddfil. Många kattungar tål det (inte alla) och det är ju bra med kalken.

Glöm inte att det ska finnas rent friskt vatten alltid. Ställ skålen en bit från maten; katter tycker inte om när de står för nära varandra. De flesta katter tycker inte om att dricka mjölk eller grädde.

• Em00

Ska du ge katten gräddfil/mjölk/grädde, ge laktosfritt.
    (Har jag för mig)
    Bättre det än att riskera lillens mage!

Läs mer här: www.omkatter.se/

Fler länkar finns på wikipedia om du söker på katter!

• JessiWill

Fri tillgång till torrfoder, 1 gång om dagen en portion blötmat, alt. dela upp under 2 omgångar.

• JessiWill

Sedan är det väldigt individuellt om katten gillar/inte gillar att vatten och matskål står nära varandra, nog vad man vänjer dom till. Mina katter har aldrig haft probs. med detta.

• Zaria

Kolla bara så kattungen inte äter för fort (som våran gjorde) han blev sjuk till sist, bara kastade i sig maten...Det brukar stå ungefärlig mängd per katten kropssvikt på foderpåsen, är katten en "hetsätare" kan man ju portinonera ut det.

Viktigt är dock att du köper ett bra torrfoder, alltså inte de som säljs i mataffär som Friskies och dyl, bra torrfoder finns i djurafffärer och hos evterinären.

• gamlingen
    Zaria skrev 2009-12-28 04:19:41 följande:
    Viktigt är dock att du köper ett bra torrfoder, alltså inte de som säljs i mataffär som Friskies och dyl, bra torrfoder finns i djurafffärer och hos evterinären.
    Det är inte riktigt så enkelt. En del av den mat som säljs i djuraffärerna är inte alls bra, en del av det som säljs i mataffären är bra.
    Det som är mest avgörande är hur mycket protein och animaliskt fett fodret innehåller. Alla fabrikanter blandar ut med växtprodukter som är billigare. Du ska se till att det är så lite av dem som möjligt. Katter är rovdjur.
    Salthalt och vitaminer kan också variera, det är svårare att sätta sig in i.

Man kan också tänka på miljöaspekterna. Hellre ett svensktillverkat fabrikat som Mjau än något extremtbra som har transporterats långa vägar, tycker jag. Liknande med kattsanden, den mesta kommer från Kina(!!), därför bra att använda papperspellets från början. De är svenska.

Men . . . frågan gällde en 12 veckors kattunge:
    För den tycker jag att det är bäst att köpa kattungemat i djuraffären.

Ang vatten:
    vi upptäckte att katterna dricker mycket mer när vi placerat vattenskålen i ett helt annat rum än maten.
  • bridezilla

Först och främst skall kattungen få den mat som den är van vid, men efter ett tag kan du börja blanda upp den maten med annan mat och på så sätt övergå till ett annat foder.

Fri tillgång till torrfoder (kattungefoder av god kvalité), blötmat alt. rå nötfärs 2ggr/dag, inga mjölkprodukter och skålen en bit från matplatsen är mina råd

• Buttelina
    Mammatill2 skrev 2009-12-28 23:07:24 följande:
    Oj oj oj, verkligen olika svar här.
    fri tillgång till torrfoder. Hills och royal canin är bra! Min mamma är uppfödare och har märkt att hennes katter föredrar hills oral30. jag har provat olika foder till min katt och han gillar också oral 30 mest. satsa på kvalitets foder. fråga djuraffären om dom har provpåsar och prova dig fram till vad din katt gillar mest var försiktig dock och blanda upp sakta med det foder han äter nu, annars riskerar du att han får diarre

sen kan ju kissen få blötmat/skinka/kött osv 1-2 ggr per dag.
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
Svar på tråden Hur mycket mat till en kattunge??