Hur mycket mat till en kattunge??
Hur mycket mat ska en liten kattunge på 12 v ha?? Torrfoder, blötmat??
Hur mycket mat ska en liten kattunge på 12 v ha?? Torrfoder, blötmat??
Kattungen bör ha fri tillgång till mat. Ofta äter den bara lite, lite i taget.
Det är bra med mycket protein när den växer, gärna rå köttfärs eller kokt fisk. Men lägg bara upp någon matsked i taget så att det inte står och blir dåligt.
Torrmat kan stå framme jämnt. Köp något som är specialanpassat för kattungar i en djuraffär. Det innehåller då mer fett och proteiner än för vuxna katter.
Du kan också prova med att ge någon matsked gräddfil. Många kattungar tål det (inte alla) och det är ju bra med kalken.
Glöm inte att det ska finnas rent friskt vatten alltid. Ställ skålen en bit från maten; katter tycker inte om när de står för nära varandra. De flesta katter tycker inte om att dricka mjölk eller grädde.
Ska du ge katten gräddfil/mjölk/grädde, ge laktosfritt.
(Har jag för mig)
Bättre det än att riskera lillens mage!
Läs mer här: www.omkatter.se/
Fler länkar finns på wikipedia om du söker på katter!
Fri tillgång till torrfoder, 1 gång om dagen en portion blötmat, alt. dela upp under 2 omgångar.
Sedan är det väldigt individuellt om katten gillar/inte gillar att vatten och matskål står nära varandra, nog vad man vänjer dom till. Mina katter har aldrig haft probs. med detta.
Kolla bara så kattungen inte äter för fort (som våran gjorde) han blev sjuk till sist, bara kastade i sig maten...Det brukar stå ungefärlig mängd per katten kropssvikt på foderpåsen, är katten en "hetsätare" kan man ju portinonera ut det.
Viktigt är dock att du köper ett bra torrfoder, alltså inte de som säljs i mataffär som Friskies och dyl, bra torrfoder finns i djurafffärer och hos evterinären.
Utfodra kattungen med blötmat istället.
Oj oj oj, verkligen olika svar här.
Först och främst skall kattungen få den mat som den är van vid, men efter ett tag kan du börja blanda upp den maten med annan mat och på så sätt övergå till ett annat foder.
Fri tillgång till torrfoder (kattungefoder av god kvalité), blötmat alt. rå nötfärs 2ggr/dag, inga mjölkprodukter och skålen en bit från matplatsen är mina råd