• Anonym (Ledsen vän)

Hur startar man en fond till någon som behöver det?

Natten till juldagen hände något fruktansvärt....
    Min bästa kompis dotter dog.. Huset började brinna hejdlöst och brandkåren kunde inte göra något för hettan. De flesta har säkert sett det på nyheterna och i tidningen.
    Men till saken hör att min vän redan hade det svårt innan och nu har allt brustit. Jag försöker hjälpa henne så mycket jag kan.
    Kan jag som privat person starta en fond som hjälper henne?
    Någon som vet hur jag ska gå till väga?
    Ni får gärna ge tips på hur jag som vän kan stötta henne i detta!

• Svar på tråden Hur startar man en fond till någon som behöver det?
  • Anonym (Ledsen vän)

Puffar!

Är det ingen som vet?

• tjej87

Usch, fy vad hemskt :( Att förlora sin dotter på ett sånt tragiskt sätt.
    Jag har ingen aning om hur man gör men jag skulle gissa på att din bank kan hjälpa dig. Om du inte kan starta en fond kanske du kan skapa ett konto som andra kan sätta in pengar på om dom vill hjälpa.

• Anonym (Ledsen vän)
    tjej87 skrev 2009-12-29 00:21:48 följande:
    Usch, fy vad hemskt :( Att förlora sin dotter på ett sånt tragiskt sätt.Jag har ingen aning om hur man gör men jag skulle gissa på att din bank kan hjälpa dig. Om du inte kan starta en fond kanske du kan skapa ett konto som andra kan sätta in pengar på om dom vill hjälpa.
    Hej!
    Ja det är fruktansvärt...Jag kan inte fatta det... det borde inte få hända!
    Min tanke är ju att det ska bli en insamlingsfond för framförallt mamman här då till hjälp med begravning mm.
    Fortsätter det sen att komma in bidrag skulle jag vilja att det skulle gå till andra behövande familjer som genomlider detta. tex barn med brännskador mm..
    Men jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga.
  • Anonym

Beklagar verkligen det hemska som hänt din vän.
    Tycker det låter som ett bra initiativ att starta en insamling, fonder
    tror jag att det är en hel del byråkratiskt krångel med om man ska starta en helt ny, men håller med ovanstående..prata med din bank...ett vanligt konto kan man säkert öppna för ändamålet.

• Liten måne

Tyvärr vet jag inte hur man gör för att starta en sådan fond. Men alla barn under 18 i stockholm är försäkrade, tyvärr infomeras det dåligt om denna men den är för hjälp med begraving och dyl. Liknande försäkringar finns säkerligen i andra städer oxå. Vi fick hjälp av vår kurator att ordna med den (har tex inte kunnat hitta någon info alls om det på nätet).

• Svengelsk

vilket fint initiativ! och vilken tragedi!

det finns oxå många fonder och stipenium som hjälpsökande kan söka pengar från, kanske kan du fråga på stadsbiblioteket om de kan hjälpa dig hitta aktuella fonder. jag tror det brukar vara länsstyrelsen som har hand om fonder, se tex www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx   Kanske kan de oxå svara på hur man startar en fond.
    Vill oxå tipsa om att hjälpa din kompis kolla upp försäkringar, barnförsäkring, livförsäkring, hemförsäkring, försäkring genom facket mm.
    Dessutom är det alltid värt att försöka pruta hos begravningsbyrån. Även om de har prislistor kan de, särskilt mindre byråer, själva göra undantag. Dödsannons i tidning är tex superdyrt (minst 2000kr!!!) men vi lyckades pruta till en 500 när vi förklarade att det var en bäbis det gällde och vi knappt hade några pengar. Oftast är det ju gamla eller iaf vuxna som dör och då finns det pengar i dödsboet.
    Eventuellt kan stödföreningar ge tips, prova kontakta Vi som förlorat barn, www.vsfb.se  
    Lycka till
Svar på tråden Hur startar man en fond till någon som behöver det?