• mandala

Nyår med svärdfisk, hälleflundra eller tonfiskfilé?

Jag vet inte vad jag ska hitta på för fiskrätt till nyår och behöver hjälp. Det är 5 vuxna och tre ätande barn, tre vuxna äter bara fisk eller veg. så jag har tänkt att det blir fisk till huvudrätt. Men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag har funderat på att göra något med svärdfisk, hälleflundra eller tonfiskfilé men vilken fisk ska jag välja och vad ska jag göra? Själv äter jag inte fisk men gillar att laga det. Jag har bestämt att vi ska ha en gratinerade grönsaker till (mest för att jag kan äta det + den potatis eller vad vi nu väljer till, det kommer vara grönsaker som  bla squash, aubergine, kronärtskockshjärtan med fetaost och parmesanost).

Så nu behöver jag hjälp och hoppas att någon här kan ge mig lite tips och idéer.

• Svar på tråden Nyår med svärdfisk, hälleflundra eller tonfiskfilé?
  • Noli

Jag har tyvärr inget bra tips men jag funderar lite på samma sak som du så jag puffar lite. Hos oss blir det dock röding skulle jag tro, med potatis- och jordärtskockpuré till.

Dina gratinerade grönsaker lät ju goda, hur gör man det mer exakt?

• mandala

Jag kan skriva på ett ungefär hur jag gör, har inget direkt recept utan brukar skifta ingredienserna efter vad som finns hemma. Men på ett ungefär kommer det bli så här:

½ squash
    1/3 aubergine
    1 gul paprika (eller ½ gul o ½ röd)
    1 burk kronärtskockshjärtan
    8-12 cocktailtomater (brukar annars göra med vanliga tomater och då ha 1-2 st beroende på hur många som ska äta)
    1 rödlök
    (färsk timjan, har inte bestämt om jag kommer ha det i)
    1 pkt fetaost
    lite riven ost av lagrad ost
    parmesanost
    olivolja
    Kryddor: flingsalt (lite eftersom det finns salt i ostarna) och cayennepeppar (färsk timjan är gott om man har det hemma)

För att vätska ur squash o aubergine börjar jag med att skiva upp dem och salta, innan det ska in i ugnen tärnar jag dessa. Annars klyfta eller dela alla grönsaker i önskad stl och lägg i ugnsform, jag tänkte ha tomaterna hela, sen smula över fetaost, krydda med flingsalt och cayennepeppar, lägg i lite vanlig riven ost, ringla lite olivolja över och avsluta med riven parmesanost. Sen in i ugnen på 220 C tills allt har fått en fin färg, jag brukar röra lite försiktigt på sina ställen för att allt ska få färg och inte bara ligga underst, men ändå utan att osten försvinner.

• Firefairy

Jag är svag för svärdfisk, här kommer ett av mina favorit recept, du kan ju då byta ut risotton mot dina grönsaker

Ingredienser
    1 msk olivolja
    2 st svärdfisk, bitar, à ca 350 g
    1 tsk salt

Risotto
    0,5 st rödlök, finhackad
    1 msk olivolja
    2 dl arborioris
    1 st grönsaksbuljongtärning
    2 dl vitt vin
    0,5 l vatten
    2 krm salt
    4 st tomater, soltorkade i olja

Lök- och citronmix
    1 st schalottenlök
    1 st vitlöksklyfta
    0,5 dl gräslök, finhackad
    2 msk olivolja
    1 msk citronsaft, nypressad
    2 krm salt

Tillbehör
    1 st cocktailtomater, ask
    1 tsk olivolja
    2 krm strösocker

Tillagning
    Köp två tjocka skivor svärdfisk, som väger ca 350 g per styck. Dela dem på mitten, till 2 fisktournedos vardera, innan de saltas och läggs i grillpannan.
    1. Tillbehör: Sätt ugnen på 225°. Olja en liten ugnssäker
    form. Rulla tomaterna i oljan, strö sockret över. Ugnsbaka dem i mitten av ugnen, ca 20 min.
    2. Risotto: Hacka och fräs rödlöken i olivolja på medelvärme under omrörning, 3-4 min. Tillsätt riset och fräs ytterligare ett par minuter under omrörning.
    3. Smula buljongtärningen över riset. Blanda vin och vatten i en kanna. Späd med blandningen, lite i taget, tills det mesta av vätskan kokat in. Det tar 30-40 min. Grovhacka och tillsätt soltorkade tomater. Värm precis före servering.
    4. Lök- och citronmix: Grovhacka schalottenlök, vitlök och
    gräslök. Mixa tillsammans med olja, citronsaft och salt. Ställ svalt till servering.
    5. Fisk: Hetta upp olivolja i en grillpanna. Salta fisken på båda sidor. Grilla den i het panna 2-3 min på var sida beroende på tjocklek.

• Firefairy

både föregående och detta recept är till 4 personer

Mammas fiskspett:

250 g laxfilé med skinnet kvar
    250 g hälleflundra, tonfisk eller svärdfisk
    1 msk olivolja
    1 msk honung, flytande

sallad
    till servering

Sås:
    3 dl crème fraiche
    1 st vitlöksklyfta, pressad
    1 msk citronskal, rivet
    3 msk citronsaft, pressad

salt och svartpeppar
    Tillagning
    Skär fisken i stora kuber och trä upp dem på spett.
    Pensla spetten med en blandning av olivolja och honung.
    Grilla på grill eller stek i ugnen på 200° i ca 10-15 min.
    Riv yttersta skalet från en citron på rivjärn eller zestjärn.
    Blanda citronskal med crème fraiche och vitlök.
    Pressa i lite citronsaft och smaka av med salt och peppar

Lägg upp de färdiga spetten på en bädd av sallad och servera med såsen som tillbehör.

• Parniara

liten tanke bara: det är väl extrem svårt att få tag i svärdfisk som inte är rovfångad.

Hälleflundra är mitt tips
    Ångkokt flundra på bädd av spenat, ägg och ärtor. Servera med vispat brynt smör med hasselnötter. (bryn smöret, låt kallna och vispa med elvisp)

• mandala
    Parniara skrev 2009-12-28 19:33:54 följande:
    liten tanke bara: det är väl extrem svårt att få tag i svärdfisk som inte är rovfångad. Hälleflundra är mitt tipsÅngkokt flundra på bädd av spenat, ägg och ärtor. Servera med vispat brynt smör med hasselnötter. (bryn smöret, låt kallna och vispa med elvisp)
    Jaha, tack för tipset. Det ska jag tänka på och försöka få tag på hälleflundra istället. Verkar svårt så här i sista minuten men vi ska jaga imorgon och se vad som finns i denna stad. Hur mycket smör brukar du använda dig av?
  • Parniara
    mandala skrev 2009-12-28 21:03:55 följande:
    Jaha, tack för tipset. Det ska jag tänka på och försöka få tag på hälleflundra istället. Verkar svårt så här i sista minuten men vi ska jaga imorgon och se vad som finns i denna stad. Hur mycket smör brukar du använda dig av?
    20 gram per portion ca.
    Eftersom jag bor i Norge har jag för vana att salta flundran nåt dygn innan, mest för att den får en sån bra konsistens av det.
  • mandala

Usch jag är så sent ute, kommer nog vara svårt att få tag på bra fisk. Jag ska ge mig ut på "jakt" imorgon. Ringde till ett ställe och de hade bara fryst tonfisk i bit, även marulk men det har jag aldrig lagat och ingen i familjen har ätit det så det kanske är dumt att testa första gången på en middag när man bjuder andra.

Jag hoppas att jag kan få tag på hälleflundra.

• mandala

Fick tag på en hälleflundra, den ska helstekas och serveras med gratinerade grönsaker, chiliklyftpotatis, en kall sås och sallad till. Tack för hjälpen här inne Gott nytt år!

• matsof

Hej!

Har lite funderingar ang. hälleflundra. om man vill äta hälleflundra, hur vet man om det är stor hälleflundra eller liten? Vad är det för skillnad? Hälleflundra är ju såå gott.
    Hoppas någon vet detta så jag kan fortsätta äta den goda fisken utan att behöva vara orolig. {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Nyår med svärdfisk, hälleflundra eller tonfiskfilé?