• Wonderbabe

Förstoppad vid mjölkallergi

Hej! Min son är snart 3 månader och har varit förstoppad nu snart en månad ungefär. Vi tror att det har med att han kan vara mjölkallergiker. Han får nämligen i sig järn-droppar med pga att han är för tidigt född. Nu har läkaren sagt att vi skulle testa mjölkfritt och det har vi gjort nu i två veckor och ska nu börja med vanlig mjölk för att se om han har mjölkallergi. För att få igång hans mage, så blev vi rekommenderade att använda laktulos till honom så han får ut sitt bajs. Det hjälper men har hört att det inte ska vara bra att använda det en längre tid, eftersom tarmen slutar arbeta själv.

Vi vill så gärna att han kan bajsa själv. Han kunde det så bra innan han blev förstoppad. Är det någon mer som har varit med om detta? Har ditt barn blivit förstoppad pga mjölkallergi? Vad gjorde ni åt saken? Man kan ju tycka att magen sätter fart igen om det är mjölkallergi? Så man slipper använda laktulos i hans mat. Hjälp mig!

• Svar på tråden Förstoppad vid mjölkallergi
  • PrickenoGrodan

Vår son blev förstoppad pga mjölkallergi. Det tog några månader innan magen blev bra igen. Vi använde laktulos under två månader, därefter räckte det med olja i gröten (Han var 7 mån när allergin uppstod).
    Laktulos är socker (inte vanligt) som tarmen inte kan ta upp men som binder vatten, vilket gör bajset lösare. Det är inget som får tarmen att sluta arbeta och man kan därför använda det under en längre tid. Däremot kan man bli lite gasig/uppsvälld av laktulos, vilket kan ge obehag. Det som inte är bra att ge är typ mikrolax, vilket också används vid förstoppning. Det gör att tarmen inte jobbar själv. Mikrolax ska man bara använda ibland/sällan.

• Wonderbabe
    PrickenoGrodan skrev 2009-12-29 20:14:00 följande:
    Vår son blev förstoppad pga mjölkallergi. Det tog några månader innan magen blev bra igen. Vi använde laktulos under två månader, därefter räckte det med olja i gröten (Han var 7 mån när allergin uppstod). Laktulos är socker (inte vanligt) som tarmen inte kan ta upp men som binder vatten, vilket gör bajset lösare. Det är inget som får tarmen att sluta arbeta och man kan därför använda det under en längre tid. Däremot kan man bli lite gasig/uppsvälld av laktulos, vilket kan ge obehag. Det som inte är bra att ge är typ mikrolax, vilket också används vid förstoppning. Det gör att tarmen inte jobbar själv. Mikrolax ska man bara använda ibland/sällan.
    Använde ni laktulos varje dag? Hade du hällt i 5 ml? Vi ska till läkaren imorgon och hoppas man får ett bra svar. Nu när man börjat med mjölken igen så har inte symtomen kommit tillbaka. Han är dock förstoppad fortfarande. Får hoppas att det inte är mjölkallergi. Vad hade din son för symtom till mjölkallergi?
  • PrickenoGrodan

10 ml varje dag i ett par månader gav vi vår son! Ja, jag hade tagit 5 ml. Bättre än förstoppning. Min son hade även utslag, dålig sömn och matvägran som symtom på allergin men då var han ju lite äldre än din bebis. Hoppas ni fått bra svar från läkaren. Berätta gärna hur det gått.

• Wonderbabe

Vi tog också 5 ml. Men nu sista gången blev det lite mindre, typ 3 ml. Hans förstoppning var förmodligen pga att han tar järndroppar eftersom han var för tidigt född. Han har inte fått järndroppar nu på några dagar och tog inget laktulos sen i måndags. Sen nu ikväll fick jag äntligen se att han kunde bajsa själv. Men läkaren sa att jag skulle köra 5 ml varje dag tills han har slutat med järndropparna, alltså 3 månader till. Då blir han 6 månader.
    Men nu när jag har sett att han har bajsat så avvaktar vi med laktulos tills han blir förstoppad igen. Man vill inte att han ska ha laktulos varje dag. Fick din son utslag runt på kinderna och hakan vid amning och flaskmatningen?
    Min son blev det när vi körde mjölkfritt. Läkaren sa att det kan vara mjölken men än så länge har han inte skrikit vid bröstet och det har nu gått 3 dagar sen vi började med mjölken igen. Får hoppas det fortsätter såhär utan att han skriker. :)

PrickenoGrodan skrev 2009-12-30 19:43:19 följande:
    10 ml varje dag i ett par månader gav vi vår son! Ja, jag hade tagit 5 ml. Bättre än förstoppning. Min son hade även utslag, dålig sömn och matvägran som symtom på allergin men då var han ju lite äldre än din bebis. Hoppas ni fått bra svar från läkaren. Berätta gärna hur det gått.
  • Karin W

Vi har en kroniskt förstoppad son med åtminstone överkänslighet för mjölkprotein. Testade laktulos i 3 mån (ska kunna användas långa perioder utan problem), men han fick för ont i magen av gaserna. Fick därefter importal på recept, fungerade bättre men inte bra. Nu har vi fått movicol på recept och det funkar bättre, men vi har fortfarande inte fått honom problemfri. Lycka till!

• PrickenoGrodan

Han har aldrig tagit flaska och reagerade inte på mjölk så länge han bara ammade. Det var när vi började med vanlig mat och barngröt (som innehåller en del skummjölk) som hans problem började. Han var illröd på hakan och prickig på mage och rygg. När vi provocerade, dvs gav honom mjölk efter 1,5 månads uppehåll tog det en vecka innan något hände och det verkade inte som min mjölk gav reaktioner utan gröt, yoghurt osv. Hoppas det inte är mjölkallergi din son har.

Svar på tråden Förstoppad vid mjölkallergi