• Firefairy

Förrätt till Nyår

Jag behöver tips på god men lätt förrätt att förebereda innan.
    Vi kommer vara 15 vuxna.
    Jag har funderat på något form av laxpaj eller liknande. Enda allergin som finns är tomat, men det är ju lätt att "plocka bort ur recepet"

• Svar på tråden Förrätt till Nyår
  • Girlinthecity

Ja, det beror ju lite på vad ni ska ha till varmrätt?

• Birgitta2

En förrätt jag tycker mycket om är:

Skär ut en rundel med ett glas i en kavring (mörkt bröd). Bred på smör. Därefter ett salladsblad. Vik en skiva rökt eller gravad lax och lägg på brödet. I hålet som uppstår lägger du en blandning av creme fraiche, finhackad röd lök, salt och peppar. KLART! En eller två passar bra till förrätt.

Pallar man inte med kavring och sånt, kan man rosta några brödskivor och använda istället.

• Vårkänslor

Avokadosoppa.. Suuper gott och suuper enkelt =)

• Firefairy

varmrätten blir förmodligen fläskfile och potatisgratäng. men det är inte jag som gör den, så jag är inte 100

• Fille Fjonkan

Vi planerar västerbottenpaj med sikrom. *dregel*

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Firefairy

vart köper man sikrom? kan man garnera västerbottenpaj med lax? eller "skär det sig i smaken"

• kg8

Vi ska ha mini-västerbottenpaj som garneras med coctailtomater, sockerärtor och kräftstjärtar

• Fille Fjonkan
    Firefairy skrev 2009-12-28 13:46:34 följande:
    vart köper man sikrom? kan man garnera västerbottenpaj med lax? eller "skär det sig i smaken"
    Helst garnerar man den med sikrom, rödlök och creme fraiche, men jag tror absolut inte lax skär sig. Även lax passar ju väldigt bra tillsammans med rödlök och creme fraiche. Och västerbottenost passar nog till det mesta.

Jag tror man kan köpa sikrom i de flesta välsorterade matbutiker.

Vi tänkte utgå från detta recept: www.tasteline.com/recept/Vasterbottenpaj_med_sikrom
  • Firefairy

tackar - kör nog på det! men får se vad jag garnernar med :)

• Fille Fjonkan
    Firefairy skrev 2009-12-28 13:52:40 följande:
    tackar - kör nog på det! men får se vad jag garnernar med :)
    Det blir nog gott vad ni än garnerar med.

Jag riktigt längtar till nyårsmiddagen nu
Svar på tråden Förrätt till Nyår