• BabyJia

Kan jag ge henne keso

Min lilla blir 6 mån om 7 dagar...eftersom hon dricker så lite ersättning när hon får de som mellanmål så tänkte jag idag byta ut flaskan mot nåt annat, för att slippa slänga hälften av ersättningen. Köpte keso å banan förut, kan de va ok å börja så smått me keso nu till henne?

• Svar på tråden Kan jag ge henne keso
  • TheMother

Jag tror inte att det kan vara så bra att börja med keso så tidigt. Mjölkprodukter ska man väl helst vänta med tills iaf 8 månader? Keso är väl dessutom färskost, kan väl inte vara så kanske?

Kan du inte ge henne bara banan som mellanmål?

Mamma till Anton 080920
  • Shmone

Du kan från 6 månader börja ge små mängder mjölkprodukter, och där kvalificerar keso finfint... en vecka hit eller dit på åldern lär knappast spela roll heller.

Detta förutsatt att hon får i sig tillräckligt med bröstmjölk/mjölkersättning/välling på andra tider på dygnet. Det framgår inte av ditt inlägg vad hon äter de övriga målen.
    En tumregel är att barnet ska ha minst en halv liter mjölk/välling per dygn och under det första levnadsåret bör det vara bröstmjölk, ersättning eller välling - för att säkerställa att barnet får i sig alla näringsämnen det behöver.

• Shmone
    TheMother skrev 2009-12-28 14:59:21 följande:
    Jag tror inte att det kan vara så bra att börja med keso så tidigt. Mjölkprodukter ska man väl helst vänta med tills iaf 8 månader? Keso är väl dessutom färskost, kan väl inte vara så kanske?Kan du inte ge henne bara banan som mellanmål?
    Keso är högpastöriserat och inget problem ur den synpunkten.
  • BabyJia

Under ett dygn så får hon en flaska ersättning tidigt på morgonen, hon har precis börjat sova genom nätterna. Sen till frukost får hon gröt + frukt el smörgås...vatten att dricka. Sen vid lunch äter hon mat + frukt å vatten att dricka. Sen som mellanmål har de innan då vart ersättning som hon dricker knappt 100 ml av, till middag/kvällsmål får hon gröt + vatten. Sen till natten får hon ersättning, fast jag börja igår blanda hälften av ersättnigen med välling för att sen byta till en flaska välling för natten. Så ser de ut just nu.

• La Lola

Ja du kan ge henne keso.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Shmone
    BabyJia skrev 2009-12-28 15:10:38 följande:
    Under ett dygn så får hon en flaska ersättning tidigt på morgonen, hon har precis börjat sova genom nätterna. Sen till frukost får hon gröt + frukt el smörgås...vatten att dricka. Sen vid lunch äter hon mat + frukt å vatten att dricka. Sen som mellanmål har de innan då vart ersättning som hon dricker knappt 100 ml av, till middag/kvällsmål får hon gröt + vatten. Sen till natten får hon ersättning, fast jag börja igår blanda hälften av ersättnigen med välling för att sen byta till en flaska välling för natten. Så ser de ut just nu.
    Låter som en helt ok måltidsplan där keso kan passa in finfint på mellanmålet.
  • BabyJia

Hon har fått sitt mellanmål nu, å jag gjorde så att jag tog å mosa banan å blanda i 1 msk keso (för att inte att inte ta så mycket första gången). Hon tyckte de va så mumsigt Blanda till ersättning oxå, men tog å blanda till bara 100 ml för jag har tröttnat på att behöva slänga hälften. Hon drack upp dem 100 ml oxå, hon börja vända bort huvudet för å visa att de räcker precis när hon hade nästan druckit upp allt. Får väl erbjuda lite ersättning efter mellanmålet istället för vatten en tid, om de e så att de blir för lite ersättning än att jag börjar redan nu byta ut flaskan helt mot nåt annat mättande. För när ersättningen inför natten blir bytt mot välling, vilket blir nu snart. Så blir de ju bara en flaska ersättning på 200 ml tidigt på morgonen.

• Shmone
    BabyJia skrev 2009-12-28 15:43:28 följande:
    Hon har fått sitt mellanmål nu, å jag gjorde så att jag tog å mosa banan å blanda i 1 msk keso (för att inte att inte ta så mycket första gången). Hon tyckte de va så mumsigt Blanda till ersättning oxå, men tog å blanda till bara 100 ml för jag har tröttnat på att behöva slänga hälften. Hon drack upp dem 100 ml oxå, hon börja vända bort huvudet för å visa att de räcker precis när hon hade nästan druckit upp allt. Får väl erbjuda lite ersättning efter mellanmålet istället för vatten en tid, om de e så att de blir för lite ersättning än att jag börjar redan nu byta ut flaskan helt mot nåt annat mättande. För när ersättningen inför natten blir bytt mot välling, vilket blir nu snart. Så blir de ju bara en flaska ersättning på 200 ml tidigt på morgonen.
    ersättning o välling är likvärdigt.. gör inget att ersättningen byts mot välling.
  • BabyJia
    Shmone skrev 2009-12-28 16:01:01 följande:
    ersättning o välling är likvärdigt.. gör inget att ersättningen byts mot välling.
    Är det? Vet ju att välling å gröt har näst intill samma innehåll, men trodde ersättning va "nyttigare" än välling? Annars har jag lärt mej nåt nytt isåfall
    Vet ju att många barn vid 6 mån el tom tidigare slutar me ersättning, å klarar dem de så bör ju dottern snart klara sej oxå på enbart 1 flaska ersättning per dygn.
  • Shmone
    BabyJia skrev 2009-12-28 16:12:21 följande:
    Är det? Vet ju att välling å gröt har näst intill samma innehåll, men trodde ersättning va "nyttigare" än välling? Annars har jag lärt mej nåt nytt isåfall Vet ju att många barn vid 6 mån el tom tidigare slutar me ersättning, å klarar dem de så bör ju dottern snart klara sej oxå på enbart 1 flaska ersättning per dygn.
    Välling är ett helt ok substitut till ersättningen. Exakt samma sak är det väl inte.. Men näringsmässigt innehåller båda det bebisen behöver. Det viktiga är att man fortsätter med åtminstones det ena till minst ett års ålder.
  • Batmamba

Om välling är lika näringsrikt som ersättning är det i så fall bara om ni ger pulvervälling med näringstillskott (sånt man köper i paket på affären, Semper, Hipp etc). Välling på tex havremust eller rismjöl eller så har jag svårt att tro kommer upp i samma näringsinnehåll.

• Batmamba

Oj. Det var en gammal tråd såg jag nu!

Svar på tråden Kan jag ge henne keso