Hur leker en 2-åring?
Jag skulle vilja veta hur barn i ca 24-månadersåldern leker. Vilka leksaker brukar de tycka om att leka med och vilka lekar brukar ni föräldrar leka med era barn?
Jag skulle vilja veta hur barn i ca 24-månadersåldern leker. Vilka leksaker brukar de tycka om att leka med och vilka lekar brukar ni föräldrar leka med era barn?
Min dotter älskar böcker och har gjort detta sedan tidig ålder. Hon har även nu börjat intressera sig mkt för dockor som hon sköter om på sitt lilla sätt, Kollar ibland lite på tecknade filmer eller filmer som handlar om djur. Vi brukar sjunga lite sånger som dem sjunger på dagis. LÄser vi i en pek bok så brukar vi sjunga en sång om det som visas i boken. Om det finns en sång vi kommer på. tex spindel
-imse vimse spindel. Ute låter jag henne springa mellan gungan och ruschekanan och leka med dem barnen som är där om dem vill leka med henne. Sparka eller kasta boll.
Föräldrar till pojkar får gärna svara också om ni ser denna tråd. Kan vara intressant att se om leken skiljer sig mellan könen också.
Det är olika, beror på var i syskonskaran de kommer.
Son 1 lekte inga rollekar, börcker var mest roligt att riva sönder, medan stapla-och-riva-lekar var roligast och så hans bilar då.
Nummer 3 leker rollekar, älskar att leka med sin spis och laga mat till alla (det är hans fel att jag är överviktig
) kör bilar på vägen på lekmattan, brottningslekar med syskonen osv...
Anonym (förälder) skrev 2009-12-28 16:36:23 följande:
Hon leker mycket med dockorna, bäddar med dom och sköter om dom.
Sen brukar hon laga mat och bjuda på.
Hon tycker om att bygga med lego, rita och leka med playdough.
Helst av allt vill hon ha med en hund med i leken som hon kan bädda, mata och liknande med, frågan är om hunden tycker de är lika roligt :P
Att leka i badet är en stor farvorit också.
Hon har börjat kolla på film ibland också.
Ute älskar hon att leka med hink och spade.
Vi brukar sjunga sånger och läsa lite böcker tillsammans. Sen tycker hon om att hjälpa till här hemma, laga mat, diska, duka mm.
Min son gillar bilar, att bygga pussel, rita å måla, allra helst vill han hjälpa mig med typ allt! Sjunga och dansa, titta på tv.
Ute gillar han att vara men vill oftast ha någon med.
Svarar för barn nummer 3.. flicka - eftersom hon är två år just nu o därför är det lättast att komma ihåg.
Hon sitter gärna o fipplar med pusselbitar men får inte ihop pusslen.. tycker om att måla, bygga torn med klossar, mata sin docka med nappflaska och bryr sig om den som om den vore en bebis - håller den alltså som man håller en bebis.. hon kommer o hyshar o säger att dockan ska sova.
Hon kör omkring leksaker i en leksakskundvagn, tittar gärna i böcker, och bygger med megablocks o andra typer av klossar som sätts ihop.
Ute tycker hon om att springa omkring... och att åka rutschbana.
Vi leker inte så mycket med henne.. hon leker själv och med syskonen. Med syskonen leker hon ofta djur.. typ att dom är hästar som hon får rida på, eller så dansar dom tillsammans till musik.. hon brukar också låtsas att hon är en katt o kryper omkring o jamar.
Det vi gör tillsammans med henne är typ att läsa böcker... samt gosa o kramas.
Min son har förresten börjat leka med andra barn först nu sista månaderna - och han är fem år. Innan har han bara lekt med sin syster som är ett år yngre. Har det varit andra barn i närheten har han bara varit tyst och tittat på.
Däremot tycks jag minnas att hans lekmönster när han lekte själv hemma var ganska liknande som dotterns.
Han pysslar med sina bilar, tittar i böcker och åker på en sån där minibil inomhus. Han vill gärna vara med i köket och vill gärna klä på sig det han kan själv. Börjat visa ett humör om han verkligen vill något annat än det vi säger, äter inte så mycket men dricker ju välling så vi bråkar inte om det så mycket även om jag försöker lirka i honom mat ändå.
Son 1 har ritat mycket och lekte med bilar när han var 2. Gillade att titta på Star Wars på TV när han var två (han är nu 4)
Son 2 gillar bilar...nej han älskar bilar, lastbilar och traktorer...Han leker gärna med storebror, retas gärna också. Han gillar inte att rita över huvudtaget...Pussel tycker han är roligt, men bara en kort stund. Han kan sitta med en bok hur länge som helst, gärna Nicke Nyfiken. Han kan titta på TV en stund, då gillar han Shrek eller filmen Bilar...