• Anonym (Linda24)

Är det någon som gjort ett tU-Kortisol test???

hejsan.

jag fick en remiss i dag från min läkare, vi håller på att reda ut min övervikt och mensrubbningar. På remissen står det att jag ska göra ett tU-kortisol test. Är det någon som vet vad det innebär eller tillomed har gjort ett sådant ???

Snälla hjälp såfall....!!!

• Svar på tråden Är det någon som gjort ett tU-Kortisol test???
  • olandstoken

Det är urinprov där man mäter kortisol halten.

• Anonym (Linda24)
    olandstoken skrev 2009-12-28 17:22:05 följande:
    Det är urinprov där man mäter kortisol halten.
    har du gjort ett sådant test???
  • Anonym (e)

Du får kissa i en plastdunk i ett dygn och sedan mäter man koncentrationen av hormonet kortisol i urinen. Kortisol utsöndras i väldigt skiftande mängder över dygnet. Därför måste man mäta över ett helt dygn för att få en genomsnittlig nivå av utsöndringen.

Lite bökigt men ändå enkelt.
    Var det något speciellt du undrade?

• Anonym (Linda24)

Anonym (e) skrev 2009-12-28 21:01:39 följande:

Du får kissa i en plastdunk i ett dygn och sedan mäter man koncentrationen av hormonet kortisol i urinen. Kortisol utsöndras i väldigt skiftande mängder över dygnet. Därför måste man mäta över ett helt dygn för att få en genomsnittlig nivå av utsöndringen.Lite bökigt men ändå enkelt.Var det något speciellt du undrade?
    Nej jag bara undrade hur det gick till... Då måste man hålla sig hemma under ett helt dygn. =( Jobbigt! Vet du hur dom ställer sig till blödning vid test dygnet???
  • Anonym (e)

Anonym (Linda24) skrev 2009-12-28 21:06:18 följande:

Anonym (e) skrev 2009-12-28 21:01:39 följande:
    Nej jag bara undrade hur det gick till... Då måste man hålla sig hemma under ett helt dygn. =( Jobbigt! Vet du hur dom ställer sig till blödning vid test dygnet???
    Nää... du kan ta med dunken i ryggsäcken :) Alternativt inte vara borta så länge hemifrån åt gången. Jag har gjort ett liknande test. Då hade jag en liten kissdunk som jag hade med mig när jag skulle iväg. sedan hällde jag i kisset från lilla dunken till stora när jag kom hem.

Blödning har jag ingen aning om men jag skulle inte tro att det spelar någon roll.
  • Anonym (Linda24)

Anonym (e) skrev 2009-12-29 01:33:09 följande:

Anonym (Linda24) skrev 2009-12-28 21:06:18 följande:
    Nää... du kan ta med dunken i ryggsäcken :) Alternativt inte vara borta så länge hemifrån åt gången. Jag har gjort ett liknande test. Då hade jag en liten kissdunk som jag hade med mig när jag skulle iväg. sedan hällde jag i kisset från lilla dunken till stora när jag kom hem.Blödning har jag ingen aning om men jag skulle inte tro att det spelar någon roll.
    Hej. Nu har jag hämtat dunkarna och ska göra det i helgen när jag är hemma tänkte jag. men jag glömde fråga dom på vc om det ska förvaras i kylen eller i vanligt rums temp. hur gjorde du ??? Tack för hjälpen "!
Svar på tråden Är det någon som gjort ett tU-Kortisol test???