• Tanya6

1åring med gulaktig hud

Hej jag undrar om det är någon som har vart med om eller som vet vad det kan bero på när en ettåring blir gul i hyn.
    Min dotter har ända sen hon började få vanlig mat vart lite gulaktig, men bara kring näsan och munnen. och jag tänkte att det berodde på att hon bara gillade mat med morötter och tomat så jag funderade inte så mycket mer på det.
    Men nu på slutet så har färgen blivit starkare och över hela henne och det börjar kännas olustigt. Jag känner mig orolig.
    Jag har försökt googla på det men har inte hittat så mycket på det. Jag har ringt sjukvårdsupplysningen och de sa inte så mycket heller och jag tänker ta henne till vc imorgon med.
    Jag ville bara höra om det är någon som känner igen sig här eller har en aning.

• Svar på tråden 1åring med gulaktig hud
  • hon mot strömmen

Tycker du ska ta kontakt med en läkare och se vad se tycker att du ska göra. Tyvärr har jag har egen erfarenhet av detta med gul hud på barn, som jag inte vill skriva om. Men tycker du ska prata med de på akuten redan i kväll.

• StarkMamma

Är ögonvitan också färgad?
    Om inte kan du vänta lugnt tills imorgon. Annars kan det vara karotenen som gör att hon färgas. Ju mer dom får i sig desto mer sprider det sig.

• Tanya6
    hon mot strömmen skrev 2009-12-28 19:04:13 följande:
    Tycker du ska ta kontakt med en läkare och se vad se tycker att du ska göra. Tyvärr har jag har egen erfarenhet av detta med gul hud på barn, som jag inte vill skriva om. Men tycker du ska prata med de på akuten redan i kväll.
    StarkMamma skrev 2009-12-28 19:06:16 följande:
    Är ögonvitan också färgad?Om inte kan du vänta lugnt tills imorgon. Annars kan det vara karotenen som gör att hon färgas. Ju mer dom får i sig desto mer sprider det sig.
    Tack för att ni svarade.
    Hon är inte gul i ögonvitorna och hennes bajs är normalt färgat och så. Så det är därför de också sa att jag kunde vänta till imorgon.
    Man kan alltså bli gul av karoten och att man blir det över jela kroppen?
    Skulle kunna skicka ut en bild kanske
  • Lillefotan

Min yngsta kille blev väldigt gul över hela kroppen efter att ha fått kokt morot till lunch varje dag ett tag (ett långt tag, men han älskade morot). Så fort jag slutade med det återfick han normal hudfärg. Det beror nog förmodligen på det. Men jag tycker att du ska uppsöka vc för att själv bli lugn!

• StarkMamma
    Tanya6 skrev 2009-12-28 19:11:41 följande:
    Tack för att ni svarade. Hon är inte gul i ögonvitorna och hennes bajs är normalt färgat och så. Så det är därför de också sa att jag kunde vänta till imorgon. Man kan alltså bli gul av karoten och att man blir det över jela kroppen? Skulle kunna skicka ut en bild kanske
    Hade en kusin som åt mycket morötter och till slut sa läkarna att han skulle äta mindre för var nästan helt orange! Jo så man kan bli det över hela kroppen.
  • Tanya6
    StarkMamma skrev 2009-12-28 19:14:47 följande:
    Hade en kusin som åt mycket morötter och till slut sa läkarna att han skulle äta mindre för var nästan helt orange! Jo så man kan bli det över hela kroppen.
    Min dotter är också som orange som, nästan som hon är lite solbränd.
    Men jag blir så orolig, känns olustigt :(
  • Tanya6
    hon mot strömmen skrev 2009-12-28 19:18:33 följande:
    Det är säkert inget allvarligt, men tycker att du ska kontakta läkare.
    Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen och imorgon bitti ska jag kontakta vc.
  • jakey

Min son som är 2 är allergisk mot havre och har därför druckit "Drikki" (risbaserad dryck)från nestle med äpple och morots smak istället för välling sen han var 8månader och han är ORANGE! man märker det inte jättemycket när man kollar på bara honom men bredvid storebrorsan som är kritvit syns det jättemycket.

• Tanya6
    jakey skrev 2009-12-28 19:27:11 följande:
    Min son som är 2 är allergisk mot havre och har därför druckit "Drikki" (risbaserad dryck)från nestle med äpple och morots smak istället för välling sen han var 8månader och han är ORANGE! man märker det inte jättemycket när man kollar på bara honom men bredvid storebrorsan som är kritvit syns det jättemycket.
    Tack att du svarar. Ja det låter ju som min tjej.
    Det är precis så jag märkt det med, på foton med andra barn så ser man att hon är gul-orange. Det kanske är det då. Men jag går nog till vc imorrn ändå.
  • Lantani

Hur gick det på vårdcentralen?

Min son är 14 månader och han är också väldigt gul. Jag själv tänker inte på det, men andra kommenterar ofta hur gul han är, speceillt nu när hans kusin varit nere och de har varit bredvid varandra rätt mycket. Han äter fortfarande mycket burkmat och där tycker jag att det iprincip är tomat eller morot i allt.

• åsau

Vår dotter, 1 år är också gulaktig, speciellt på och runt näsan men jag tycker att hon har en något gulaktig ton i huden på resten av kroppen också.

Hon bajsar OK färgat (ljust, mellan och mörkt) beroende på vad hon ätit. Vad är INTE ok bajs... kan man undra ;)

På BVC tyckte sköterskan inte att hon kunde se det gula nämnvärt (lampan därinne var gul) men jag berättade att vi fått flera kommentarer från olika håll för färgen.
    Så, hon tyckte vi kunde kolla med läkaren nästa gång vi ska dit (i vår)

En liten oro har gnagt inombords ett tag nu.. Borde kanske ta itu med det på allvar.

• Tanya6

Jag ringde till vc och sköterskan där sa att hon inte kände sig de minsta orolig när jag berättade. Hon sa att ett barn som har gulsot mår väldigt dåligt + att de är gula i ögonvitorna så hon trodde de berodde på maten. Sen dess har jag undvikit att ge henne mat som det är morötter i.
    Men jag vet inte hur lång tid dettar innan färgen försvinner, tycker fortf hon är gul.

Bajset ska inte vara avfärgat, kittfärgat som de säger. Det kan vara ett tecken på gulsot

Svar på tråden 1åring med gulaktig hud