• Snova

Bästa migränmedicinen?

Har ganska nyligen börjat drabbas av migrän. Ska gå till läkaren men kommer inte hinna göra det förrän efter trettonhelgen. Däremellan ska min son döpas och då passar det inget vidare med ett anfall. Har provat en tablett som hette något på O, den hjälpte inte alls men jag kanske tog den för sent.

Ni som har migrän, vilka tabletter funkar bäst för er? Andra bra tips gällande migrän? Förstår att det är individuellt men ändå.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Bästa migränmedicinen?
  • FrökenFifi

Jag brukar ha migrän rätt ofta. Ärftligt tror jag det är för mitt fall, för min mamma har haft det i perioder, så som jag har.

Jag brukar göra dessa saker och hoppas på att det funkar...
    - Tvätta håret, massera hårbotten
    - Vira en handduk hårt och knyta hårt runt huvudet
    - Lägga en blöt handduk över ögonen/pannan och sova 1-2 timmar
    - 3 stycken treo i ett stort glas vatten, rapa efteråt
    - Spy lite, vet att detta låter helt sjukt i vissas ögon men det släpper spänningarna och om man har migrän kan man ju må rätt dåligt med illamående och sådär... så då funkar det rätt bra.
    - Massera huvudet
    - Lokalisera källan, ibland kan det vara från nacken eller axlarna som gör så man får migrän, så då lägger jag lite Zon på.

Alltså det bästa är ju sömn och ligga i ett mörkt rum.
    Hört att nässprayen på apoteket just för migrän funkar rätt bra också!

• krompa

Jag äter bara receptbelagd medicin, men vill du testa något kan du prova zomig nässpray.
    Jag äter tabletterna som är starkare och på recept...

Det få gånger jag varit ytan medicin har bara ett mörkt, tyst och kallt rum lindrat, gärna med något extra kallt på pannan.

• Jesster

Jag tar antingen 2 Voltaren och 2 Alvedon samtidigt eller
    1-2 Pronaxen och 2 Alvedon samtidigt.

Att ta medicinen i kombination är helt okej eftersom det är olika preparat som verkar på olika sätt och belastar olika organ så man överdoserar inte någonting. Dessutom blir det en bättre smärtlindring.

Den som söker han finner - www.google.se
  • lilarina
    {#lang_emotions_cool}hej
    jag har receptbelagda tabletter,

men om jag har migrän kan redbull underlätta värt att prova kram mej
  • Anbe

Eeze kör jag med.Receptfritt på apoteket.Det bästa jag testat. Kör enligt doseringsanvisningen på baksidan.
    Har haft migrän sen jag var liten och testat det mesta, både receptbelagt och kombination av olika läkemedel, typ så som Jesster skrev.

• Chris Cross

Förebyggande behandling har jag äntligen fått för min auramigrän. Ej särskild huvudvärk besväras jag av utan av synbortfall och domningar. Det sistnämnda finns det ju ingen akutmedicin för så efter mycket om och men har jag fått börja äta betablockerare...helt fantastiskt! Om du har mycket migrän kan det vara värt att pröva något förebyggande. Själv gick jag till doktorn och ville ha ångestdämpande att ta vid anfallen men den fantastiska doktor jag var till tyckte att det skulle vara en kortsiktig lösning och propsade på att jag skulle prova förebyggande. Jag fattar inte varför jag inte fick det redan för fem år sedan när jag utreddes och det konstaterades att det var migrän.

• Purpurbräcka

Tidigare räckte det med Bamyl+Reliv. Men på senaste tiden har jag behöv ta till Sumatriptan. Det funkar väldigt bra om jag tar det när jag känner att anfallet är på väg. Om jag tar det försent så lindrar det i alla fall den värsta värken. Jag ska nog testa Zomig, tror jag.

Koffein (i tablettform eller en kopp kaffe) brukar göra livet lättare också, om jag inte tar det så sent att jag inte kan somna på kvällen. Och att hålla sig varm om huvud, händer och fötter.

krompa skrev 2009-12-28 19:33:35 följande:
    gärna med något extra kallt på pannan.
    eller kall tydligen. Bara att prova sig fram alltså.
  • Milllie

jag har haft migrän sen jag var liten och jag har fått många receptbelagda tabletter och allt man kan testa , men absoluta favoriten är faktiskt ibumetin.. den funkar klockrent för mig , snabbt också! :) lycka till!

• Pilla70

jag gillar dem med sumotiptran i, zumo eller liknade eller nu sist så testade jag eeze neo. och det funkade bra.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • queenofangels

ja tar 3 naproxen o 2 panodil, brukar funka o helst med lite sömn också

• Aakashan

Jag kör på Maxalt, har testat Imigran, men dom funkar inte på mig, eller rättare sagt jag fixar inte biverkningarna.
    Annars finns det ju varianter, typ vila i mörkt, svalt rum, kaffe, coca cola, vatten... Receptfria tabletter kan ju funka med, finns ju lite olika.
    Lycka till.
    Men det bästa är ju att lära sig signalerna, stress, mens (hormonförändringar) väderomslag......

Svar på tråden Bästa migränmedicinen?