• Kickiliisa

Jag fick rosfeber av amningen

För tre veckor sedan blev jag mamma för andra gången. Jag fick en till liten dotter efter en väldigt bra förlossning. Mitt förra barn fick jag genom kejsarsnitt då hon låg i säte. Då provade jag att börja amma, men jag fick aldrig mjölken att rinna till och gav upp efter två och en halv månads kämpande med amning, ersättning och pumpning. Den här gången trodde jag att det skulle funka bättre då jag fött på "naturlig väg" så att säga.
    De två första dagarna satt dottern fast som en igel i mina bröst och allt verkade lovande, förutom att hon gick ner för mycket i vikt. Mjölken började inte heller denna gång att rinna till ordentligt och vi fick börja med ersättning efter några dagar. Jag fortsatte att kämpa, men plötsligt fick jag sådan hemsk feber och mitt ena bröst blev alldeles rött. Först trodde jag att det var mjölkstockning, men inget av brösten var hårda eller knöliga. Det röda spred sig ner över magen och då kontaktade jag sjukhuset. Min feber var då uppe i 41 grader. Jag blev inlagd på sjukhuset och fick spendera julen där.
    Den enda förklaring jag fått är att bakterier tagit sig in ett sår, de enda sår jag haft är mina såriga bröstvårtor, därför är förklaringen att jag fått rosfeber på grund av amningen. Jag har aldrig hört talas om att det kunde hända eller att någon varit med om det.

Nu har jag fått komma hem från sjukhuset efter att ha legat där och fått penicillin intravenöst. Jag har fått en fortsatt medicinering med penicillin i tio dagar. Läkaren sa att infektionen gått väldigt djupt.
    Min största sorg i hela den här historien, förutom att jag inte fick fira jul som jag tänkt med min familj, är att jag inte heller denna gång kunnat amma. Det har varit en väldigt stor önskan för mig att få amma och kunna amma mina barn.
    Men det verkar inte vara något för mig helt enkelt.
    Ville bara skriva av mig och dessutom påvisa att det finns en risk att råka ut för rosfeber vid amning.
    Tack för ordet.

• Svar på tråden Jag fick rosfeber av amningen
  • Marlene

Ja tyvärr så är bakterier ganska vanligt när man får sår men oftast så går det ju inte så illa. Det var ju olyckligt att du drabbades så hårt

• Kickiliisa

Ja usch. Var på BVC idag och vägde lillbejbisen, de frågade om jag ammade nu. Jag vet inte om jag vågar! Det här vill jag ju inte ha igen, samtidigt vill jag så gärna amma. Och jag kan ju inte gå omkring och vela hur länge som helst heller. Suck!

• reell

Känner igen mig i det du skriver - jag kunde amma en vecka ungefär, men lillan gick inte upp i vikt så jag fick börja pumpa. Kommer max ut 30-40 ml/gång... Så hon får ersättning nu. Men pumpningen resulterar i att ena bröstet som har oläkta sårigheter fortfarande - snart 2 veckor sedan lillan slutade ta bröstet - ger bara 10 ml/pumptillfälle och det börjar dessutom bli rött på ena sidan. Inte hårt eller knöligt... Har haft feber i två omgångar. Verkar som att det är läge att vara uppmärksam på infektion då...

• Kickiliisa

Oj! Ja, det låter onekligen som att du måste vara uppmärksam! Det gick ganska fort från att det bara var ömt och rött på ena bröstet till att det hade spridit sig till magen och blivit blåsor. Nu är jag frisk igen och delammar, jag är jättenoga med att trycka ut lite mjölk efter varje amning så att det får torka in på bröstvårtan. Mjölken är ju bakteriedödande.

• reell

Jag ringde BB (eftersom amningsrådgivningen hade stängt) och de sa att det inte var någon fara så länge jag inte hade typ 40 graders feber. Och det har jag ju inte... Som mest 38,5 men det gick över på två alvedon. Har haft feber en gång till efter det, några dagar senare, men även den febern försvann. Det rosa området har flyttat från den enda till den andra sidan av bröstet nu..

Läste hemska saker om bröstbölder, och det blir man ju skraj av...

Hur mår du nu? Blev du frisk med antibiotika?

• Kickiliisa

Jag började känna mig frisk ett par dagar efter jag kom hem. Nu har jag avslutat penicillinkuren för en vecka sen och känner mig helt frisk. Det kliade lite bara i några dagar. Jag har, som tur är, inte fått några nya sår på bröstvårtorna heller. Kanske har de härdats nu!

Bröstbölder lät väldigt otäckt! Något sådant vill man inte ha... Usch och fy.
    Hoppas du håller dig frisk och att febern inte är något tecken på rosfeber!

• BejbisAngelina

Jag fick feber efter några dagars amning (39,5). Trodde först det var mjölkstockning. Hade sår på brösten och fick jätteont när jag ammade. Ena bröstet var röttt och varmt. 
    De ville ta en odling på mej på amingsmottagningen och det visade sig att jag fått en bröstinflammation pga av bakterier som kommit in. Fick en antibiotika kur på 10 dagar och sen dess vågar jag inte amma mer, eftersom de sade att risken finns att man får det igen om man får sår. jobbigt när man så gärna vill att en så naturlig sak som amning ska funka. Pumpar nu istället 3ggr/dag o ger ersättning utöver det.
    Jag mådde riktigt kasst under de dagarna och det vill jag absolut inte uppleva igen :(

Flicka född 07. Väntar syskon 09
  • Kickiliisa

Usch, vad tråkigt för dig, BejbisAngelina! Man blir onekligen lite skraj för att amma igen efter något sådant. Men jag chansade ändå. Till mig sa de inget om risken att jag skulle få rosfeber igen om jag fortsatte amma. De sa inte heller rakt ut att jag fått rosfeber av amningen, men det var den enda logiska förklaringen. Däremot så verkade det som att de ville att jag skulle fortsätta amma. Och på BVC sa de att de tyckte jag skulle amma.

Du har inte provat amningsnapp då? Jag vet inte om det är någon garanti för att inte få sår, men den kanske hjälper. Det är ju tråkigt om du ska behöva ge upp amningen när du faktiskt kan amma. Men som sagt är man ju orolig för en ny inflammation.

Det är hemskt att amningen ska vara så besvärlig för vissa och för andra funkar det hur lätt som helst. Det är så man blir lite avundsjuk. Jag kämpar med att få mjölken att rinna till nu, jag får stödmata med ersättning och jag önskar att jag slapp det.

Svar på tråden Jag fick rosfeber av amningen