• Mammatill2

Äggula till katten??

Finns det något man kan ge kattungen/katten för att pälsen ska bli glansig och fin??
    Till hundar har jag för mig att en äggula då och då var bra. Är det samma för katten??

• Svar på tråden Äggula till katten??
  • sarap1978

Ja, jag har också hört att ägg är bra, men då jag har givit vår katt det så är det hela ägget som följt med.

• Stor mamma

brukar ge kycklinglever eller linfröolja

linfröoljan hjälper även till vid pälslossningen

• Stor mamma

linfröolja finns i zooaffären eller hästsportaffärom ni har många kater kan ni köpa större flaska från hästsidan

• mammaflickan

Bara äggulan ska man ge isåfall, men jag vet inte. Min katt fick det ett par ggr men han va inte så förtjust i det o inte märktes nåt på pälsen heller. Däremot sen han börjat äta RC mat har pälsen blivit underbar, blank o mjuk. O så sover han på fårpäls, det blir han blank o fin av.

• BlommyNess12

Om man ska ge rått ägg så får man bara ge gulan, inte vitan, katter tål inte rå äggvita.

Är det helkokt ägg är det ok att ge vitan (av någon orsak, fråga mig inte varför)
    Men det ger väldigt fin päls, min katt får ungefär 3-4 äggulor i veckan och sen jag började med det så har pälsen fått en underbar lyster

• bridezilla

Man kan ge äggula ngn gång ibland (inte vitan). Men för att katten ska få fin päls är det bästa att se till att vardagsmaten är av god kvalité och att katten är frisk (även om det bara är en maskinfektion så syns det ofta på pälsen).

• Rottis77

Enl Hill´s senaste foderkurs så finns det risk för B12 brist om man ger mycket äggula till hund och katt. 

• Kastrull

Problemet med äggvitan är att den hämmar b-vitaminupptaget. Ge bara gulan alltså.

Rottis77
    Tack för informationen, det visste jag inte.

Svar på tråden Äggula till katten??