• Rockkarlsson

Klä om en fåtölj - kostnad?

Vi fyndade ett jättefin gammal fåtölj på en auktion för ett tag sen. Dynan är ännu i jättebra skick och vi skulle vilja klä om den för just nu är det bara en vit filt som hänger över det slitna gamla medaljongturkosa tyget.. Någon som vet vad det kan kosta ungefär? Är det något man kan göra själv? Inga armstöd behövs kläs för dom är i trä men det är en hög rygg som blir vid högst upp och en tjock sittdyna.

• Svar på tråden Klä om en fåtölj - kostnad?
  • sirisdotter

Bibliotek brukar ha böcker med beskrivning över hur man själv klär om stolar, fåtöljer osv. Man kan klippa till mönster av ett gammalt lakan och tråckla ihop, så slipper man gör fel i det dyra möbeltyget.

Att låta klä om kostar bra mycket mer än att köpa en fåtölj på IKEA. För 15 år sedan betalade jag cirka 7000 per fåtölj (som katterna har klöst sönder nya tyget på...)

• Waitmstar

Hittar man bara rätt ställe att köpa tyg på, och har några grundkunskaper och en häftklammerpistol, eventuellt en symaskin, så löser sig det mesta väldigt billigt, iaf för mig..

Jag köpte 15meter tyg och klädde om vår bäddsoffa- 300 kronor+ häftklammrar och arbete.. två dagar.
    Då hann jag sy fodral till alla sex kuddar med..

Tror dock att det var once in a lifetime det hände..
    Jag menar 300 spänn, och tyg över... Det var knappt så hon i kassan trodde på det när hon slog in priset

• Rockkarlsson

Hmmm okej, får se hur vi ska göra. Har funderat på att köpa eget tyg och försöka fixa det. Ska kolla lite på bibblan efter böcker om man kan få lite inspiration. Tack för tipsen!

Svar på tråden Klä om en fåtölj - kostnad?