• grannkatten

Panik - måste hinna fixa förrätt att ta med till 10 st imorgon kväll...

Panik - måste hinna fixa förrätt att ta med till 10 st tjejer imorgon kväll...
    Har inte mycket tid mellan jobb och tjejträff och kassan är nästan tom...

Hjälp mig med lätta, snabba och inte allför dyra recept på förrätt som man kan göra klar hemma och ändå kan ta med på bussen på vägen dit...

• Svar på tråden Panik - måste hinna fixa förrätt att ta med till 10 st imorgon kväll...
  • 12020

Crostini (typ rostade runda brödbitar i påse, tror att de är från Zeta) med en klick smaksatt creme fraiche och lite rödlök?

• lunkentuss

ja absolut!! crostini...!

Fast jag hade lagt i en klick god räkröra o garnerat med dillkvist ^^

• hallon2

rökt lax (finns på t ex Hemköp & ICA för 29 spänn paketen nu) + gblod grapefruktkött + svartpeppar = väldigt gott, enklet & billigt

Lägg till lite sallad (även det för en 10:a just nu på hemköp) vitlökstoast och citron så fixar du din förrätt på 20 minuter och under 100 spänn! :)

• Anatha

Blanda hackad lök, kräftstjärtar i lake (avrunnena), dill evetuell röd kavjar i cremefraische och majonäs. Köp rostbröd eller krostini och ha på röran. Borde inte gå på mer 100 kr.

Annu billigare är att göra brusketta. Här hackar du tomat, lök och pressar i vitlök och har på en rostad macka.

En fräsch sallad är aldrig fel som förrätt. Tex med valnötter, äpple och ädelost med blandsallad. Eller tomat, mozarella och basilika om du får tag på billig mozarella.

Det kanske inte blir så billigt men enkelt att ha en liten antipastotallrik. Typ någon oliv, korv, bit ost och lite sallad på en tallrik. Behöver ju inte vara några mängder och bara att skiva upp och lägga fram.

• IssaBL

Till jul åt vi såna små skal typ...ahhh kommer inte på vad de heter.. som en femkrona stora ungefär.. fyllda med Heta kräftstjärtar i aioli (finns färdig gegga på burk) och nån räka som topping :) Alla runt bordet tyckte det var skitgott!
    Är ju superenkelt att ta med, bara att klicka i geggan när du väl är på plats.

• Anatha
    IssaBL skrev 2009-12-28 23:47:03 följande:
    Till jul åt vi såna små skal typ...ahhh kommer inte på vad de heter.. som en femkrona stora ungefär..
    Krustader heter de och är supergoda med kräftstjärtsgegga i. De är däremot inte speciellt billiga.
  • Butterscotch

Jordärtskockssoppa är löjligt gott och billigt också. Lägg i lite räkor eller en pilgrimsmussla för en lyxigare känsla.

Inte jordens enklaste att transportera på en buss kanske, men det borde gå fint så länge grytan är stor nog att tåla en skvalpning eller två.

• Hallonbubbel

Melontzatziki! Recept finns på ica.se Jättelätt och gott :)

• grannkatten

Åhh, vad många bra ideér!!! Tack snälla! Skall slänga mig iväg till Maxi, tror att det lutar åt att jag köper antingen sådana där krustader eller crostini med räkgegga, det går nog fortast!

tack, snälla, snälla alla ni som tog er tid att svara!

Kram

• grannkatten

Krustader, finns de färdiga? Vilket märke ska man köpa? Ska man räkna med 1 st per serson eller är de små? var på maxi hittar man sådana?

• Ord blind

Annars är tunnbrödsrulle med hamburgekött (häst), poatissallad och lite hackad isberssallad som man sedan skär till små snittar en god och billig aptitretare.

• lunkentuss
    grannkatten skrev 2009-12-29 17:38:27 följande:
    Krustader, finns de färdiga? Vilket märke ska man köpa? Ska man räkna med 1 st per serson eller är de små? var på maxi hittar man sådana?
    sånt finns bland kexen, digestive o sånt skulle nog räkna med 2 per person, om det är sånna små =)
  • MBert

Soppa är god och lätt förrätt att fixa innan.
    En mustig linssoppa är både god, billig och snabb att fixa. I med lite räkor och en klick creme fraiche, och kanske en dillkvist, sen är det festfixat.
    Soppa kan man transportera i termos, flaskor eller i hinkar med lock.

• Anatha
    himmelsflickan skrev 2009-12-29 17:42:54 följande:
    sånt finns bland kexen, digestive o sånt skulle nog räkna med 2 per person, om det är sånna små =)
    Två räcker inte enligt mig jag skulle säga fyra per person de är ju pyttesmå.
  • lunkentuss
    Anatha skrev 2009-12-29 20:50:36 följande:
    Två räcker inte enligt mig jag skulle säga fyra per person de är ju pyttesmå.
    förrätt är ju just förrätt o den som serverar lägger ju ofta fram färdig portion... Så jag hade vart nöjd med två iaf Man får ju mer ordentlig mat sen
  • Anatha
    himmelsflickan skrev 2009-12-29 22:42:45 följande:
    förrätt är ju just förrätt o den som serverar lägger ju ofta fram färdig portion... Så jag hade vart nöjd med två iaf Man får ju mer ordentlig mat sen
    Jag har iof aldrig serverat krustder som sittande förrätt utan på fat där gästerna får ta valfitt antal och det brukar gå minst 3-4 per person då äter iof säkerligen någon bara två och någon annan fler. Två hade jag tyckt varit lite snålttilltaget i vilket fall som helst.
Svar på tråden Panik - måste hinna fixa förrätt att ta med till 10 st imorgon kväll...