• tildisan

tre rätters nyårs meny

ska ha nyår här hemma vi är 8 vuxna o 9 barn vill gärna ha förslag o recept hade tänkt ha något med oxfile till varmrätt men vet inte vad jag ska göra med det. vill ha MÅNGA förslag.

• Svar på tråden tre rätters nyårs meny
  • Linny

Vi kommer vara fyra vuxna och fyra barn och ska äta:

Tre sorters snittar innan middagen:
    - vispad creme fraiche, svensk löjrom, rödlök
    - päron, ädelost, valnötter, honung
    - vet inte ännu.
    Förrätt blir gratinerad halv hummer, med bland annat vitt vin, grädde, västerbotten osv..
    Huvudrätt blir Oxfilé (förmodligen tournedos) med smördegsbakelse fylld med mandelpotatis, fetaost, timjan osv. Madeirasky, krämig savoykål och ugnsbakta cocktailtomater till.
    Dessert blir fryst citronsufflé med limoncello och limesockrade färska jordgubbar.
    Barnen får annan sorts glass här, eftersom det är alkohol i denna efterrätt.
    Till kaffet ska jag och sonen göra hemgjorda chokladtryfflar. 
  • Noli
    Linny skrev 2009-12-29 09:00:49 följande:
    Vi kommer vara fyra vuxna och fyra barn och ska äta: Tre sorters snittar innan middagen: - vispad creme fraiche, svensk löjrom, rödlök - päron, ädelost, valnötter, honung - vet inte ännu. Förrätt blir gratinerad halv hummer, med bland annat vitt vin, grädde, västerbotten osv.. Huvudrätt blir Oxfilé (förmodligen tournedos) med smördegsbakelse fylld med mandelpotatis, fetaost, timjan osv. Madeirasky, krämig savoykål och ugnsbakta cocktailtomater till. Dessert blir fryst citronsufflé med limoncello och limesockrade färska jordgubbar. Barnen får annan sorts glass här, eftersom det är alkohol i denna efterrätt. Till kaffet ska jag och sonen göra hemgjorda chokladtryfflar. 
    Åh, smördegsbakelsen med mandelpotatis låter supergod! Du råkar inte ha receptet på den?
  • Tisella

Vi kommer vara nio vuxna och fyra barn och här blir det:

Fördrink mango bellini och pumpernickel m räkröra

Jordärtskockssoppa m räkor

Oxfile med potatistårta, rödvinssås och sallad med päron, ädelost och cashewnötter. Vet inte riktigt hur jag ska få ihop det med en ugn men det blir nog att helsteka filen. Potatistårtan finns i länken.

www.guldkorn.com///std/cmmt/c_recept.asp&redir=2&reason=bigscreen

Dessert blir snöbollar som grannen ska göra så det enda jag vet är att dom är vackra. =)

Svårt när man e så många, vet knappt hur vi ska få plats runt bordet..

• Linny
    Noli skrev 2009-12-29 09:25:09 följande:
    Åh, smördegsbakelsen med mandelpotatis låter supergod! Du råkar inte ha receptet på den?
    Nja, vi gör på känn. Gjorde nåt liknande för några år sedan.. Rev mandelpotatis grovt, blandade med färsk hackad timjan och smulad fetaost (riktig, absolut ingen apetina eller liknande) och salt, grovmalen svartpeppar. Rullade in i smördeg, till en lång bakelse, penslade med ägg och in i ugnen.. Kommer inte ihåg om det var nåt mer, just nu.. Återkommer om jag kommer på det.
  • Noli
    Linny skrev 2009-12-29 09:40:48 följande:
    Frågan är om vi inte gjorde med inspiration från detta. Bytte ut chevre mot fetaost (min man är ju konstig som inte gillar chevre) och tillsatte timjan. Vitlöken kommer jag faktiskt inte ihåg om vi hade.. Vi hade potatisrullen till lammfilé med en balsamicoreduktion och färska fikon på ruccolabädd. www.alltommat.se/recept/rosmarindoftande-pota.../
    Tack så mycket för hjälpen! Jag provar att göra som i receptet men med fetaost istället då jag är osäker på om alla gäster gillar chevre. Hade tänkt göra något annat till nyår men detta verkar bara så gott
  • Fruochmamma

Mm vad goda alla ovan recept lät!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Fruochmamma
    Linny skrev 2009-12-29 09:40:48 följande:
    Frågan är om vi inte gjorde med inspiration från detta. Bytte ut chevre mot fetaost (min man är ju konstig som inte gillar chevre) och tillsatte timjan. Vitlöken kommer jag faktiskt inte ihåg om vi hade.. Vi hade potatisrullen till lammfilé med en balsamicoreduktion och färska fikon på ruccolabädd. www.alltommat.se/recept/rosmarindoftande-pota.../
    Denna potatisrulle är en favorit hemma hos oss också!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden tre rätters nyårs meny