• Parvaneh

Ont i magen efter tunga lyft

Hejsan!
    Jag jobbar som personlig assistent varannan helg och har jobbat helgen som var. Söndagen var jättejobbig, 10 timmars arbetsdag med många tunga lyft, drag och puttningar. Kände att det har blivit för tungt för mig. Efter helgen fick jag ilningar i magen där livmodern sitter som kommer ganska tätt. Dessutom har jag känt att det bildas som en hård boll i magen som gör lite ont, men den försvinner efter ca 5-10 sekunder och kommer tillbaka lite senare.
    Är det någon som själv har varit med om samma sak eller vet om det är farligt för barnet i magen?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ont i magen efter tunga lyft
  • Audrey Hepburn

Mycket viktigt att lyssna på kroppen, särskilt under graviditeten.
    Får du ont så ska du inte fortsätta.
    Har man ett tungt jobb har man rätt att antingen få ändrade arbetsuppgifter som är lättare eller gå hem tidigare med havandeskapspeng.
    Tala med din barnmorska

• Pionan

Jag kan inte hålla mig ibland. För några veckor sedan började jag t ex att möblera om hemma och lyfta hyllor. I höstas var jag hela tiden igång och ville gräva i trädgården. Men jag fick ge upp för det gör ont i magen. Förra graviditeten kände jag aldrig något när jag lyfte och det var svårt att acceptera att det inte funkar denna gången.

Tror också att det är viktigt att lyssna på kroppen. Mycket svårare för dig eftersom dina lyft inte är frivilliga utan ingår i jobbet. Tror inte det är farligt, men fortsätt inte med det!

• Parvaneh

Tack för svaren! Ja, det är verkligen viktigt att lyssna på kroppen. Nästa helg jag jobbar ska jag säga till att jag inte längre kan göra de tunga lyften. Jag pratade med min svärmor som är barnmorska idag. Hon sa att jag ska se till att inte ta i för mycket så att inte förlossningen startar för tidigt/barnet föds för tidigt.

Svar på tråden Ont i magen efter tunga lyft