• aqua77

Lågt natrium och kalium?

Hej!

Jag är gravid i vecka 32 och har haft det lite jobbigt med konstant illamående och dagliga kräkningar ända sedan första början. Jag är sjukskriven pga hyperemesis sedan oktober, men jämfört med de flesta andra så har jag en mild form eftersom det oftast bara är frukost och lunch jag inte får behålla - brukar må lite bättre på eftermiddagen/kvällen och får oftast behålla middagen. Jag har inte kräkts så mycket att jag blivit uttorkad och behövt bli inlagd och jag har lyckats gå upp några kilo i vikt.

När jag var hos BM för en och en halv vecka sedan ville hon att jag skulle ta prov på ketoner och elektrolyter för första gången. Ketonerna såg bra ut, men igår ringde BM och sa att värdena på natrium och kalium var väldigt, väldigt låga och jag skall därför ta om proverna. Är det någon annan som haft låga värden på detta, och vad gör man åt det?

• Svar på tråden Lågt natrium och kalium?
  • Doktorn

Blodsalter, även kallade elektrolyter, kan rubbas av upprepade kräkningar. Alltför påverkade elektrolytvärden är inte bra - klokt att ta om dem snarast.
    Lågt natrium åtgärdas enklast genom att salta på maten, lågt kalium genom att äta t.ex. banan. Om elektrolyterna är kraftigt påverkade måste man ge dropp under kontrollerade former på sjukhus.

• Doktorn

Blodsalter, även kallade elektrolyter, kan rubbas av upprepade kräkningar. Alltför påverkade elektrolytvärden är inte bra - klokt att ta om dem snarast.
    Lågt natrium åtgärdas enklast genom att salta på maten, lågt kalium genom att äta t.ex. banan. Om elektrolyterna är kraftigt påverkade måste man ge dropp under kontrollerade former på sjukhus.

• aqua77

Nu har jag tagit om proverna. Pratade hastigt med BM, som sa att om de inte förbättrats så kan jag behöva dropp, precis som du skrev.

• Bellebusis

hade dina prover förbättrats? vad var ditt kalium värde då? fick veta mitt idag, har 3,3 dom sa det var normalt men när man googlar så är normalt 3,5 å uppåt.... :( blir ju lite närvös..

(¯`°?.¸ ღ Isabelle & Benjamin ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Lågt natrium och kalium?