fira jul +nyår med svärföräldrarna
Jag håller på att krevera. Hela hösten har varit full med saker och nu äntligen skulle vi få lite tid för varandra över jul. Jo hejsan, 22-25 är vi hos svärföräldrarna för julfirande.(20 mil bort) Där bor alla i ett hus, tätt inpå varandra. Och det är inställningen "alla ska vara med", så alla måste hugga gran, alla måste göra alla de traditioner som finns i denna familj. Det är stressigt, ingen sitter ner och läser en bok, tar ett glas vin eller vad man nu vill göra utan det är upp klockan 8 och sen full fart.
25-27 spenderade vi hos min släkt (ytterligare 20 mil), mycket lugnare och trevligare (tycker jag såklart) men trots allt det är med släkt hela tiden. Nu arbetar vi dessa mellandagar, är lediga imorgon och planen är att fira nyår med svärföräldrarna i en liten stuga i fjällen. De hade hyrt stugan först och frågade oss långt efter om vi inte hade lust att följa med och i ett svagt ögonblick sa vi ja.
Jag vill verkligen inte, vill bara vara hemma hos oss där vi inte varit på hela julen ta det lugnt, få lite kvalitetstid.
Dessutom kommer det vara svinkallt i fjällen enligt SMHI och det är en liten stuga med två rum (vi får bo i våningssäng). Vi har väldigt olika sätt att vara i fjällen också där svärisarna tycker om att vara ute heeela dagarna med matsäck medan jag tycker om att sova ut, åka lite, äta lunch inne, gå på after-ski, (finns inte i deras värd). Och jag vet att vi kommer få pikar om att vi är "slöa", "inga riktiga frilufsmänniskor" osv om vi gör som vi vill.
Är det hemskt av mig/oss att ställa in nu? Min man har försökt att prata om detta lite, men de skulle bli sååååå besvikna om vi inte dök upp (från början var det bara dem som skulle åka). Jag vet inte om jag är svärdottern från hell eller inte...