• Anonym (svärföräldrar...)

fira jul +nyår med svärföräldrarna

Jag håller på att krevera. Hela hösten har varit full med saker och nu äntligen skulle vi få lite tid för varandra över jul. Jo hejsan, 22-25 är vi hos svärföräldrarna för julfirande.(20 mil bort) Där bor alla i ett hus, tätt inpå varandra. Och det är inställningen "alla ska vara med", så alla måste hugga gran, alla måste göra alla de traditioner som finns i denna familj. Det är stressigt, ingen sitter ner och läser en bok, tar ett glas vin eller vad man nu vill göra utan det är upp klockan 8 och sen full fart.
    25-27 spenderade vi hos min släkt (ytterligare 20 mil), mycket lugnare och trevligare (tycker jag såklart) men trots allt det är med släkt hela tiden. Nu arbetar vi dessa mellandagar, är lediga imorgon och planen är att fira nyår med svärföräldrarna i en liten stuga i fjällen. De hade hyrt stugan först och frågade oss långt efter om vi inte hade lust att följa med och i ett svagt ögonblick sa vi ja.
    Jag vill verkligen inte, vill bara vara hemma hos oss där vi inte varit på hela julen ta det lugnt, få lite kvalitetstid.
    Dessutom kommer det vara svinkallt i fjällen enligt SMHI och det är en liten stuga med två rum (vi får bo i våningssäng). Vi har väldigt olika sätt att vara i fjällen också där svärisarna tycker om att vara ute heeela dagarna med matsäck medan jag tycker om att sova ut, åka lite, äta lunch inne, gå på after-ski, (finns inte i deras värd). Och jag vet att vi kommer få pikar om att vi är "slöa", "inga riktiga frilufsmänniskor" osv om vi gör som vi vill.

Är det hemskt av mig/oss att ställa in nu? Min man har försökt att prata om detta lite, men de skulle bli sååååå besvikna om vi inte dök upp (från början var det bara dem som skulle åka). Jag vet inte om jag är svärdottern från hell eller inte...

• Svar på tråden fira jul +nyår med svärföräldrarna

puff

• Trailer T

Vill ni inte åka så behöver ni väl inte det.Jag skulle inte göra det

nej man skulle ju tycka att det vore så enkelt. Men det är massor med känslor hit och dit att ta hänsyn till. De blir sårade över att vi ställer in, min man får dåligt samvete, relationen i fortsättningen...
    känner bara för att lägga mig och sova och hoppas att det är 4 januari snart så jag kan gå tillbaka till jobbet...

• Trailer T

Anonym (svärföräldrar...) skrev 2009-12-29 10:59:35 följande:

nej man skulle ju tycka att det vore så enkelt. Men det är massor med känslor hit och dit att ta hänsyn till. De blir sårade över att vi ställer in, min man får dåligt samvete, relationen i fortsättningen... känner bara för att lägga mig och sova och hoppas att det är 4 januari snart så jag kan gå tillbaka till jobbet...
    Akut magsjuka funkar annars

haha ja det var mitt föslag till mannen att han skulle säga, men tyvärr är det redan försent då han redan har pratat om att vi ev inte vill komma med...

• minst

Dra en nödlögn om ni är så rädda att såra dem. Varför inte en släng av vinterkräksjuka?

Fast å andra sidan är det så härligt i fjällen. Strunta i deras krav så länge ni två är överrens. Ta med korleken, ett yatzy och mystofflorna och var hemma i stugan när svärisarna är ute och "frisksportar".

minst skrev 2009-12-29 11:02:33 följande:
    Dra en nödlögn om ni är så rädda att såra dem. Varför inte en släng av vinterkräksjuka? Fast å andra sidan är det så härligt i fjällen. Strunta i deras krav så länge ni två är överrens. Ta med korleken, ett yatzy och mystofflorna och var hemma i stugan när svärisarna är ute och "frisksportar".
    jo nödlögnen är det redan försent med.
    Visst är det härligt i fjällen, jag älskar att vara där annars. men just nu så vet jag inte om jag orkar riktigt. Det jag är lite rädd för är att det ska vara så kallt så att inte ens de går ut och då vara "fast" med dem på 42 kvm i fem dagar... nja.
    ska kolla upp lite om det finns mycket annat att göra i närheten, kanske finns något spa eller något..
  • Anonym (eko)

Jag tycker du verkar vara en jättesnäll svärdotter!
    Kan du inte be din man vara lite hårdare mot sina föräldrar. Att t ex idag ska jag och XX ha det lite mysigt, så när ni åker ut på ert kommer vi att vara hemma och mysa och sen gå på after ski.. el nåt sånt. Så slipper du vara den som tjatar! Och han måste vara bestämt.. inget vel utan bestäm bara helt enkelt!! Lycka till!

Anonym (eko) skrev 2009-12-29 11:20:43 följande:

Jag tycker du verkar vara en jättesnäll svärdotter!Kan du inte be din man vara lite hårdare mot sina föräldrar. Att t ex idag ska jag och XX ha det lite mysigt, så när ni åker ut på ert kommer vi att vara hemma och mysa och sen gå på after ski.. el nåt sånt. Så slipper du vara den som tjatar! Och han måste vara bestämt.. inget vel utan bestäm bara helt enkelt!! Lycka till!
    tack! det värmde och behövdes.

Ska försöka få honom att vara lite mer bestämd. Men han har svårt att säga ifrån.
    Vi får försöka göra det bästa av hur det än nu blir, vem vet det kanske blir jättetrevligt, lugnt och skönt, hoppas hoppas.
Svar på tråden fira jul +nyår med svärföräldrarna