• eia

En fin (och enkel) tårta till en 6-årig pojke??

Hej, min pojke fyller 6 år den 2. januari och nu vill jag ha tips på hurudan födelsedagstårta jag skall baka till honom!! Det får gärna vara en chokladtårta men jag är öppen för andra alternativ. Jag tycker om att baka men klarar inte av några riktigt invecklade dekorationer, det har jag varken tålamod, ork eller redskap till :). Tipsa på, det ska bli roligt att se vad andra har för ideer! (gärna bild om ni har)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 12:19
    Skulle gärna få vara med något tema, t.ex. bilar, båtar...som har gillar. Jag brukar alltid hitta på någonting roligt att dekorera tårtorna med så de blir lite speciella men nu står det helt stilla i mitt huvud :)

• Svar på tråden En fin (och enkel) tårta till en 6-årig pojke??
  • Rae

Detta är den enklaste och godisgoda tårta man kan göra... mina barn älskar den!
    Köp marängbottnar...
    Köp 3 st ( efter tycke och smak) dubbel Daim
    Vispa grädde, ca 5 dl
    Blanda i krossad Daim
    Bred ut detta mellan bottnarna och sedan ovanpå och på sidorna.
    Garnera med skivor av kiwi, det blir en fin brytning till det söta.
    Låt stå någon timme, inte för länge då blir den för geggig.

• Elli47
    Rae skrev 2009-12-29 12:02:38 följande:
    Detta är den enklaste och godisgoda tårta man kan göra... mina barn älskar den!Köp marängbottnar...Köp 3 st ( efter tycke och smak) dubbel DaimVispa grädde, ca 5 dlBlanda i krossad DaimBred ut detta mellan bottnarna och sedan ovanpå och på sidorna. Garnera med skivor av kiwi, det blir en fin brytning till det söta.Låt stå någon timme, inte för länge då blir den för geggig.
    Ja det är supergott! Jag brukar även ha färska hallon eller jordgubbar till det, passar också bra. Utan lite frukt blir det för sött.
  • Girlinthecity

Vad vill han själv hå? 6 årongar brukar väl kunna ha ideer om hur det ska smaka och se ut?

Gör en chokladtårta, dekorera med nonstop, gelehjärtan eller bilar eller ja, vilket godis som helst, eller skriv bara något med glasyr.

• eia
    Rae skrev 2009-12-29 12:02:38 följande:
    Detta är den enklaste och godisgoda tårta man kan göra... mina barn älskar den!Köp marängbottnar...Köp 3 st ( efter tycke och smak) dubbel DaimVispa grädde, ca 5 dlBlanda i krossad DaimBred ut detta mellan bottnarna och sedan ovanpå och på sidorna. Garnera med skivor av kiwi, det blir en fin brytning till det söta.Låt stå någon timme, inte för länge då blir den för geggig.
    Mums, låter jättegott! :)
    Girlinthecity skrev 2009-12-29 12:05:08 följande:
    Vad vill han själv hå? 6 årongar brukar väl kunna ha ideer om hur det ska smaka och se ut?Gör en chokladtårta, dekorera med nonstop, gelehjärtan eller bilar eller ja, vilket godis som helst, eller skriv bara något med glasyr.
    Han gillar bilar, helst Blixten men jag har inte kommit på någon relativt enkel tårta med Blixtentema...googlar man på det hittar man ju massvis med underbara tårtor men de verkar alla för invecklade för mig. Börjar jag med nåt sånt sitter jag nog resten av veckan för att fullfölja projektet :D
  • eia

Eller har någon en länk där man kan hitta roliga tårtor som vi vanliga dödliga klarar av att baka

• Girlinthecity
    eia skrev 2009-12-29 12:15:02 följande:
    Mums, låter jättegott! :)

Han gillar bilar, helst Blixten men jag har inte kommit på någon relativt enkel tårta med Blixtentema...googlar man på det hittar man ju massvis med underbara tårtor men de verkar alla för invecklade för mig. Börjar jag med nåt sånt sitter jag nog resten av veckan för att fullfölja projektet :D
    Beställ en färdig marsipantopp med en bild på då, så behöver man vbara lägga på den och garnera runt om.
  • eia

Kom faktiskt på att jag borde ha gjort det men nu är det tisdag redan och vi har kalas på fredag så jag hinner nog inte få hem den E lite sent ute för nåt sånt..

• eia

*puffar*....finns nån där ute med några smarriga recept och ideer?

• användarnamn1

Du kanske har/kan köpa som extra present en blixtenbil i lämplig storlek (- kanske helst inte jättestor, så den kan stå kvar ett tag medan det skärs i tårtan) - rengöra den väl - göra valfri tårta, täcka med grön marsipan, köpa svart karamellfärg och färga in en extra bit marsipan i - kavla ut och lägga som en väg rakt över "gräset" på tårtan, antingen skära till något vitt godis, eller använda vita linser, och fästa med nån kristyr (- eller bara måla med kristyr) vita streck i mitten av vägbanan, och sen sätta leksaksbilen på toppen? Om det finns något blomformat godis kan du fästa några sådana bitar runt om i "gräset".

Svar på tråden En fin (och enkel) tårta till en 6-årig pojke??