• LullanK

Ostar på nyår som man FÅR äta.

Nyårsafton stundar och det kommer ju garanterat finnas en stor och lockade ostbricka till bjuds.

Jag tycker det är trist när det mesta låter i stil med vad man inte får äta som gravid och det känns ju lite deppigt ibland och få höra det.
    Jag är ett ostfreak och vill nu tänka i positiva banor istället för i de negativa.

Så vad och vilka goda ostar kan jag utan dåligt samvete (då menar jag inte viktmässigt) våga äta av?

Frågan är alltså INTE vilka jag INTE får äta av utan vilka JAG FÅR ÄTA AV?

Vore mycket tacksam för er hjälp här på Familjeliv så jag kan ta med mig ett par egna goda ostar till nyårsafton.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 12:29
    Ni som kommer med förslag på ostar hård/mjuk/tub osv får gärna vara specifika om märke osv.

Förslag på ostar man får äta när de hettas upp är inte aktuellt i min fråga. Jag har tänkt ha osten på bröd och kex.

• Svar på tråden Ostar på nyår som man FÅR äta.
  • Fe73

Jag hänger med här för jag undrar också.
    Förra grav åt jag brieost som var pastöriserad men nu läste jag att det inte heller är OK så nu undrar jag om jag bara får äta sk hårdostar?

• LullanK
    Fe73 skrev 2009-12-29 12:25:37 följande:
    Jag hänger med här för jag undrar också. Förra grav åt jag brieost som var pastöriserad men nu läste jag att det inte heller är OK så nu undrar jag om jag bara får äta sk hårdostar?
    Ja men precis. Känns som det ändras en del hela tiden.

Någon som kanske vet en färskost som är gjord på pastoriserad mjölk och som man alltså FÅR äta av?
  • LullanK

puff puff snälla någon

Ni gravida ostälskare, har ni funnit någon ätbar ost kanske?

• La Lola
    LullanK skrev 2009-12-29 12:31:55 följande:
    Ja men precis. Känns som det ändras en del hela tiden. Någon som kanske vet en färskost som är gjord på pastoriserad mjölk och som man alltså FÅR äta av?
    Det ändras med många års mellanrum.....
    Råden reviderades 18 juni -08. Innan dess hade de sett likadana ut i flera år.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola

Du kan äta alla hårdostar, alla ostar i tub, alla ostar i ask.
    Märke är lixom inte det viktigaste.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Blåklockan79

Kan ju tipsa om goda hårdostar som prästost 1878, krutrök, fransk bondost, manchego (finns även opast har jag för mig, så läs på förpackningen). Primadonna är en god hårdost från Holland, som är lite åt parmesanhållet Även Homage som är en holländsk hård getost är supergod.

Tänk på att det MÅSTE stå om en ost är opastöriserad, så står det inget så ska man alltså kunna äta den som gravid

Gå till en ostaffär med manuell ostdisk och säg att du är gravid och be att få smaka några pastöriserade goda hårda ostar så borde du kunna få bra hjälp och kunna hitta massa goda

• Undret Gilan

Jag älskar skrattande kons mjukost och mini babybell osten, de ska jag frossa i.

~~¤*Förlovad*¤~~
  • LullanK

Undret Gilan skrev 2009-12-29 12:55:56 följande:

Jag älskar skrattande kons mjukost och mini babybell osten, de ska jag frossa i.
    Tackar, de ska införskaffas!
  • LullanK

La Lola skrev 2009-12-29 12:41:29 följande:

Det ändras med många års mellanrum..... Råden reviderades 18 juni -08. Innan dess hade de sett likadana ut i flera år.....
    Va gravid -07 och då har jag för mig att man fick äta Brie. Men kanske va fel då.
Svar på tråden Ostar på nyår som man FÅR äta.