• fjärilita

neocate!

Har ett par frågor som jag hoppas att någon vill hjälpa mig med!!
    Kan tilllägga att hon är 4 månader.

1hur gör man gröt eller välling med neocate?

2vad kan man tillsätta för att motverka förstoppning?

3När jag blandar pulvret och vattnet är det ändå kornigt, trots att jag skakar mycket o hårt i varmt vatten? Varför? vad ska jag annars göra?

• Svar på tråden neocate!
  • emmasophia

Hej! Det brukar följa med en liten receptbok om hur man använder Neocate i matlagning! Har inte ni fått detta skall du kontakta barnets dietist! Som jag tror att ni har??

Förstoppning är ju väldigt vanlig problem när man använder Neocate och speciellt så länge barnet inte äter någonting annat. På apoteket finns det att köpa Bifilus som har hjälpt många. Fråga personalen där så vet dom vad jag menar! Och blir det riktigt jobbigt för din dotter skall du kontakta hennes läkare för att få ut någonting annat (levolac, movicol etc) för det får inte gå för långt som det gjorde för min egen son.

Vet inte varför du har problem att blanda Neocate. Vi har aldrig haft det. Men vi blandar inte i kokhett vatten utan i ättemp i stället. Det kanske hjälper?

Lycka till! Vi har själva en son på 20 månader som har ätit NC från 7 månaders ålder och fortfarande har nästan bara det som sin kost...

• fjärilita
    emmasophia skrev 2009-12-29 15:17:36 följande:
    Hej! Det brukar följa med en liten receptbok om hur man använder Neocate i matlagning! Har inte ni fått detta skall du kontakta barnets dietist! Som jag tror att ni har?? Förstoppning är ju väldigt vanlig problem när man använder Neocate och speciellt så länge barnet inte äter någonting annat. På apoteket finns det att köpa Bifilus som har hjälpt många. Fråga personalen där så vet dom vad jag menar! Och blir det riktigt jobbigt för din dotter skall du kontakta hennes läkare för att få ut någonting annat (levolac, movicol etc) för det får inte gå för långt som det gjorde för min egen son. Vet inte varför du har problem att blanda Neocate. Vi har aldrig haft det. Men vi blandar inte i kokhett vatten utan i ättemp i stället. Det kanske hjälper? Lycka till! Vi har själva en son på 20 månader som har ätit NC från 7 månaders ålder och fortfarande har nästan bara det som sin kost...
    tack för ditt svar
    nej, vi fick inte med ngn recept häfte och vi har ingen dietist..
  • fjärilita

häller du förresten pulvret först sedan vattnet eller tvärtom?

• Liiii

Finns laktulos att köpa på apoteket mot förstoppning, men det kan ge ont i magen. Bifidus är en ersättning man köper på apoteket och den innehåller mjölk så den kan man INTE använda om man ska ge mjölkfritt. Min dotter får forlax junior mot sin förstoppning.

När jag gör välling av neocate så tillsätter jag grötpulver (sinlac) ger jag bara gröt så använder jag sinlac. Finns även enagos mjölkfria grötar och vällingar att använda

Lukas 070530, Linnea 090613
  • emmasophia

Eftersom din dotter är så pass liten så tänkt jag att Sinlac är inget att prova än. Hur har ni fått Neocate om ni inte har en dietist? Brukar inte vara det första man får ut utan man har redan provat olika (Nutramigen, Althera etc) och då OFTAST kopplas en dietist in. Var bor ni? Vill du inte säga staden så länet? Lie2, visste inte att Bifilus innehåller mjölk men tack för info :) Alla mina kompisar som har använd det har barn som inte är mjölkallergiker men har förstoppningsproblem :) Min son får Movicol Junior varje dag, annars skulle inte magen fungera. Och jag häller först i vattnet och sedan pulver. TS, vad har ni för konstateraed allergier? Detta är ju en jungel men det finns alltid folk som kan hjälpa! tycker att en dietist är ett måste om man har ett barn som måste ha Neocate!

• Liiii
    emmasophia skrev 2009-12-30 09:08:35 följande:
    Eftersom din dotter är så pass liten så tänkt jag att Sinlac är inget att prova än. Hur har ni fått Neocate om ni inte har en dietist? Brukar inte vara det första man får ut utan man har redan provat olika (Nutramigen, Althera etc) och då OFTAST kopplas en dietist in. Var bor ni? Vill du inte säga staden så länet? Lie2, visste inte att Bifilus innehåller mjölk men tack för info :) Alla mina kompisar som har använd det har barn som inte är mjölkallergiker men har förstoppningsproblem :) Min son får Movicol Junior varje dag, annars skulle inte magen fungera. Och jag häller först i vattnet och sedan pulver. TS, vad har ni för konstateraed allergier? Detta är ju en jungel men det finns alltid folk som kan hjälpa! tycker att en dietist är ett måste om man har ett barn som måste ha Neocate!
    Har aldrig haft dietsist när mina barn har fått neocate, utan det har läkaren skrivit ut. Visst så har vi provat de andra ersättningarna som finns först innan vi fått neocate. Fast inte till dottern ioförsig, då fick jag neocate LCP på en gång.

Sinlac kan man använda från 4 månader.
  • mummy40
    Liiii skrev 2009-12-29 16:32:08 följande:
    Finns laktulos att köpa på apoteket mot förstoppning, men det kan ge ont i magen. Bifidus är en ersättning man köper på apoteket och den innehåller mjölk så den kan man INTE använda om man ska ge mjölkfritt. Min dotter får forlax junior mot sin förstoppning. När jag gör välling av neocate så tillsätter jag grötpulver (sinlac) ger jag bara gröt så använder jag sinlac. Finns även enagos mjölkfria grötar och vällingar att använda
    Min son är multiallergiker-mjölk-ägg soja ,alla sädesslag,och har fått neocate utskrivet,men han totalvägrar dricka detta.Jag har därför fått fortsätta amma ,pga att jag anser att kosten i övrigt är så begränsad.Vilka måttmängder använder du när du gör vällingen,vi har bara semper mjölkfria risgröt eftersom han inte tål johannesbrödmjölet i sinlac som är en en baljväxt=sojasläkting.Har någon tips på hur man kan dölja den dåliga smaken i neocaten?
  • Liiii
    mummy40 skrev 2009-12-30 09:54:19 följande:
    Min son är multiallergiker-mjölk-ägg soja ,alla sädesslag,och har fått neocate utskrivet,men han totalvägrar dricka detta.Jag har därför fått fortsätta amma ,pga att jag anser att kosten i övrigt är så begränsad.Vilka måttmängder använder du när du gör vällingen,vi har bara semper mjölkfria risgröt eftersom han inte tål johannesbrödmjölet i sinlac som är en en baljväxt=sojasläkting.Har någon tips på hur man kan dölja den dåliga smaken i neocaten?
    Använd lite pulver av den gröt du använder. annars kan man blanda ut med lite vaniljsocker eller socker. Eller om du kan pumpa så kan du blanda bröstmjölk och neocate ett tag och sen fösa ur bröstmjölken försiktigt.

Ni har inte fått något tips från en dietist?
  • fjärilita
    emmasophia skrev 2009-12-30 09:08:35 följande:
    hon fick neocate genom läkare då hon inte tålde nutramigen. Men konstigt nog testade jag bigmac för någon dag sedan och hon reagerade inte alls. hmm kan känsligheten vara borta?
  • fjärilita

har köpt gröt till henne men vet inte om jag vågar ge henne ännu då hon har haft kolik.

• maggan79

Tips.. blanda i bunke och vispa ordentligt, vi fick laktulos utskrivet tillsammans med neocate. Har aldrig haft problem med ond mage. Funkar super på våran känsliga kille.

En fråga.. varför äter era barn neocate?
    Min pojk har superkänslig tarm?! vet inte vad det kan vara för allergi men bajsar blod vid annan kost och det är inte mjölkallergi, gjort gastroskopi och röntgen men man hittar inget konstigt förutom nån födoämnesallergi. Nån som varit med om nåt liknande??

Nu går han på kostison 3 veckor för att sedan börja äta lite palsternackspuré igen. Han är nu 8 månader.

Han har aldrig haft ont av det, tack och lov! Men guuud vad orolig man är när man inte vet.

Skriv gärna!

• Liiii
    maggan79 skrev 2010-01-02 13:01:52 följande:
    Tips.. blanda i bunke och vispa ordentligt, vi fick laktulos utskrivet tillsammans med neocate. Har aldrig haft problem med ond mage. Funkar super på våran känsliga kille. En fråga.. varför äter era barn neocate? Min pojk har superkänslig tarm?! vet inte vad det kan vara för allergi men bajsar blod vid annan kost och det är inte mjölkallergi, gjort gastroskopi och röntgen men man hittar inget konstigt förutom nån födoämnesallergi. Nån som varit med om nåt liknande?? Nu går han på kostison 3 veckor för att sedan börja äta lite palsternackspuré igen. Han är nu 8 månader. Han har aldrig haft ont av det, tack och lov! Men guuud vad orolig man är när man inte vet. Skriv gärna!
    Min son som idag är 2½ år hade svår kolik som liten, pga magont så fick han nutramigen. När han var 2 månader så blev han sjuk och efter det så blev han överkänslig i magen och tålde inte nuta heller och fick då övergå till Neocate. Vid 5,5 månader fick han diagnosen reflux.

Dottern som snart är 7 månader har fått neocate från hon var 1 månad (tillmatades ibörjan bara) pga att hon hade svår reflux med andningsuppehåll och eftersom storebror var så känslig och jag hade kvar neocate hemma så fick hon det oxå.
Svar på tråden neocate!