• mamma Bobo

Barnskötare på sjukhus, vilken utbildning?

Jag är barnskötare och vet att jag då kan jobba på barnavdelningar på sjukhuset. Men jag behöver en komplettering för att sköta sjuka barn. Vet någon vilken komplettering det är? vet inte om det är gymnasienivå eller högskolenivå. Skulle vara tacksam för svar om någon vet!!! det är en kurs bara ett halvår eller 15-30 hp inte säker på var man läser den...

• Svar på tråden Barnskötare på sjukhus, vilken utbildning?
  • Tecken

På sjukhus jobbar det oftast inte barnskötare, utan barnsköterskor. En barnsköterska är en undersköterska som jobbar med barn. Du behöver alltså läsa in undersköterskeprogrammet.

• mamma Bobo

nej jag har pratat med dom för några år sen och vet att jag kan läsa in en kurs för behörighet

• Tecken

mamma Bobo skrev 2009-12-29 17:31:00 följande:

nej jag har pratat med dom för några år sen och vet att jag kan läsa in en kurs för behörighet
    Ring tillbaka dit då och fråga vilken kurs det handlar om. Alla jag känner som jobbar som barnsköterskor är undersköterskor i botten.
  • Anastasia81

Oj det låter intressant! Är själv barnskötare, jobbar på förskola. Hör gärna av dig om du får reda på vad man kan läsa för att jobba som det (barnskötare på sjukhus).

• mamma Bobo

ska kolla upp det. hälften som jobbade där jag var varbarnskötare i grunden men hade en kompletterande utbildning sen fanns uskar också..... men jag ska kolla upp det

• fru Ingeborg

KY barnsköterska är de nog de menar. Har funnits i växsjö har jag för mig... Men det stämmer.. det är nog ingen barnklinik som tar emot någon utan undersköterskekompetens.. vilket du får när du läser den KYutbildningen..

• mamma Bobo

men dom sa till mig att läsa den kompletterande kursen på 6 mån så kunde jag börja jobba där

• mamma Bobo

alltså det är en kurs där du får utbildning i omvårdnad av sjuka barn

• pilliss
    Tecken skrev 2009-12-29 16:15:54 följande:
    På sjukhus jobbar det oftast inte barnskötare, utan barnsköterskor. En barnsköterska är en undersköterska som jobbar med barn. Du behöver alltså läsa in undersköterskeprogrammet.
    När min svägerskas son blev inlagd på barninfektionen så pratade jag med den ena som jobbade där.
    Hon var barnskötare........100% säker...

Hon funderade på att läsa till undersköterska.
    elbi.blogg.se uppdat. 30/10-09
  • zanna80

Som de andra skriver, man måste ha en uska utbildning i grunden, men det är ju en rätt kort utbildning och inte ens på högskolenivå. Kanske är därför det räknas som en kompletterande utbildning?

Iaf enligt min ssk-kompis

Svar på tråden Barnskötare på sjukhus, vilken utbildning?