• MammaEmelie91

Gudförälder, stort ansvar?

Frågar du mig så anser inte jag att gudförälder innebär något ansvar. Gör det det egentligen? Förr så var det ju så att det var dom som tog barnet om föräldrarna dog, men nu är det ju inte så längre.

Min mamma ska ha barn och jag skulle sååå gärna vilja bli gudmor till det barnet. Men jag kanske inte får, för att det är stort ansvar. Herregud, är det så himla mkt begärt att få blir gudmor? Att få en alldeles speciell relation till barnet, som jag anser att man faktiskt får.

• Svar på tråden Gudförälder, stort ansvar?
  • amalie79

Men du får ju ett ansvar för det barnet ändå iom att det blir dit syskon?

Att blir gudmor är ju inget formellt ansvar, men jag anser ändå att man tar på sig att vara en del av barnets liv och vara en stödperson för barnet. Jag är fadder (som väl är vanligast att det kallas nuförtiden) till en av mina bästa kompisars lille pojke. Ser det som mitt jobb att vara hans "roliga tant", som skämmer bort honom lite och vill vara en person han känner sig trygg med. En extra bonus-vuxen i hans liv så att säga.

Det kan ju betyda mer eller mindre, det beror ju på hur föräldrarna ser på det också.

• Fe73

Jag är Gudmor men jag har inte ens varit barnvakt åt barnet. Dels för att jag själv blev gravid o hade fullt upp med mitt, dels för barnet är otroligt mammig.
    Om föräldrarna skulle gå bort så hoppas jag verkligen att bröderna kommer få vara ihop hos samma familj och det känns inte som det är det ansvaret man tar på sig men det skall ju vara det.
    Nu handlar det mer om att inte glömma födelsedagar osv...fast det gör jag lika mycket för storebror.

• Clobberella

Nu är det ju faktiskt så att det är föräldrarna som väljer gudföräldrar, inte tvärt om. Du har inget att säga till om med andra ord.
    En speciell relation till barnet får du väl förhoppningsvis ändå med tanke på att ni blir (halv?)syskon.

• MammaEmelie91

Klar vi får en annorlunda relation eftersom jag blir barnets syster, men jag tkr endå att de blir mer speciellt om jag får bli fadder med. Dessutom, när min bror frågar samma sak får han höra att det inte är helt omöjligt.

• Menhir

En gudmor svarar för barnets kristna fostran och den uppgiften kan antingen bli gigantiskt eller inget alls beroende på hur religiös man själv och föräldrarna är.

I praktiken tror jag dock de flesta gudmödrar tar det mer som en heder.

Vi har inte haft någon tradition av gudmödrar i familjen, jag har aldrig saknat någon (men så har jag brister i min kristna uppfostran också - haha!) och barnen har ingen gudmor.

Maken hade gudmor när han var barn, hennes enda uppgift var att ge bort en silversked varje födelsedag, de ligger i en låda och behöver putsas...

Vad skulle det göra för skillnad för dig och din relation med barnet om du blev gudmor? Eller är det mer att du vill ha den bekräftelsen av din mamma? I vilket fall kan du välja att vara en vikitg person för barnet, oavsett vad relationen kallas.

Svar på tråden Gudförälder, stort ansvar?