• didda

När barnet har sovit dåligt på natten...hur länge ska man låta dem sova på morgonen?

Som sagt- hur gör man på morgonen om barnet sovit uruselt hela natten? Jag har en 7 1/2- månaders dotter som sedan ett par månader sover urkass på nätterna (och på dagarna också för den delen) Vi försöker hålla fasta rutiner kring läggning och även att vi går upp vid samma tid på morgonen (runt 07.30) men hur tusan ska man göra om man haft en skitjobbig natt? Som för oss i natt....hon somande vid 19-tiden, sov till och från till 23 sedan var hon vaken till runt 01.30 innan hon kom till ro....sen vaknade hon ungefär 1 g/timme hela natten och det tog väl ca 10 min innan hon somnade om....vid 07.30 (då vi brukar gå upp) var både hon och jag skittrötta...så vi sov vidare...till 08.30...då var vi fortfarande skittrötta men då gick vi upp iaf...om dottern hade fått bestämma hade vi säkert kunnat sova ett par timmar till...hela dagen idag har hon nu varit trött och grinig...

Vilket är egentligen bäst? Att hålla fast vid rutiner och gå upp vid samma tid oavsett hur natten har varit eller ska man ta sovmorgon med gott samvete? Hur gör ni?

• Svar på tråden När barnet har sovit dåligt på natten...hur länge ska man låta dem sova på morgonen?
  • luckyme83

jag sover så länge som min son sover...
    ibland vaknar han 8 ibland 10..jag blir gladast om han sover till 10 =)

• FamBroberg

Hej,

Jag är ingen expert och jag vet inte hur din dotter är med din dömn, men jag lät min son alltid sova tills han själv vaknade.
    Lycka till

• sancho

jag vet inte heller vad som är bäst, men jag brukar då försöka väcka min son vid ungefär samma tid varje dag. känns bra att få lite morgonrutiner. fast jag håller med dig, det är oerhört lockande att sova länge om man får chansen efter en jobbig natt!

www.sannahl.blogg.se

• didda

Tack för era svar! Finns det ingen mer som vill dela med sig?

• suziz

Jag håller på att läsa The Baby Whisperer nu för att försöka få ordning på min niomånaders sömn och hon förordar att man håller fast vid rutinerna och väcker barnet samma tid som vanligt.

Svar på tråden När barnet har sovit dåligt på natten...hur länge ska man låta dem sova på morgonen?