• Charlottetott

Nytt efternamn, tips?

Jag och sambon är inte gifta men när ekonomin blir bättre är de något vi vill göra. Vi har fått en son nu som vi vill ska ha samma efternamn som vi så tänkte byta till samma på oss alla tre.

Men vi sitter fast lite med vad vi ska byta till!

Jag vill gärna ha något som står för något och inte bara ta ett i lufte

Gärna något som står för familj kanske eller nått liknande. JAg vet inte, vi står helt still. Någon som har något förslag?

• Svar på tråden Nytt efternamn, tips?
  • Dixie

vad heter ni nu? kanske kan man lägga ihop de namnen på något sätt?

• Disela

Ta två vackra saker som du gillar och kombinera dem. Om du gillar låt säga.. natten och snö, så kan det bli nattsnö. Bara ett (dåligt) exempel.

• Charlottetott

hej, vi heter Engström och Nielsen, och vi har försökt få ihop de men vi lyckas inte få till något snyggt annars hade jag gärna lagt ihop dem på nått sätt. Ni kanske kan se nått sätt att lägga ihop dem som vi missat?

Tänkt lite på att lägga ihop två ord men tycker de är svårt att komma på två grejer man gillar^^

Kollat in länken innan men svårt när man inte har någon som helst aning om vad man ska heta och om de ska stå för något!

Gärna fler ideer...=)

• Tecken

Fråga: Kan ni byta namn tillsammans, utan att vara gifta?

• Jess69

Nielseng är väl fint...betyder dock inget, men det är ju en kombo av era namn, så då betyder det ju något för er...det är väl huvudsaken?

Jag är oxo nyfiken på om man kan byta efternamn utan att gifta sig?

• Sandrisen80

vi funderar oxå lite på detta och pratar om att lägga ihop orten/stadsdelen vi kommer från. eller att lägga ihop barnens namn på nåt sätt (har 2 barn)...

• spöke
    Tecken skrev 2009-12-29 23:47:01 följande:
    Fråga: Kan ni byta namn tillsammans, utan att vara gifta?
    Jag tror att man kan göra så att ena parten ansöker om patent på ett nytt efternamnet. Sedan ansöker den andra om att också få heta så. Då utreder PRV detta och tillfrågar den som har patentet om det är okej att denna person tar samma efternamn.

Det går dock inte att den ena byter till ett släktnamn och att den andra också tar detta namn utan att gifta sig till namnet. Alla som bär efternamnet måste godkänna att den nya personen tar namnet (om det inte handlar om äktenskap alltså), så det kan bli riktigt krångligt. Enklare med ett helt nytt, taget namn alltså.

Jag är inte helt säker på att man kan göra så här, men kontakta PRV så vet de säkert.
  • Tecken
    spöke skrev 2009-12-30 14:42:59 följande:
    Jag tror att man kan göra så att ena parten ansöker om patent på ett nytt efternamnet. Sedan ansöker den andra om att också få heta så. Då utreder PRV detta och tillfrågar den som har patentet om det är okej att denna person tar samma efternamn.Det går dock inte att den ena byter till ett släktnamn och att den andra också tar detta namn utan att gifta sig till namnet. Alla som bär efternamnet måste godkänna att den nya personen tar namnet (om det inte handlar om äktenskap alltså), så det kan bli riktigt krångligt. Enklare med ett helt nytt, taget namn alltså.Jag är inte helt säker på att man kan göra så här, men kontakta PRV så vet de säkert.
    Ok, jag har inte heller någon aning - har aldrig varit med om att två personer som inte är gifta med varandra har bytt samtidigt. Men det betyder ju inte att det är omöjligt.
Svar på tråden Nytt efternamn, tips?