• Vickan I

Hjälp, hur gör man kanelbullar som knutar?

Är tyvärr ingen bullmamma, men tänkte ge mig på att baka kanel- och vaniljbullar till sonens 1-årskalas. Men behöver hjälp att förstå hur man får bullarna som sådana där fina knutar och inte bara avklippta bitar i en form . Eller det kanske är vad en nybörjare till bagare ska hålla sig till?

Sådana här vill jag göra (om länken fungerar), men hur rullar/viker/skär/gör man? Mkt tacksam för lite überpedagogisk hjälp .

http://www.icakuriren.se/Images/Icakuriren/Cache/280/0/108_9016_Kringelbageriet_2.jpg

• Svar på tråden Hjälp, hur gör man kanelbullar som knutar?
  • ElinOlsson

Jag knyter så här:
    Kavla ut degen.
    Skär två remsor.
    Tvinna dem runt varandra.
    Knyt, som om du skulle göra en knut mitt på, men dra aldrig igenom änden genom ögglan, butta bara upp och göm andra änden under bullen.

Hajjar du?

• Vickan I
    ElinOlsson skrev 2009-12-29 20:25:42 följande:
    Jag knyter så här:Kavla ut degen.Skär två remsor.Tvinna dem runt varandra.Knyt, som om du skulle göra en knut mitt på, men dra aldrig igenom änden genom ögglan, butta bara upp och göm andra änden under bullen.Hajjar du?
    Ja jag tror det . Jag kavlar alltså först ut degen och gör sedan remsorna. Men visst menar du att varje remsa med två skåror i som man tvinnar är för en bulle? Man skär väl inte 2 remsor i hela utbakade degen och tvinnar hela den på en gång?
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lorina

Jag gör så här: Kavla ut degen och har på smör, socker, vaniljsocker + kanel sen viker jag degen på mitten så det blir "deg" uppe + ner mot bordet och fyllning i mitten. Sen skär jag remsor ca 1 cm berda beroende på längd, sen tvinnar jag en remsa i taget (så den blir som en  "plokagris tvinning" om du tänker dig hur det ser ut) Sen greppar jag ena änden med tummen + 2 fingrar och sen virar jag runt sista biten stoppar jag upp underifrån men inte hela vägen.¨

Jag tillhör dom som inte kan göra bullar på nått annat sätt! Hoppas du förstår?!?

5 barns mamma!!
  • Vickan I
    Lorina skrev 2009-12-29 20:58:31 följande:
    ...Sen greppar jag ena änden med tummen + 2 fingrar och sen virar jag runt sista biten stoppar jag upp underifrån men inte hela vägen.....Hoppas du förstår?!?
    Ahh man kan göra så också . Förstår nog, men efter att du tagit den tvinnade bitens ena ände med tumme+fingrar hur virar du då sedan?
  • Vickan I

De blev jättefina ! Tack för hjälp!

Svar på tråden Hjälp, hur gör man kanelbullar som knutar?