• Dockmakaren

Vad servera till glasss?

Hej.

Jag har stort kalas på gång och liiiite tid och har nu bestämt mig (tror jag) för att det helt enkelt blir glass till efterrätt. Tänkte köpa lite olika byttor och smaker och sorter så får folk ösa på det de vill ha.

Men skulle gärna vilja ha något ENKELT att servera till glassen. Tänkte först fruktsallad, men det är INTE enkelt, det tar för mycket tid att göra och det blir ganska dyrt med all frukt. Så därför behöver jag nåt annat förslag som är trevligt att lägga till glassen.

(Inte maränger, tack. Det blir för sött).

• Svar på tråden Vad servera till glasss?
  • After Forever

Konserverad frukt.

• April Mamma

Strössel av olika slag, samt såser är ju alltid gott..=)

• Marlean

Och wafers är ju gott, maränger, frysta jordgubbar du micrat och kört med mixer till en härlig jordgubbssås.

• M i a

Jag gillar glass med bär, till exempel varma hallon..

• Dockmakaren

Tack för alla snabba tips. Wafers...ja, gott med nåt slags rån till, men jag gillar inte Wafers, tycker smaken är syntetisk på alla vis. Däremot kan man ju kanske baka egna rån, förbereda och ha i frysen...hmmm....ja, kanske det.

Bär var ju toppenbra. Det är enkelt. Några påsar frysta bär och sen värma lite...? Med socker eller som de är?

• Mälaröbo

När vi har barnkalas med glass vänder jag helt sonika upp en 3 liters förpackning i en form. Sätter ljusen i glassen, lägger tinade bär runt om (oftast jordgubbar och hallon), strör strösel över glassen (alt har den bredvid) och har waffers och olika såser som tillbehör.

• M i a

Man kan antingen värma på hallonen lite i micron bara.

Jag gillar också att garnera glassen med hallon och riven vit choklad, och servera med en varm hallonsås - värm bara på hallon och blanda i några matskedar florsocker.. Mumsigt men ändå rätt så sofistikerat :)

• Thursday

Det beror ju på vad du hade tänkt dig för smaker och stil på det hela. Men det finns ju allt möjligt man kan ställa fram i små skålar:

*olika sorters strössel
    *hackade nötter
    *riven choklad
    *krossade polkagrisar
    *små daimkulor
    *vispad grädde
    *chokladsås/kolasås
    *bär/bärsås som nämnts ovan (blåbär är också gott!)
    *maränger (dina gäster kanske gillar det även om du inte gör det)
    *krossade cookies
    *skivade bananer
    *riven kokos
    *körsbär (ev på burk)

Titta här:
    eatdrinkchic.com/post.cfm/diy-ice-cream-parlour-make-your-own-sundaes-buffet-concept-for-wedding-or-party

• Dockmakaren

Idispidis. Tack för alla tips. Det låter väldigt bra. Så får det bli!! Nu har jag bestämt mig.

Rånen bakar jag idag. Sen blir det inte alls massa blandade glassar, utan bara ren vanilj, men därtill bärsås, chokladsås och lite andra skålar med göttigt i.

Supertack!!

• Shaun the sheep

mm, blåbärssås är verkligen gott! Jag kanske ska göra blåbärssås istället för hallonsås till MIN efterrätt? Hm, nu fick jag mycket att tänka på, Idispidis!

• meya

Nånting som jag tycker är riktigt gott är att gröpa ur en passionsfrukt över glassen...

• Dockmakaren

Om ni finns kvar ni som svarade tidigare här....det där med bärsås...jag vill göra blåbärssås. Värmer man blåbär med lite socker bara, eller ska man mixa dem och blanda med nåt...eller hur gööör man på bästa sätt?

• Trollie

Har inte svart tidigare, men jag jag skulle värma blåbären med socker och sen mixa dom.

• Thursday
    Dockmakaren skrev 2010-01-02 22:12:56 följande:
    Om ni finns kvar ni som svarade tidigare här....det där med bärsås...jag vill göra blåbärssås. Värmer man blåbär med lite socker bara, eller ska man mixa dem och blanda med nåt...eller hur gööör man på bästa sätt?
    Jag hade mixat dem med lite florsocker, och kanske en gnutta vaniljsocker.
Svar på tråden Vad servera till glasss?