• Jagatt

Fondue - olja eller buljong?

Som rubriken lyder så skall vi ha fondue på nyår och undrar nu vad som egentligen är bäst? Olja eller buljong? Har ni ngt i oljan/buljongen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fondue - olja eller buljong?
  • Havsluft

Vi brukar ha en kraftig buljong och sedan ösa i annat också, som rödvin, tomatpuré, pressad vitlök, chili mm.

• Jagatt
    Havsluft skrev 2009-12-29 21:24:16 följande:
    Vi brukar ha en kraftig buljong och sedan ösa i annat också, som rödvin, tomatpuré, pressad vitlök, chili mm.
    Kraftig buljong? :) Låter gott med lite kryddor. Går det bra med vin fastän vi har gravida i sällskapet tro? Alkoholen kokar kanske bort?
  • Buttelina

vi har alltid olja. jag gillar inte kokt fläskfile

vi har kryddor på tallriken som vi doppar köttet i och sen ner i oljan. *mums*

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Jagatt

Vad brukar ni ha för kött? Vi har oxfilé, fläskfilé och kycklingfilé. Allt ska skivas tunt så det går väl bra med alla dessa?

• Jagatt

Kan man göra buljongen långt i förväg? Tänkte att den kunde bli gjord tidig eftermiddag för att slippa stå med det i sista sekund :)

• Lalune2

Vi gör en buljong med rödvin, vatten, kokta morötter, lite soja och så vitlök, Blir kanongott! Och alkoholen kokar bort.

• 0LillaJag0

jag koker på spisen först med löl, buljontärningar,vatten,rödvin, vitlök,soya, lite kalvfond. sila bort löken och värm sedan på det när nui ska äta!

• Havsluft
    Jagatt skrev 2009-12-29 22:27:58 följande:
    Kraftig buljong? :) Låter gott med lite kryddor. Går det bra med vin fastän vi har gravida i sällskapet tro? Alkoholen kokar kanske bort?
    Med kraftig buljong menade jag stark buljong, dvs mer fond/buljongtärning än man använder i andra sammanhang.

Angående köttsort, så brukar vi bara använda nötkött, tex entrecôte eller lite tjockare lövbiff som vi skär i strimlor. Men det blir säkert gott med annat kött också! Dessutom brukar vi ha olika sorters grönsaker, det blir jättegott.
  • EJLM

Åh, buljong, rödvinsbuljong!

1 flaska rödvin, massa kalvfond och oxfond (minst en flaska), vatten, lite olja (stoppa ner en klyftad lök som får koka med för smaken) peppar....koka ihop i massa timmar på spisen och späd eftersom med mer vatten/vin...

vi ska äta fondue imorgon på oxfilè...

http://erica.myshowroom.se

Svar på tråden Fondue - olja eller buljong?